Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Include?


Jonas Innala

Rekommendera Poster

Jag ska inkludera PHP filer i ett annan PHP sida så nu undrar jag.

Hur ska man göra snabbast så att det inte går att se PHP filerna utan att de går till sidan de ska ses på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått dig rätt så tror jag att du kan använda antingen

 

<?require 'prepend.php';?>

eller

<?include('xxx.php');?>

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-20 09:34:32 av _matte_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel

 

include_once('blabla.php');

 

För att filerna inte ska kunna ses lägger du dem i ett include_files-directory utanför webserverns root (du kan definiera sådana i php.ini). Och gör dig själv en tjänst genom att alltid använda långa öppningstaggar :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag kan ju passa på och förklara skillnaden mellan include och require.

 

Båda funktionerna uträttar samma sak, dvs inkluderar innehållet från en fil.

 

Tänk att vi vill inkludera en fil som heter fil.php i filen index.php, men är lite slarviga och skriver fik.php istället.

 

Om vi hade inkluderat den nu felstavade, och alltså icke existerande filen fik.php med funktionen include så hade vi fått en varning ustskriven i webbrowsern om att filen inte kunde inkluderas, men all kod som finns bakom raden där man inkluderar den felaktiga filen i index.php hade körts vidare.

 

Hade vi däremot inkluderat filen med require så hade felstavelsen resulterat i en "Fatal Error". Det innebär att koden i index.php, som kommer efter raden där man inkluderar den felstavade filen, inte kommer fortsätta köras. Alltså kommer inläsningen av index.php avbrytas när den kommit till raden där man med require inkluderar en fil som inte existerar.

 

Mer om detta på: http://www.php.net/manual/en/function.include.php

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Om svaret var till någon hjälp, så får du gärna ge en liten poäng

 

[inlägget ändrat 2002-08-20 10:25:25 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan tillägga att require är lite långsamma än include ur prestanda synpunkt. (men det är det oftast värt om du t.ex. måste veta att filen kom med)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan liksom inkludera en fil men jag undrar mer om Hur man ska hindra personer att titta på den om den inte är inkluderad?

TEX:

Sidan index.php har en sida inkluderad som heter info.php. Men då vill jag att det ska enbart gå att titta på info.php utan man måste gå till index.php för att den ska fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg include-filen utanför webrooten, skriv en wrapper som hanterar access, eller använd t.ex. .htaccess (för du kör väl Apache? ;)

 

Det första är väl att föredra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...