Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

premiär!


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

Jaha.. Då är det premiär för undertecknad att använda LINUX (RedHat 7.3) på "huvuddatorn" att koppla upp sig på IDG Eforum....

 

Funkar hyfsat bra än så länge..

Planerar att i framtiden skrota windows helt, men än så länge kör jag dual-boot.

 

Hur skall man kunna läsa windows-hårddiskarna (fat32) från linux?

 

Hursomhelst är jag nöjd att jag fått det till att funka såpass bra, såhär första dagen..

 

MVH

pedagogen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ, du låter som mig.. för tre år sedan... :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Hur skall man kunna läsa windows-hårddiskarna (fat32) från linux?

 

jag har ingen aning, men en polare sa nått om att man fixar det i kärnan, sen skulle man mounta det filsystem man ville ha? men somsagt jag har ingen susning om det är ens en gnutta rätt..:)

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte helt fel, allting man vill göra i Linux får man in och mickla med kärnan. För mig låter det fantastiskt.....not....;(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Svarar på allas inlägg:

 

Hehe.. Ja, nog för att det verkar "hemtrevligare" med windows.. Men linux (RedHat) har kommit en bra bit på väg.. Nu hittar den till och med USB-skrivaren! ;-) Sen är det ju en annan fördel att det medföljer "alla" program man behöver.. Dvs. browser, ordbehandlarpaket och lite lull-lull till. Helt gratis.. Sen måste jag säga att det går förhållandevis fort oxå.. Trots att man kör RedHat på en gammal fujitsu 5400-varvare..

 

Men som sagt: Linux är inte riktigt "där" än.. Brännarprogrammet är ju rena skräpet. Förväxlar brännaren med läsaren, och vet inte riktigt vad den skall göra.. Inte lyckats bränna något vettigt än..

 

Nero är rena StarTrek-"beam me up" i jämförelse.... Och det är ju oxå "gratis".. (medföljer brännaren alltså).

 

Men LINUX har trots allt kommit en bit på väg. Stabilitetsmässigt och utseendemässigt är det bra. Men lite beta är det fortfarande.. På något konstigt sätt får jag win 3.11-wibbar när jag kör det. Och att jag sedan inte kan komma åt mina "windows"-hårddiskar gör ju inte saken bättre.. Alla dessa filmer och mp3-or... Jaja.. Linux KAN spela av mpeg4 och mp3, men vad hjälper det när LINUX inte kan hitta hårddiskarna allt roligt ligger på?

 

Hursomhelst känns det ganska skönt att vara utanför Bill Gates grepp..

 

(Även om jag nu skriver detta från win98) Dualboot får det vara så länge. Ungefär som de första ångfartygen på 1800-talet fortfarande hade seglen kvar, för säkerhets skull.......

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till en bättre värld! (Skämt åsido, det finns andra forum om man skall datorkriga)

 

Alla dessa filmer och mp3-or... Jaja.. Linux KAN spela av mpeg4 och mp3, men vad hjälper det när LINUX inte kan hitta hårddiskarna allt roligt ligger på?

 

Det går alldeles utmärkt att läsa FAT32 partitioner i Linux. Ta upp ett terminalfönster och skriv 'man mount' så förklaras det utförligt hur man skall göra. (man = manualsidor..._oerhört_ användbara)

 

Grundtanken för mount är: mount (options, bla vilket filsystem) varifrån vart.

 

Kolla även 'man automount'. (för att automatiskt montera filsystem)

 

Tillägg:

Kolla i filen /etc/filesystems Där listas de filsystem som ditt system stöder (och eftersom du kör RH7.3 så kommer det att finnas vfat -> kör fat16/32 så det ryker :) )

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2002-08-20 07:22:25 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen aldrig använt en Linuxdistribution som är nyare än 2 år. Det är bara i yttersta specialfall, eller om man behöver ett absolut optimerat operativ som man behöver mickla med kärnan. Jag har iaf aldrig haft något behov av att kompilera om min kärna.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så installeras Linux disten utan stöd för SSE och SSE2, om man vill använda sig av dessa måste man kompilera om kärnan.

