Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Design

Svenskacs

Recommended Posts

GO'

kväll/dag/natt/morgon!

Jag har gjort min första hemsida och undrar vad ni tycker om design och innehåll.

Adressen är http://www.svenskacs.tk

Jag blir glad för alla tips jag får!

PS. ftp-n fungerar inte för tillfället, men när den gör det ska jag ta bort skak-funktionen när man klickar på "kontakta mig" DS.

_________

U can run, but u cannot hide! ;)

Mr Andersson

I rutan "Hur hittade du hit?" hade jag nog lagt alternativet "Annat" längst ned. Det är lite ologiskt att ha det överst.....

Tja, färgerna hänger inte riktigt ihop, övertoningarna i bakgrunden verkar inte så genomtänkta. Det ser inte så bra ut, kanske kan fungera på menyramen, men inte annars. Dessutom saknas den i huvudramen på ett antal sidor, så det blir inkonsekvent.

Logotypen ser mest ut som en reklambanner - kan du inte frigöra den från sin rektangulära form så den får samma bakgrund som resten av topp-ramen?

Nyheterna har för mycket vågräta streck i sig, det ser väldigt rörigt ut och ganska fult när nyheten bara är en rad lång.

Bannerplaceringen är inte integrerad i sidans formgivning. Åså är frågan om det är klokt att ha bannrar i bredd sådär? Blir en rullist i nederkant då nämligen.

Omröstningsrutan tar alldeles för mycket plats. Texten till höger om den borde flyttas upp i överkant om inte annat. Hela röstningsrutan skulle få plats till höger om senaste nyheten, eller i menyramen.

(Å är det verkligen någon som använder topplistorna? Trodde de bara var föremål för reklamspam?)

Du behöver en tabell i mitten för nyheterna, då textraderna blir för långa om man maximerar sin webbläsare (iaf första textraden).

Du har en hård radbrytning i senaste nyheten efter "länkar.". Det ser inte så bra ut, antingen har du en blankrad där också, eller så försöker du indentera nästa stycke/mening.

Den gröna texten "conter-strike's officiella hemsida" är oläslig (för liten) och så ska det inte vara någon apostrof - utan "counter-strikes svenska hemsida" såvitt jag förstått?

Och länkarna är gröna, varför? Beskrivningen är ljusblå.. verkar inte finnas något genomtänkt färgschema :)

Om du testar att titta på sidorna under download, typ Linux>Full och Linux>1.4-1.5 så är dom inte likadana, utan rubriken hoppar upp och ner en aning...

När det gäller nyheter är datum, och framförallt årtal och klockslag inte särskilt viktigt och behöver inte vara så tydligt eller stort. Däremot är en rubrik väldigt praktisk att sätta på nyheterna istället.

..hoppas du inte fått för mycket att fundera över nu, men det var några av de saker jag reagerade direkt på - nu måste jag kila ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

tonade bakgrunder är ingen höjdare, där bakgrunden är som mest tonad är kontrasten mellan text/bakgrund för dålig, det blir svårt att läsa efter ett tag.

När jag öppnar sidan i IE 6 så får jag en scroll i sidled, det är "olagligt" om det inte är nödvändigt.

Varför ligger inte nyheterna överst ?

Är röstningen eller Topplisterna verkligen viktigare än nyheterna ?

Om man får fråga, vad har du för mål med hemsidan ?

Såg att länkarna i vänstermenyn öppnas i ett nytt fönster, det är bara irriterande med popups, varför öppnar du dem i ett nytt fönster ?

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

[inlägget ändrat 2002-08-22 12:50:00 av Esuk]

Det har jag också reagerat på, men det är inte jag som har gjort skriptet och den som har gjort det har gjort så att alternativen lägger sig i bokstavsordning...

Någon som vet hur man ändrar det?

U can run, but u cannot hide! ;)

[inlägget ändrat 2002-08-22 16:48:51 av Svenskacs]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...