Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppgradering av processor


MrIbra

Rekommendera Poster

hej!

 

jag känner att det är dags att byta ut min gamla celeron 533 mhz processor mot en snabbare.

 

problemet är att när jag använder sisoft sandra för att se vilken typ av socket den sitter i står det j1.

 

jag känner inte till j1 och undrar om någon vet var man kan hitta en processor till datorn.

 

Jag har en gammal compaq presario 5000 series från sent in på 1999.

 

[inlägget ändrat 2002-08-18 19:37:21 av MrIbra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Celeron533 går på 66MHz-FSB och det jag tror (här kan säkert någon rätta mig om jag har fel) är att en Celeron 533MHz sitter i en PPGA-sockel.

Men som vanligt då det gäller märkesdatorer så kan det vara svårt att bara byta ut processorn utan att verkligen kolla om ditt moderkort/BIOS stödjer det.

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är värt att köpa en begagnad Celeron/PII (kanske en PIII kan passa - beror på moderkortet), i dagsläget så säljs det t.ex. en AMD XP 1600+ för endast 701:- och ett moderkort till en sån kan du få för ca 700-800:-, om du sen köper till en skaplig kylning till den för 100-150:- så har du en bra början till en ny dator. Risken är ju stor att du även måste köpa till minnen för den datorn 256MB PC133 kostar ju endast 352:-

Totalen för den lilla uppgraderingen blir då knappt 2000:-.

 

Eller så kan du köpa ett färdigt uppgraderingspaket på t.ex. Komplett.se för nästan samma peng och då får du t.o.m. DDR-minnen.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde kanske en Celeron 667 kunna passa, men den uppgraderingen kommer du inte märka stor prestandaskillnad på.

 

För att du ska kunna "känna av" en uppgradering så bör du åtminstone komma upp i en CPU på 1000MHz eller mer - men i och med det så tror jag inte att en sån CPU passar i ditt moderkort. Vad är det för moderkort förresten? Vilket chipset sitter på moderkortet - har du tur så sitter det ett BX-chipset och då kan du uppgradera till en CPU med rejält mycket mer prestanda. Vilket chipset som moderkortet har kan du kontrollera m.h.a. t.ex. SiSoft Sandra.

 

/f

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så här: Cel 533 finns i 2 versioner, sista typ P2 och första 533A typ P3.

Det som bla skiljer är spänning till processor. Har du den äldre varianten stöder moderkortet förmodligen inte den lägre spänningen till senare Celeron och P3, det enda du kan "uppgradera" till är en Pentium 2....:-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill bara att det ska flyta på bättre på internet och när jag arbetar med mer processor krävande program.

 

 

det skulle vara bra om man kunde ha 1000 mhz i alla fall.

 

det är inte riktigt bra spelprestande jag är ute efter för den datorn.

 

Annars har jag en annan som är en:

 

p4 2,2 ghz

 

1024 mb ddr

 

Geforce 3 ti 500

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...