Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem PC - Mac


emt1

Rekommendera Poster

Jag skapar trycksaker i Quark på PC och har problem i kommunikationen med tryckeriet.

 

Antingen skickar jag över filerna som QXP och bifogar bildfiler mm, men då fungerar inte typsnitten perfekt, det blir omflödningar mm.

 

En annan variant är göra PDF:er genom Distillern, men då har inte tryckeriet möjlighet att gå in och justera bilderna, om det skulle behövas. På min skärm och på mina utskrifter "hemma" ser jag ju inte exakt hur bilderna kommer att se ut i tryck.

 

Någon som vet något bra sätt att lösa det här? Finns det till exempel typsnitt som fungerar på samma sätt i PC och Mac?

 

Eller måste jag helt enkelt byta till ett annat tryckeri som tar emot på PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Att skicka dokument mellan Quark PC och Quark MAC "ska" fungera.

Dock är ju typsnitten ett problem, du måste ha precis samma både på PC:n och Macen för att ens ha en chans att det ska se likt ut (det kan skilja ändå).

Kör man exempelvis med Adobe typsnitt finns det versioner både för mac och pc.

 

Men, "alla" moderna tryckerier har PC-maskiner med Quark (som komplement till Mac-quarkarna), så fixar inte "ditt" tryckeri jobbet så kolla med någon annan.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, men någon som vet hur pass utbrett användandet/acceptansen av Open type är idag? Den som undrar vad det är kan läsa mer på exvis http://www.adobe.com/type/opentype/main.html

Har själv haft typsnittsproblem och open type verkar ju onekligen vara en "bättre" lösning?

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med OT verkar ju inte helt fel, särskilt när jag läst vidare enligt din (Manges)länk.

 

Finns det någon som har erfarenhet av om det verkligen funderar lika bra och lätt som det påstås i texten?

 

/EMT

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...