Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad menas med Firmware ?


Daniel Magnusson

Rekommendera Poster

Daniel Magnusson

Vad menas med Firmware ?

 

Är det mjukvaran som följer med

en cd-brännare, t ex Spressa som

följer med Sony's produkter som

är Firmware ? Om revisionen av denna

mjukvara är tex 1.1 (Spressa Software Tools Revision 1.1) är Firmware då i version 1.1 om man har installerar mjukvaran ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, firmware kan man säga är ungefär som enhetens BIOS. Vissa kort/enheter (t.ex CD-spelare och grafikkort) har firmware/BIOS som går att uppgradera. Jag vet inte om det kallas firmware om det INTE går att uppgradera. Uppgraderingarna kan vara buggfixar etc. Fungerar ungefär som flash-biosen på ditt moderkort (om du har ett sådant moderkort). Firmware revisionen är INTE mjukvaruversionen som du nämde ovan. Firmwarerevisionen ser du i kontrollpanelen->system->"den enhet du vill kolla"->inställningar. Där finns det en sak som heter revisionsnummer. Det är alltså det som är firmware versionen. Kollen ovan gäller win9x.

Jag vet inte vad firmware heter på svenska dock.

Rätta mig någon om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det ser ut att stämma. Men för att förklara på ett annat sätt, ksnak inte bättre.

Ofta så har olika hårdvarukomponenter, cd-brännare, hårddisk, grafikkort och annat en egen processor på ute på kortet eller vad det nu är.

Här behövs det också ett program som sköter kommunikationen med datorns processor ofta via någon buss. Detta programmet ligger ofta i ett flash-minne, som är både läs och skrivbara men inte behöver spänning för att bevara data.

Detta programmet kallas oftast firmware, även på svenska vad jag vet.

Jag jobbar själv en del med att skriva olika "firmwares", ganska skoj.

 

Om det inte gåt att uppgradera kallas det mig veterligen också firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...