Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm vid inloggning


resq

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min burk (AMD Athlon 900) med WinXP har fått för sig att visa en svart skärm när jag skall logga in. Booten visas, och den svarta uppstartsskärmen till WinXP visas också. Men när den blåa inloggningsskärmen skall visas blir allt bara svart. Klickar jag dock där min inloggningsidentitet borde vara loggas jag in men fortfarande med svart skärm. Jag kan således köra datorn men utan att se ngt. Detta hände bara över en natt. Ena kvällen fungerade det, nästa dag svart skärm. Datorn har inte använts däremellan.

 

Jag bytte grafikkort för att testa om det, visserligen urgamla men ändå, hade givit upp. Men icke. Samma symtom igen. Boot -> XP-uppstart -> svart skärm.

 

Skärmen får hela tiden signal in. Drar jag ur skärmkabeln säger den "No signal detected" och sätter jag i den igen får den tydligen signal, fast med svart oläsbar skärm.

 

Kvar att testa är då skärmen (vilket skall göras ikväll) men det kanske redan nu finns någon som råkat ut för samma problem och kan ge lite tips.

 

 

Har fått många nyttiga tips här innan, så jag hyser gott hopp även denna gång.

 

/ David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en skärm (visserligen gammal) hade samma symptom då man startade spel - eller något anant i fullskärmsläge.

 

Skärmen blev helt svart (men fick signal). Lösningen var att stänga av och sätta på skärmen. Du kan ju i alla fall testa.

 

Funkar det i felsäkert läge?

 

Grafikkortet (eller nåt tweak program?) har kanske fått för sig att använda för höga Hz eller en för hög upplösning. Om det är fallet så kan du gå in i felsäkert läge och installera om drivrutinerna och/eller avaktivera eventuella tweak program.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-08-19 14:48:10 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har, av bristande kunskap, inte kollat i felsäkert läge. Bör väl göra det ikväll när jag kommer hem. Men det lustiga är alltså att det hände över en natt, utan någon mellanliggande aktivitet.

 

Någon som har kompletterande idéer?

 

Ja, ja... Jag får undersöka vidare. Hoppas på fler bra tips.

 

/ David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om liknande två gånger, dock har det inte bara kommit sådär över en natt utan när man bytt skärm, den första gången var det upplösningen som spökade (gammal skärm) och den andra gången var det uppdaterings frekvensen.

 

P.s.

Felsäkert läge kommer du till genom att trycka F8 precis i början på uppstarten, precis när WindowsXP tjofräsen visas. (Kan vara behövligt att hamra på tangenten ett antal gånger ibland, det känns iallafall som om det skulle funka ;-)

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ville bara meddela att det nu funkar igen. Troligen var det nå't hårdvarufel i kombination med upplösningsstrul.

 

Jag fixade det hela genom att i installationsprogramemt för XP "Reparera" befintlig installation. Sedan dess funkar det.

 

/ David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

hmm det här besvarar nog mitt problem jag lagt upp på forumet (dettta kom ochså efter jag kört me en annan skärm)ska testa ikväll tack så mycket/Jocke

 

[inlägget ändrat 2006-02-16 14:43:56 av Joakim,n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...