Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abit KX7-333R information!


force2

Rekommendera Poster

Det är ju inte alltför ovanligt med frågor om vilket moderkort som är bra och jag tänkte göra lite omvänt här och rekommendera ett SocketA moderkort till andra.

Har tidigare haft ett ASUS A7A266-E moderkort som är baserat på ALi Magik1's chipset, en av de stora fördelarna med det är att det har stöd för såväl SDR som DDR men det moderkortet har väl inte riktigt de features som jag vill ha då jag tycker att överklockning är ett intressant område. Med det moderkortet så kunde jag klämma upp FSB:n i måttliga 142MHz på min upplåsta AMD XP Palomino 1800+ (1533MHz) CPU. Upplåsningen är gjord med hjälp av "bilbakrutelagning" från Clas Ohlson.

 

Häromveckan så köpte jag mig ett Abit KX7-333R och 2*256MB DDR Samsung (single-sided) för en inte alltför gigantisk summa pengar (lite drygt 3300SEK). Innan jag bestämde mig för det moderkortet så gjorde jag en, enligt mig i alla fall, relativt grundlig undersökning om vilka moderkort som är bra. Mina "krav" på moderkort var:

- VIA's KT333 chipset

- Överklockningsvänligt

- Raid (inget som jag använder mig av just nu, men kommer att göra det)

- Bra prestanda

- Bra med inställningar i BIOS för "tweakning"

 

Några bra saker med det här moderkortet är (för min del iaf) att det har inte några extra funktioner såsom integrerat ljud eller nätverkskort. Har sånt sedan tidigare hemma och jag är nöjd med de grejerna.

Med det här kortet så har jag lyckats pressa upp FSB:n i 192MHz vilket inte är helt fy skam, dock var det med en lite lägre multiplikator (8).

En sak som jag verkligen gillar med moderkortet är att det är möjligt att ställa in FSB:AGP:PCI-ratio på det. De inställningar som finns för det är 3:2:1, 4:2:1 och 5:2:1 vilket är tacksamt om man höjer FSB:n till högre MHz. Om det inte skulle vara möjligt så är ju risken överhängande att den o3vliga blåskärmen tittar fram och man kan förstöra hårdvaran vid alltför höga PCI-busshastigheter.

Det som också gör att det är ett "överklockarvänligt" moderkort är att vid FSB-hastigheter över 166MHz så låses AGP- resp. PCI-bussen till 66 resp. 33MHz. Det tror jag i alla fall, det grundar jag på att jag endast kan köra i 145-150MHz FSB i ratio 4:2:1 (alltså AGP:PCI i ca 75:37,5MHz), i högre hastigheter så blir det blåskärm m.m. direkt. Men ställer jag om ration till 5:2:1 så är det fullt möjligt att köra FSB i 192MHz, detta skulle innebära att AGP:PCI skulle vara 76,8:38,4MHz och det har aldrig min övriga hårdvara gillat tidigare. Men som sagt det är fullt möjligt med det här moderkortet.

SiSoft Sandra rapporterar helt felaktiga AGP- PCI-hastigheter vid FSB 192MHz så jag litar inte riktigt på "henne".

 

I det stora hela så är jag mycket nöjd med det här kortet, lika nöjd som jag var på den tiden som jag hade mitt Slot1 ASUS P3V4X (dåtidens höjdare...).

 

Då jag tyvärr "bara" har en AMD XP 1800+ av serien AGKGA så har jag inte lyckats att klämma ur mer än drygt 1700MHz, detta oavsett vilken multiplikator som jag använder. Jag funderar på att köpa en till CPU och hoppas få en av serien AGOIA vilket ska enligt vissa sajter vara mer överklockningsbenägna.

 

Om någon skulle vara intresserad så kan jag skriva lite mer...

 

Hälsningar

 

/f

[inlägget ändrat 2002-08-21 23:38:09 av force2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känner igen mig, har ett Abit Kt7a, och jag tycker att det e mycket bra.

 

trevligt med FSB:AGP:PCI ratio, skulle jag behöva. Mitt nätverkskort pallar inte mycket överklockning inte...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett kort att titta på, då jag går i köpanyttankar. Stöder den Thoroughbread?

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med senaste BIOS-uppdatering ska det göra det enligt Abit.

 

Support new 0.13micron process AthlonXP CPU-Throughbred.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

btw.

vet du om en Alpha PAL 8045t passar?

 

ser trångt ut, men det ser nästan likadant ut som på mitt KT7a - och där fungerar det fint med 2-3 mm marginal åt alla håll..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...