Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det INGEN som vet hur...


Ech

Rekommendera Poster

Access problem...

Ni som vart med länge här känner nog igen frågeställningen, jag vill att Access skriver ut en rapport

automatiskt. problemet jag har, är att jag har en databas med underhållsjobb, och tex. så vill jag föra in att

jag just bytt olja på en växellåda, men jag vet att den ska bytas igen om ett halvår...då skulle jag vilja

skriva att när man skrivit in det, och datumen börjar närma sig halvåret, tex. 1 dag innan...då ska Access

leverera en rapport, så jag görs påmind om oljebytet

 

1. Jag har i min databas, en rapport som jag skulle vilja ha utskriven med automatik,

tex. att utskriften startar vid ett speciellt klockslag varje dag.(om det finns nån datum som stämmer)

2. Rapporten har Datum när den skrevs in, som man ev.kunde sortera på... även en "startdatum"

för arbetet..det skulle man ju helst vilja att den automatiska utskriften skulle känna av,

och skriva ut rapporten samma dag då arbetet skall påbörjas.

3. Den som hjälper mej med detta problem, förtjänar en hel hög med poäng...Haha

 

Det måste ju gå att fixa i ett sådant i övrigt ganska kompetent program....eller!

 

 

 

-=Funkar det? plocka isär det ändå =-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Jag har i min databas, en rapport som jag skulle vilja ha utskriven med automatik,

tex. att utskriften startar vid ett speciellt klockslag varje dag.(om det finns nån datum som stämmer)

 

Det kräver givetvis att datorn är på och att access är startat på den.

 

 

Det måste ju gå att fixa i ett sådant i övrigt ganska kompetent program....eller!

 

Kompetent? På vilket sätt då...?

 

 

Det du vill göra kan med fördel läggas i en riktig databas och sedan ha tidsstyrda aktiviteter däri. Att göra detta på klientsidan är ingen bra lösning....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är jämt på, och access likaså, med några smärre stopp för backup och liknande...

Jag förstår att funktionen måste finnas i något databasprogram, tyvärr så är det detta programmet jag har tillgång till, sååå jag får försöka så gott det går...

kan du hjälpa mej?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en scheduler med vars hjälp du kan starta Access en viss tidpunkt. När Access startas kan du ha ett program som exekveras automatiskt t.ex en autoexec makro som kollar i din databas om rapporten skall skrivas ut eller ej.

Ett annat alternativ är om du har ifrågavarande Access applikation på hela tiden och ett formulär öppet så skapar du ett program (alt. makro) som startas automatiskt med en händelse (event)

Kolla i hjälpen Timer Event

"The Timer event occurs for a form (form: An Access database object on which you place controls for taking actions or for entering, displaying, and editing data in fields.) at regular intervals as specified by the form's TimerInterval property."

 

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen.

Bi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...