Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tabeller

grandpa

Recommended Posts

Har hört det finns ett sätt att göra tabeller (scaling?)så att innehållet syns utan sidscroll oberoende av läsarens storlek och inställning av sin bildskärm. Jag är nybörjare och använder enbart Netscape Composer.

Sibbo, Finland

du kan ange tabellerna i storleken %, om du sätter tabellen till 100% är det då 100% av fönstret eller den frame som tabellen ligger i.

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Tack Esuk

Just precis som jag fått lära mej. Kollade mina sidor som jag rättat till med min frus dator med 17tums skärm, de flesta var ok, men inte alla trots samma 100% på alla. Vad kan tänkas ha gått snett?

du kan sätta marginaler på Tabeller och på sidan.

Tabell har t.ex. BORDER, CELLSPACING, CELLPADDING som samtliga påverkar marginalerna.

Det finns även marginaler på själva BODY attributen, t.ex. LEFTMARGIN, RIGHTMARGIN m.m.

Jag föreslåt dig att läsa en liten HTML snabb guide, eller ett referensverk för att se vilka attributer det finns.

Som slutord, tänk på att det ser olika ut i olika browsers.

Tack igen Esuk,

Det där förklarar till en del. Jag får viss lov att börja studera. Kanske Composern in har alla attrtibut - det med marginaler på själva sidan kanske löser mitt problem. HTML guiderna brukar ju förutsätta att man är insatt i grunderna av html språket, jag har t.v. nöjt mej med att använda editor.

mvh

hehe, jag började själv i Composern, men gick snabbt över till Wordpad när jag fått lite häng på det hela.

Nu förtiden är det HomeSite som gäller för mig, det är mycket trevligare när man själv kan bestämma exakt hur koden skall se ut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...