Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behövs MPEG-kort?

Radu Canipeanu

Recommended Posts

Radu Canipeanu

Aloha på er!

Jag undrar om jag köper Mtraox Millenium G400 Dual Head som stödjer DVD-uppspelning och sedan köper jag en DVD-spelare till datorn behöver jag ha ett MPEG-kort? Hur blir med regionsinställningarna då?

DVD is the future!

Radu

• 2 weeks later...

Har du en hygglig prcessor, typ 266MHz eller högre, så borde du inte behöva MPEG2-avkodare. Jag har ett G400 och en Samsung SDR-430 DVD och det fungerade fint i 29.9FPS på både min gamla K6-2 250MHz (hyggligt överklockad) och min Celeron 450 (som inte är så himla snabb jämfört med lite nyare P2'or och P3'or).

/per

Hejsan igen,

det beror ju lite på vad man är ute efter. Vill man kunna spela upp lite film på skärmen så behöver man ju inget Mpeg-2 kort, men ska man koppla in datorn till en TV eller Projektor för att ha den att titta på hela filmer så då ska man ha ett Mpeg-2 kort...

/Anders

Eftersom matrox kort med dualhead har tv-utgång så borde det nog gå fint att koppla den till tvn och spela upp filmen med en mjukvaruavkodare. Det kan dock tydligen bli lite problem när det är macrovision på skivan vad det nu är.

Visst går det fint att koppla det till tv:n... frågan är bara, vill man ha en bra eller en halvtaskig bild. Vill man ha en bra bild, vilket man antagligen vill eftersom man missar iden med dvd annars, så måste man ha en mpeg-2 avkodare.

/Anders

Jag vet inte hur bra kvalitet tv-utgången från grafikkortet har. Men mjukvaruavkodningen ger bra kvalitet om man har snabb processor. Fördelen med separat kort för att avkoda filmerna är nog snarare att man slipper lasta ner processorn.

G400 har utmärkt avkodning, särskilt med Matrox eget DVD-program. Har man en snabb dator så får man bra bild. Observera att hårdvaruavkodning bara ger snabbare avkodning men inte automatiskt bättre kvalitet. Bättre kvalitet blir det bara om man jämför två identiska datorer, den ena med hårdvaruavkodning och den andra utan. Detta förutsätter också att dessa datorer är lite småsunkiga vad gäller prestanda. Du borde söka runt lite på internet efter mer fakta i ämnet. Det finns säkert newsgroups eller messageboards som behandlar detta ämnet mer ingående.

Något som dock är säkert är att om man vill ha bästa möjliga bild så skall man ha en stationär DVD!

Tack för att du klarade upp det. håller med om att en stationär nog är det bästa om man vill ha maximal kvalitet. Det finns lite recensioner på www.dvdforum.nu

Personligen skulle jag nog inte köpa ett matrox dualhead bara för att använda till dvd. Det skulle nog bli lika billigt(dyrt) att köpa ett billligare grafikkort och ett mpeg avkodarkort. Det är nog trevligt med ett sådant kort trots allt.

Känner dock en som har ett mpeg-kort, han skulle visa film på en projektor. Han kom fram till att kvaliteten blev bättre! om han använde vga-utgången till projektorn och mjukvaru-uppspelning, än om han kopplade utgången från mpeg-kortet till projektorn.

Så som sagt, det beror nog mest på tv-utgångens kvalitet i hur slutresultatet blir.

• 2 weeks later...

Hejsan,

vore intressant att veta vad det var för utgång han kopplade till projen. Det var väl antagligen en kompositvideo. Det blir är en enorm skillnad på att ta ut bilden via komposit och s-video. Har man en proj med VGA ingång så blir det säkert mycke bättre än en kompositsignal, men det absolut bästa är S-videon.

/Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...