Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varför man bör partitionera stora hårddiskar.

NoiseKiller

Recommended Posts

Detta KAN vara helt fel - men då hoppas jag att någon rättar mig.

I min burk kör jag 2 st 80 Gb IBM-diskar. Den ena är partitionerad i 3 delar - den andra i 1 enda (76 Gb ungefär).

Tidigare låg temperaturen på dessa runt 40 grader vilket enkelt sänktes till 33 grader med en fläkt.

Nu till själva saken.

Min 76 Gb-partition började bli smått full då den används som fil-disk d.v.s får ta emot allt vad mp3, mpg, avi (div-x) mm heter.. Sånt fyller ju ut ganska fort som ni säkert känner till. ;)

Att sedan låta WinMX stå och släpa ner 5-6 filer via Bostream samtidigt som de sista Gigabyten fylls ut kan vara mycket förödande för disken.

Mitt resonemang är att läshuvudet istället för att jobba över en mindre del av disken - får kasta sig fram och tillbaka över hela disken för att leta tomluckor - om man kör en enda stor partition på hela disken.. Stämmer det?

I vilket fall.

Igår gick jag och la mig utan tanke på resterande diskutrymme.. WinMX drog för fullt. Jag hade precis somnat då jag hör ett förfärligt tutande. Yrvaken letar jag efter telefonen för att inse att det inte var den..

Insåg att det var datorn som ville mig nåt.. Slår på skärmen och ser DTemp (detta underbara hårddisk-temp-program) skriker å visar varningar. 70º C passerades precis av min 76 Gb-disk.

Det är lite väl varmt enligt mitt tycke (IBM också). Tack gud att jag använde DTemp (det är väl han som gjort det?). ;)

Om någon instämmer på mitt resonemang ska jag omedelbart hem å partitionera om.

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som inte heller hade trivits i 70°.

"Igår gick jag och la mig utan tanke på resterande diskutrymme.. WinMX drog för fullt. Jag hade precis somnat då jag hör ett förfärligt tutande. Yrvaken letar jag efter telefonen för att inse att det inte var den."

hahaha =)

liknande sak hände mig för ett år sedan, lite drygt.

Jag väcktes av ett ringande som visade sig vara min telefon. Yrvaken som jag var tog jag upp fjärrkontrollen till stereon (har den alltid bredvid telefonen på byrån intill sängen) och svarade. Men singnalerna fortsatte ju av uppenbara skäl. Tror det tog mig en eller två signaler till för att fatta att jag inte höll i telefonen.

Ang. ditt inlägg om partitioner:

det finns väl bara en anledning till att partitionera och det är att det blir enklare att göra backup.

Jag partitionerar alltid!

Mr Andersson

får kasta sig fram och tillbaka över hela disken för att leta tomluckor

Ja, en ABC-80 gör så. I moderna OS finns en FAT (File Allocation Table) som vet exakt var allting finns och var det inte finns något.

Skriver man mycket småfiler och har en katalogstruktur i 9 nivåer, så tar det dock lite tid att uppdatera FAT'en.

Men visst, ju mer disken arbetar desto mer ström drar den och ju varmare blir den, men 70 låter sjukt varmt i alla fall....

[inlägget ändrat 2002-08-21 13:22:28 av Mr Andersson]

Den vet vart luckorna finns, men, är luckorna i innre och yttre kant av disken, och den vill skriva till båda "samtidigt" kommer den förmodligen att kasta sig fram och tillbaka.

Ciao,

Anders

Angående defrag, O&O Defrag V4 Professional är bra som ersättning till Windows inbyggda defrag-verktyg.

Det är en fullvuxen defragmenteringsprogramvara som använder flera olika algoritmer beroende på sättet hårddisken används på osv...

http://www.oosoft.de/english/products/oodefragv4/index.html

Almir - Tipsar...

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...