Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unix problem för er experter


bocco

Rekommendera Poster

Jag sitter på en unix arbetsstation och sparar en bild på en annan unixmaskin. Denna andra unixmaskin har samba installerat, när jag öppnar bilden på en pc via samba får jag ju upp en fin bild utan problem, men när jag sätter mig på min arbetsstation (unix) och skriver över bilden med en ny bild uppstår problemet. När jag öppnar denna på pc:n inom de närmsta 3 minuterna så får jag upp den gamla bilden. Det verkar som om den ligger cachelagrad eller syncad en kortare tid eller nått, vad tror ni unix freaks?

 

mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Sitter du vid en "riktig" arbetsstation, typ en SUN och sparar bilden via NFS till en annan "riktig" unixmaskin ?

 

När du öppnar bilden i din PC via samba, vad använder du för program då ?

 

Hur stora bilder är det vi talar om, är det 10-100 Kilobyte eller rör det sig om bilder som är hundratals megabyte ?

 

Filen som du skrivit ner, kan du öppna den igen på Unixmaskinen direkt eller har du samma 3-minutersproblem där ?

 

 

Hur som helst, det finns buffertar och cacheminnen inbyggda överallt, jobbar man med väldigt små filer så kan man råka ut för sånt där, speciellt ifall två olika fildelningsystem (ex. NFS och Samba) skall accessa samma fysiska filer.

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, just det, sitter vid en SUN station och skriver till en annan SUN station som delar ut filen via SAMBA. Jag öppnar filen med explorer 5.5 på PC:n. Filen är inte mer än 500 KB stor.

 

Finns det nån registernyckel man kan ändra i eller nått sånt så man komma bort från detta? Ligger problemet på Sambamaskinen eller på pc:n?

 

Mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får att testa om det är cachen i IE 5.5 som ställer till problemet kan du trycka F5 för at tuppdatera och om inte det hjälper CTRL+F5 för att tvinga den at läsa om en sida.

 

“Go to the dealer closest to your house. Point at the car closest to the door and say:

- I'll take that one.

 

This algorithm wastes the least time on doing

unimportant things, to leave the maximum

time for doing important things.”

- Seymore Cray

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Du kan ju alltid testa att avaktivera cachefunktionen i Internet Explorer, fenomenet som du beskriver råkar jag ut för ibland även i "ren" W2K-miljö, dvs. att man sparar över en liten fil och Explorer har den gamla filen i minnet.

 

Har du testat att öppna filen i något annat program än explorer ?

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...