Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poäng på inlägg


Bj0rN

Rekommendera Poster

Undrar om det inte är dags att ta bort poängen från Eforum... har sett en hel del inlägg där poäng sätts på minst sagt underliga inlägg, som detta till exempel: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=321374#321378

 

Jag tycker det känns som att folk antingen inte vet varför poäng finns över huvud taget, eller oxå är det så att folk har två konton med vilka personen i fråga sätter poäng på sig själv...

 

Känns lite frustrerande då man som hederlig person försöker hjälpa till och aldrig får en poäng, man kanske skulle bli oärlig o skapa ett konto som bara ger mig poäng istället?

 

Nej, bort med poängen, det känns inte som att det är så stor mening med det längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att poängen är en bra idé, men jag håller med dig att det är ytterst sällan man får några poäng för att man skrivit något bra svar.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Varför inte låta IDG sätta ut poäng för bra inlägg istället? Såsom de tilldelar folk utmärkelser här på Eforum. Det är ju inte vem som helst som kan göra det, och samma borde det vara med poängen.

 

Om poängen ändå missbrukas av folk så skulle det kunna vara en utväg.

 

Någon säger kanske hur ska de hinna med det? Jo, men hur hinner de med att tilldela utmärkelser?

 

---

/Stefan.E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon säger kanske hur ska de hinna med det? Jo, men hur hinner de med att tilldela utmärkelser?

 

Om de skulle sitta och dela ut poäng på alla trådar skulle de nog ta och få anställa ett par personer till, blir nog förmycket för dem helt enkelt.

 

Utmärkelserna är nog lite lättare att slänga ut eftersom det inte rör sig om lika mycket arbete.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske moderatorerna kan dela ut poängen istället? Och personen som ställde frågan borde ju självklart kunna få sätta poäng på de svar som kommer. På detta sätt tror jag att man blir av med lite av "poängfusket".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ytterst sällan man får några poäng för att man skrivit något bra svar

 

Självklart får man inte alltid poäng för att man skrivit "bra" svar. Det är inte alltid folk ger poäng när de fått hjälp, men det är något man får leva med.

 

Jag tycker att poängsystemet är rätt okej sedan gamla poäng rensades häromda'n och vissa personers utdelade poäng också togs bort. Så nu är det väl inget fel.

 

Det är ju upp till oss att upptäcka "spammare" och ge-kompisen-poäng människor. Hade tex inte jag upptäckt Ronny's poänggivartalang så hade förmodligen inte hans utdelade rensats. //eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=290090#290090

 

Så håll ögonen öppna och se till att Eforum förblir ett bra forum. Mer kan man inte begära!

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-08-16 15:05:23 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Idag har vi inget stort problem med poängfusk på Eforum. Allt loggas och hittar vi något klart fall av "fusk" så tas det bort. Du kan också se loggen om du klickar på ordet "Poäng" i användarinfon.

 

Varje användare får bara dela ut fem poäng per dag så att komma upp i en poäng som placerar en på topplistan kräver ganska mycket jobb.

/Erik

 

[inlägget ändrat 2002-08-16 15:10:42 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, men varje gång man ser då nån har satt poäng på ett underligt ställe så blir man lite sur faktiskt... varför sätter man poäng på någonting som över huvud taget inte borde få ett poäng?

 

På den länken jag skickade med i detta inlägg kollade jag användarinfon för att se vem som hade satt poängen, det verkar ju inte vara hans alterego, men då kan man ju ändå fråga sig varför den personen över huvud taget satte den poängen, sånt får en att undra om det är bra med poängsystem över huvud taget...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag ska också lägga till att det är helt ok att poäng till någon du tycker gav ett bra svar. Även om du inte ställde frågan.

 

Det kan vara svårt för nybörjarna att veta hur man ger poäng.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske precis lärt sig om poäng och hittade inte det inlägget han ville poängtera, men visste vilken användare, såg denne och tröck till...

 

Kanske ?