Rätta mig om jag har fel, eftersom jag kanske väljer Linux som 2:a OS i min nästa dator...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&closed=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mount -t vfat /dev/hdax /monteringspunkt

 

där x är partionsnummret (om du inte vet, prova dig fram med 1,2,3 osv) och monteringspunkt är katalogen du vill mounta disken i.

 

Det kan även vara hdb,hdc eller hdd beroende på vilken IDE-kontroller den sitter på och om den är master eller slave. Det står lite mer utförligt här: http://users.du.se/~h00petwa/fils_sve.htm#filesys

 

 

.:def:.

 

[inlägget ändrat 2002-08-20 10:44:52 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tackar Coleburn och def för hjälpen. Skall börja joxa med det idag.. ja, vad faen.. Man kunde ju inte windows heller till 100% när det kom en gång i stenåldern..

 

Skall försöka få den automatiska inloggningen till telia adsl att funka även på linux. Jag kan väl säga att jag är ganska så nöjd med OS:et än så länge.. Trots att det inte godtar mina numeriska tangenter.. ;) Fast det går väl att fixa det med..

 

MVH

pedagogen via RedHat och Netscape..-Netscape, det var länge sen.. (1997 eller nåt i den stilen, gick över till IE när 3.2 kom)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken dist du använder. De flesta dister kommer med kärnor som ska vara så kompatibla som möjligt, vilket förstås innebär att man inte kan ha med processorspecifika saker. Du behöver normalt inte kompilera om kärnan för kompatibilitet, men för optimering. Å andra sidan känner ag inte till speciellt många linuxprogram som utnyttjar SSE2...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På RedHat 7.3 och de andra distarna som kommer av den så behöver man väldigt sällan "mickla med kärnan". Efter introduktionen av modules så kan man ladda in och ladda ur drivrutiner hur man vill under gång som på windows 2000 och Novell Netware.

 

Efter installationen av min burk behövde jag endast skriva dessa rader för att mounta windows.

 

cd / #se till att jag står i /root eller där jag vill ha windows disken

 

mkdir windows #skapa en mapp som heter windows

 

mount -t vfat /dev/hdaX /windows #montera partitionen /hdaX där x är beroende av i vilken ordning partitionen ligger. Brukar ligga från 1-4 och det är ingen fara att prova sig fram fyra gånger.

 

Tre rader alltså.

 

Jag skulle vilja se den som monterar en linuxpartition i NÅN windows version så enkelt ;D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se den som monterar en linuxpartition i NÅN windows version så enkelt ;D

 

Nej, men jag skulle vilja se någon som behövde det lika mycket som att montera windowspartitioner under linux ;D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda gångerna jag har micklat med kärnan är om jag velat prova att optimera den minnesmässigt och prestanda mässigt. Skillnaden är inte så stor att det lönar sig på en vanlig hemdator men det kan vara ide om man sitter med en fet databas eller webserver.

 

Annars är det väldigt sällan man behöver gå i närheten av kärnan, den sköter sig själv och tuffar på utan avbrott (BSOD).

 

De flesta inställningarna kan göras både från GUI's och från kommandoraden.

 

Själv föredrar jag kommandoraden då det går mycket snabbare men för nån som inte bryr sig och bara vill ha nåt gjort utan att plöjja manualer finns faktiskt alternativ som ser ut som i Windows eller MacOS.

 

Du har tydligen inte använt nån nyare dist eftersom du tror att du måste i i kärnan och mickla.

 

Själv tycker jag Windows XP är svårare att göra saker på nu än på Linux men det där är en ren vanesak.Hade du vuxit upp med linux hade du tyckt XP var bakvänt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man linux dualboot med windows får man kompromissa och köra gemensamt data på fat32.

 

Själv skulle jag inte fantisera om att lägga in windows igen men jag kan förstå ifall nybörjare behöver det som fallback när de stöter på saker de inte klarar av. Spelar man så är det ju också sugit att sitta med bara linux.

 

Själv spelar jag bara Unreal/Wolfenstein/CS och Quake mfl så det spelar ingen roll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...