Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ström utan fläkt


Ufo Mongo

Rekommendera Poster

hej,

 

jag kör just nu med strömaggregatet liggande ovanpå datorn utan fläkt. lite ljummen blir den allt men inte så att det stör driften.

 

min fråga är om jag vågar göra samma sak med min nya dator? ny chieftec med atx-låda 340W

 

eller har Watten ökat så mkt att fläkt är ett måste?

 

om nätagget går sönder under drift, pajjar man moderkortet? det finns ju modertkortsström-förlängare 20cm som jag tänkt använda för att få nätagget utanför lådan.

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var på ett lan där en fläkt stannade i någons nätagg.

 

Nätaggregatet var visserligen i burken, men då vi upptäckte det var det för att det luktade brännt. Efter att ha lokaliserat problemet så var det riktigt hett i chassit runtom.

 

Han hade en P3 och de drar ju inte lika mycket ström, vet inte hur många watt det låg på, men andtagligen under 300.

 

Fläktarna i nätaggregaten är väl ändå ett av de mindre ljudproblemen?

De nätaggregat jag har haft har i alla fall varit de tystaste i datorn. Överröstas många gånger av moderkortsfläkten och grafikkortsfläkten.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten i nätagget kyler inte bara detta utan ser även till att sänka temperaturen på resten av lådan. Jag skulle inte ställa mitt agg utanför om jag inte har fler fläktar i datorn.

 

Mer watt --> mer värme, men man kan ju alltid låta nätagget gå ett tag och mäta temperaturen. Behöver ju inte koppla in någon dator utan bara ha det stående någonstans.

 

Kan ju komma en elak strömspik om nätagget går, men risken är nog inte så stor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precsi. men jag har köpt 3 st tysta Papstfläktar som ska driva runt luft i själva lådan, därav att jag tror mig kunna ha nätagget utanför lådan.

 

jag har tänkt att klä lådan med Noise Killer dessutom, men Papstfläktarna är ju ganska tysta, har en speciell tyst cpu-fläkt också.

 

det som är kvar är väl fläkten till grafikkortet, men den rör jag inte.

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som är kvar är väl fläkten till grafikkortet, men den rör jag inte.
Snacka att du kommer ångra dig. ;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tysta fläktar behöver du inte NoiseKiller. Däremot bör du tänka om vad det gäller grafikkortets fläkt. Ju mindre fläktar desto högre varvtal och detta leder då till högre ljudnivå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ufo Mongo!

 

Köp ett Enermax nätagg!

Det är tyst. Finns till och med modeller med varvtalsratt, så att man själv kan justera hastigheten på fläkten.

 

Jag har ett Enermax själv och är nöjd med det där. Vet inte vilken processor du tänkt dig i din nya låda, men Enermax är rekommenderat till AMD. Hindrar säkert inte att man har det till andra modeller också.

 

Det andra nätagget kan du spara. Man vet ju inte om det kan komma till nytta någon gång framåt. ;)

 

---

/Stefan.E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske kan använda det gamla aggregatet som brevpress?

 

ska kolla upp din rekom.

 

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ufo Mongo!

 

kanske kan använda det gamla aggregatet som brevpress?

 

Låter som en bra idé :)

 

Här är Enermax på Komplett.se om du inte hittat det själv :)

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=18808&t=635&l=2&AvdID=1&CatID=13&GrpID=10&s=pl

 

Finns säkert på andra ställen också.

 

---

/Stefan.E

 

Ordet Data betyder: Dubbelt Arbete Till Alla

 

[inlägget ändrat 2002-08-21 15:46:42 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...