Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ME till XP på dell.


Egyptolog

Rekommendera Poster

sena..

 

jag har just nu en dell dimension 8100 med

windows ME. nu är jag sugen på XP och ska därför

formatera datorn och sen installera detta.

det jag oroar mig för är om det hela kommer att fungera. dell skickade med en cd med winME men detta på en cd dell själv har gjort. och jag misstänker att alla nödvändiga drivrutiner också ligger på denna.

är det en dum idé att installera XP? och vad gör jag om det skulle krångla med drivrutinerna???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IT-Jouren.com

 

Hej,

 

Jag har exact samma maskin som du, och jag bytte från ME till XP.

 

De flesta drivrutiner finns i XP redan, det var några drivrutiner som jag var tvungen att ladda ner från internet (Grafik), och resterande fanns på skivorna som Dell skickat med.

Så det är inget större problem att byta OP.

 

Om du har bredband är det bra om du kör Windows Update också. Går med modem också, men det tar TID!

 

Lycka till

 

Mvh

 

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Numera använder Dell mycket standard prylar.

 

Men du borde fått med en Resource CD med drivrutiner, annars kan du alltid med hjälp av "Service Tag" nummret gå in på Dell's wed-sida och se vad som gäller för just din maskin.

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-23 08:00:12 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"det jag oroar mig för är om det hela kommer att fungera. dell skickade med en cd med winME"

Har en Dimension 4100 som levererades med Dells ME-skiva, som är en fullversion. Men på min finns inga drivrutiner bara operativsystemet. Gjorde en startdiskett enligt konstens alla regler då jag hade ME. Formaterade med denna och installerade sedan XP. Det fungerar alldeles utmärkt och jag har aldrig använt "Resource-skivorna". De drivrutiner som inte fanns i XP var enkelt att hämta från Internet.

Man kan också formatera direkt med XP-skivan efter att ha valt Atapi CD-ROM som första bootalternativ i BIOS.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ok..tack för svaren de gav lite klarhet.

 

1.en sak jag skulle vilja veta är hur man ser vilka drivrutiner som behövs laddas ner. har nämligen aldrig gjort detta förr. kommer det upp någon dialogruta och berättar vilka drivrutiner som saknas eller får man felsöka själv? isåfall hur?

 

2.en fråga till er som har samma maskin som jag...(dell dimension 8100)

jag har ett geforce2mx och processorn är pentium4 1600, samt 256 mb ram.

 

jag har haft en del problem med vissa spel. grafiken är inte vad den borde vara. skulle prova midtown madness 2 vilket enligt texten på paketet ska fungera med min burk. men när jag väl startar upp det är allt grötigt och kantigt och allt ser "söndrigt" ut.

har provat alla inställningar i spelet utan resultat.beror detta på fel drivrutiner? jag har som sagt aldrig uppdaterat dessa. tillägas bör att en kompis har samma processor ,ram-minne och grafikkort, men i en compac-dator, och på hans fungerar spelet utmärkt. vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...