Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Öppna portar för ICQ

NoiseKiller

Recommended Posts

På icq:s hemsida kan man läsa att om man vill köra icq bakom en brandvägg ska man öppna portserien 1024-65535. Om jag gör detta i min D-Link 704P känns det som att jag öppnar dörren på vid gavel för intrång.. Eller har jag fel?

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Mer eller mindre... ICQ klarar sig väldigt bra utan några som helst öppna ingående portar.

Tala om för den (under Preferences - Connections - Server) att du har en Firewall men ingen proxy, välj en port som du får gå ut på (enklast är att trycka "Auto Configure") så borde de flesta funktioner funka.

Så borde de flesta funktionerna funka..
Jo tack - allt utom att skicka filer mellan 2 personer bakom varsin D-Link (vilket är det största problemet anser jag). :(

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

[inlägget ändrat 2002-08-13 18:59:22 av NoiseKiller]

Det här är intressant.

Jag har en Netgear RP114.

För att få igång inkommande filöverföringar och chatrequests mot ICQ så öppnade jag upp port 45000-45030 mot min dator.

I ICQ (2000b) gick jag till Connections, fliken User och valde Not using proxy / Use the following TCP listen ports... 45000-45030.

Vips, så kunde jag ta emot filer och chat-requests.

För ett tag sen så installerade jag om hela burken (Windows 2000). Jag installerade ICQ på nytt (ny version, 2002a) och konfigurerade den på exakt samma sätt som innan. Netgear-lådan har jag inte ändrat alls.

Får det INTE att fungera... :-( [GROTTMAN]

\\Anp

Sant, en av noderna måste sitta "öppet" om filöverföringarna ska funka. Själv stör det mig inte eftersom det finns ziljoner andra sätt att skicka filer till varandra men om man gillar funktionen så är det ju helt klart ett problem. Förhoppningsvis kan anp:s förlag vara lösningen.

Jag har lösningen på ert problem.

Grejjen är en bugg (som jag hittat och löst) som gör det omöjligt att ta emot filer bakom router i ICQ 2001/2002 ..men gör som jag skriver på min hemsida så löser sig allt ;)

Här: http://www.tuneld.com

Lycka till

/Johan Tuneld

Den där halvknepiga workarounden funkade faktiskt.

Under User-fliken ställer du in Not using proxy och anger ett portspann, Apply.

Ändra till Using proxy och välj Socks4, Apply.

Ändra tillbaka till Not using proxy igen, Apply, och vips så lyssnar ICQ på rätt portar.

Dessa måste givetvis forwardas till rätt burk i brandväggen.

\\Anp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...