Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DI 804 och rules

jow

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon har provat att sätta upp egna filter rules i DI-804 och har lite tips om det. Jag har inte lyckats med det i alla fall. Det jag försöker göra är att jag vill blocka 1 av 3 dator från att komma åt WAN länken. Alltså jag har 3 datorer inkopplade på switchen i DI 804 men jag vill sätta up en regel som blockerar 1 specific dator från att komma åt internet.

Det ser ju ganska enkelt ut i webinterfacet, man sätter upp att en viss ipaddress ska blockeras till en direction som kallas out. Och out ska vara till Internet då....men det funger ju fan inte. Aja om någon har något tips eller så så kan ni ju skriva.

Jag kan inte svara på frågan men reagerade på en sak.

Verkar tokigt att blockera på ipadress, om du använder en dhcp-server så är du aldrig säker på vilken ip som hör till vilken maskin. Det ska inte vara mac-adressen?

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

Jo det vore önskvärt för det är ju som du säger att om ipaddressen ändras så funkar ju inte regeln längre, men när man lägger upp en regel i DI 804 så kan man bara fylla i ipaddresser...tyvärr.

men det måste väl finnas ett sätt att utesluta nån burk från dhcp, så att du kan sätta en fast ip#

Men det andra problemet har jag inget svar på....

//Dreben

Firewall funktionen i 804:an fungerar inte (blockera en viss ip utifrån)och har bekräftats av D-Link Sverige.

Kanske det inte heller fungerar att blocka en adress innifrån ?! Har inte testat det...

Svenska versionen kommer heller aldrig få UPNP stöd för att kunna fungera med tex messengers Video/voice funktioner

Innan jag köpte min 804 kollade jag på nätet och läste att det skulle fungera med en nyare firmware men det visade sig bara gälla den amerikanska 804:an som är helt olik den svenska...Jag känner mig lurad....

Okej, tack för svaret det förklarar ju verkligen varför jag har problem. Jag har också mailat Dlink om svar på eventuellt UPNP stöd i framtiden. Eftersom jag också såg att den modellen i USA har det stödet. Men jag har inte fått något svar ännu. Hur som helst så säljer jag den här skit routern nu för 500:- och köper en ny som fungerar. Har du något tips om en som har både UPNP stöd och en firewall som fungerar? Jag har hittat en som verkar intressant men hittar inte så mycket information om den. Det är en Netgear router som heter FR114WGE och har möjlighet till wireless uppgradering, den kostar kring 1500:- Har någon tips om denna router eller andra routers skriv gärna!

Efter att vi provkört en Linksys BEFSR41 under en tid nu och verifierat att den fungerar med Messenger, VPN, Certifikat, Fungerande Firewall funktioner så kan jag varmt rekommendera den...problemet är bara att den precis är på väg till Sverige och kan var lite svår att få tag på än så länge...Den har visst vunnit pris för bästa hemrouter i USA....

Det går att läsa hos Microsoft också att den fungerar med UPNP...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...