Eller har du fler exempel ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, den här diskussionen kanske inte skulle ha startats alls? :)

 

Blev bara överirriterad då jag såg inlägget med en onödig poäng, har dock sett fler tvivelaktiga poäng tidigare (bl a Ronnys som Almir snackade om).

 

Undrar om min irritation till viss del kanske beror på den här j**la hettan som vi har... ingen sömn pga för varm lägenhet, och man kan inte jobba för att det är för varmt... nej, nu ska vi sluta klaga! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, men om man ger poäng på ett inlägg där frågeställaren förklarar vad han har för program installerat på sin dator? Varför vill man ge ett sånt inlägg poäng?

 

Det kan förstås vara så som Don Tomas skrev, det tänkte jag inte på...

 

Jag är fullt medveten om att alla har olika åsikter, det var inte alls så jag menade med poängen, men om du skriver att du åt en äggmacka med kaviar på till frukost (som enda text) i ett svar till en fråga om hur man gör en "Hello world" i Basic, och du får poäng för ditt svar med äggmackan, skulle inte det vara lite konstigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om du skriver att du åt en äggmacka med kaviar på till frukost (som enda text) i ett svar till en fråga om hur man gör en "Hello world" i Basic, och du får poäng för ditt svar med äggmackan, skulle inte det vara lite konstigt?

 

Nehee tänk om du är precis nyvaken och inte kommer på vad du ska äta till frukost, och det där inlägget påminner dig om att du har lite kaviar någonstans i köket. Då ger du grabben poäng för att han gav dig idén om kaviaren, även om det inte är svar på frågan hur man gör basic-prog. Eller?

 

;)

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-08-16 15:29:15 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så bra exempel(det löser ju ett problem för den personen), att du kan få poäng för det om du vill? =)

 

Om det löste ett problem för dig, typ att du inte kunde komma på något exempel, så visst.. :)

 

hehe

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt mitt inhopp

Bj0rN skrev:

... ingen sömn pga för varm lägenhet, och man kan inte jobba för att det är för varmt... nej, nu ska vi sluta klaga! :)

Hur varmt har du?

Jag har 26-27 grader C i lägenheten & 5-7 grader C på jobbet.

Vilka kontraster.

I bilen kan jag ju välja temp själv, sköööönt!!!!

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag 29.9 grader hemma, som värst har det varit uppe i 35 grader inomhus, inte så roligt...

 

På jobbet vet jag inte, men jag antar att det ligger runt 30 grader där oxå...

 

hrrmm, 5-7 grader, jobbar du i en kyldisk? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om väder. F-n vad det åskar och blixtrar här i Skåne - måste dra ut datornsladden så man inte mister det käraste man har.

Vi ses efter åskovädret!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hrrmm, 5-7 grader, jobbar du i en kyldisk? :)

 

På tal om kyldisk, hela förra sommaren jobbade jag på Samfood, de som sysslar med kött-grejer. Där var det också 5 grader i genomsnitt, i vissa delar var det under 0 grader. För att inte tala om när man var tvungen att hämta något från det megastora kylrummet, där var det runt -30, och man var nybörjare och visste inte var grejerna låg. :( I en liten separat del av kylrummet sägs det ha varit -50, vete fan vad de hade där, fast dit gick man aldrig. :)

 

Darrar av kyla fortfarande när jag tänker på det.. brrrr :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-08-16 18:47:22 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bj0rN skrev:

hrrmm, 5-7 grader, jobbar du i en kyldisk? :)

Man kallar sig inte för Milkman utan anledning...

 

Vi hade lite fel på en kylmonter en gång, den hade en temp på -0,5ºC fick använda osthyvel till margarinet :-))

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEHEHE, osthyvel var bra, det måste jag komma ihåg till nästa gång jag har ställt smöret för nära väggen där det är mycket kallare! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag/Vi har använt osthyvel till vanligt smör "hela livet". Funkar oerhört bra. Inget Bräckel för oss inte!

 

MVH

pedagogen (Vi kallar Bregott och margarin för Bräckel hemma. Bre-äckel.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...