Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byta fläkt i nätagg

ns

Recommended Posts

Hur går jag till väga för att byta ut en fläkt i ett nätaggregat? Vilka risker finns med att göra det?

Har köpt en begagnad P2 200 som jag har som mp3-spelare i sovrummet men nätagget surrar alldeles för mycket. Ser ut att vara en vanlig 60mm-fläkt så det borde väl gå att byta till en tystare variant va?

/Niklas

Hej!

Det är inga problema att byta en sån fläkt. Den går på 12 volt så det är bara att dra ur kontakten eller löda bort sladdarna och sedan sätta tillbaka plus och minus på rätt ställe. Spelar ingen roll om det blir fel för den går bara baklänges då och det är bara att växla sladdarna igen.

Skaffa en tyst fläkt det går jättebra och brukar göra stor skillnad på ljudnivån.

Hårddisken är också en sak som låter mycket och har man fri plats kan man lägga den på en bit täckmatta man lagt i burken så blir den jättetyst. Man kan hänga upp den i gummiband också om man vill ha den supertyst som jag gjort med min internetgateway hemma. Det låter överhuvudtaget inget om den.

CJ Björkdahl

Visst kan man byta fläkt. Men man måste se till att den nya fläkten har minst samma kapacitet som den gamla. Annars så löper man risk att agget blir ö-hettat eller till och med tar eld.

MVH

pedagogen

Det sket sig rejält. Jag öppnade nätaggregatet, plockade bort fläkten och satte dit den nya.

Eftersom den nya hade tre kablar röd, gul och svart och den gamla bara röd och svart så passade förstås inte kontakten. Jag klippte av kablarna, surrade ihop rött med rött och svart med svart. Sen drog jag en tejp runt för att undvika kortslutning. Den gula lät jag hänga.

Skruvade ihop aggregatet igen och satte i sladden... då gick proppen.

Vad har jag missat? Går det att fixa eller har aggregatet pajat?

TILLÄGG: Jag hann alltså inte ens på powerknappen innan det slog ifrån.

/Niklas

[inlägget ändrat 2002-08-16 20:00:23 av ns]

CJ Björkdahl

Låter som om du måste skaffa nytt agg.

Man skall inte "leka" med fläktar (eller agg) egentligen.. De hörs för att de måste kyla, och sånt är inte mycket att göra åt. Endast större diameter kan göra fläkten tystare, men det är inte så lätt att förstora diametern....

MVH

pedagogen

[inlägget ändrat 2002-08-16 20:19:01 av CJ Björkdahl]

Jo, visst men det finns ju fläktar som blåser bra utan att låta lika mycket. Och en P200 har ju ett par år på nacken så fläkten har ju dessutom gått ett tag.

Vad jag inte förstår är vad som går fel eftersom jag inte ens är på power-knappen innan säkringen löser ut.

Var kan jag hitta ett sådant antikt nätagg om jag nu måste byta?

/Niklas

CJ Björkdahl

Hur många watt? Är det ett p1-agg du snackar om kan du få ett av mig. 120 watt. (Som jag har i en av mina gamla lådor. Funkade sist jag kollade. Du kan få det gratis. Men 200 spänn för frakten måste jag ha. 120watt borde räcka för p-200. (Suttit 2år i en p133 med två hårddiskar plus brännare, så det räcker nog till) Jättetyst.

MVH

pedagogen

Det vore asschysst! P1 verkar stämma, och det som sitter i nu är på 145W så 120W räcker säkert till!

maila mig på blaj@sprintern.com så kan jag skicka min adress till dig!

/Niklas

CJ Björkdahl

ns skrev:

Det vore asschysst!

Ger man bort hårdvara såhär "utan vidare", borde man få en liten liten poäng.. ;-)

MVH

pedagogen

Absolut! Jag är alldeles för dålig på att ge poäng, glömmer det allt som oftast, m,en nu har du fått en :o)

/Niklas

• 1 month later...

Hej Kan någon svara på hur man får upp nätdelen? Jag vill byta fläkten men det går ej att få upp det. Har en rätt ny dator.

Det sitter skruvar som jag skruvat bort och nätagg. är fritt o kan hållas i handen men sedan är fläkten inkapslad i den och ser plomberad ut.

Vart skruvar man?

Är det svårt att få ihop det sen?

Tacksam fär svar!!

Nä, jag isolerade inte men jag klippte bara rätt av så det var en väldigt liten kontaktyta som skulle kunnat komma åt skalet. Men det är ju en möjlighet!

/Niklas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...