Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sista chansen att påverka Eforum 5.0


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Erik Junesjö

Hej!

Nu ska vi om några dagar börja byggandet av Eforum 5.0.

 

Om du har en smart ide som inte kommit upp här tidigare så är du mer än välkommen att bidra med den såhär i elfte timmen.

 

Det skulle även vara trevligt om du gjorde en lista på de ideer som du tycker har varit bäst av de du sett listas i detta forum.

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Börja byggandet? Ska det göras om? Eller .. Hjälp. :)

 

Jag tycker att forumet är perfekt som det är. MÅÅNGA andra forum är kassa just för sina upplägg - men eForum är så lätt å så bra på alla vis.

 

Vad är det för huvudsakliga förändringar ni vill göra?

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Det ska till några nya funktioner. En faq t.e.x.

 

Sen kommer designen att göras om en aning. Det ska bli mer lättnavigerat.

 

Men du behöver inte oroa dig. Eforums upplägg kommer att finnas kvar och du kommer att känna igen dig.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl varit uppe, men jag vill påminna om att det vore kul att se vilket forum inläggen man får träff på i sökfunktionen finns i. Där står det nu bara Eforum, som om man inte visste det redan. Överkurs: sortera träffarna per tråd.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforums upplägg kommer att finnas kvar och du kommer att känna igen dig.
Puh - då kan jag kliva ner från fönsterbrädan igen.. ;)

 

En funktion jag gärna sett är att man skulle kunna läsa inlägg längre tillbaka.. Inte bara de max 90 eller 100 som det är idag.

Jag vill gärna läsa (bläddra förbi) alla inlägg tillbaka tills jag var inne senast - å då brukar inte de 100 räcka till alltid..

Finns det någon anledning till begränsningen idag?

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker just nu iaf, att se vem som är "online" och kanske privata meddelanden....för tänk omdet är en som vill ha nåns e-mail, och ingen av de inblandade vill visa sin e-mail för allmänheten....så då skulle det vara rätt ok, att kunna skicka personliga meddelanden

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels strider det där mot andemeningen med Eforum, som ska vara ett öppet för alla, och dels vill jag i så fall ha möjlighet att slippa chatta.

 

Vem vill ha enfrågemänniskor och rättshaverister som man kan ha stött i kanten i en disskussion över sig så fort man loggat in? Eller någon som fått för sig att just du är den ende som kan lösa problemet "internet fungerar inte" åt vederbörande?

 

:thumbsdown:

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En typ av chat?

uhm.. *mummel mummel*

Senast vi diskuterade Eforum-chat så kom vi fram till att det finns risk att många vandrar ut dit med sina problem istället för att skriva genomtänkta inlägg.

Och chatten kommer ju inte att bevaras till eftervärlden.

Vill man chatta så finns väl både Lunarstorm och Aftonbladet..?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske göra på ett liknande sätt som i ICQ, dvs båda parter måste vara överens om kommunikationen innan man kan skriva något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att man ska skriva sitt inlägg direkt till en person, utan forumet ska fungerar precis som nu, men på något sätt (kalla det var du vill), så hade det varit bra om man kunde öppna en privat "kanal" för att tex ge ut en mailadress, telefonnummer eller vad man nu vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättstavningskontroll i Skapa inlägg ;)

Inte för att jag behöver det men det är många turbofingrade som snublblar på tangenterna.

 

Det skulle även vara trevligt om du gjorde en lista på de ideer som du tycker har varit bäst

Skulle inte ni göra det ?

Jag har precis för mig det...

 

Jo!

Jag kommer givetvis lägga ut sammanställningen så fort den är okejad från de högre instanserna, så att ni ska kunna säga bu eller bä.

Från:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=286886#286886

Stefan visserligen (semester ?) men...

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 15:36:17 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra om man kunde öppna en privat "kanal" för att tex ge ut en mailadress, telefonnummer

Häri finns en poäng.

Frågan är hur en lösning skulle fungera.

 

***

 

Jag vet.

I användarprofilen anger man vilka användare som skall få lov att se informationen.

Eller så sätter man en bock i "Alla användare".

Oerhört clever av mig, inte sant? ;)

 

\\Anp

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 15:40:41 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur en lösning skulle fungera.

 

Jag är övertygad om att det finns någon utvecklare på idg som löser det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske privata meddelanden....för tänk omdet är en som vill ha nåns e-mail, och ingen av de inblandade vill visa sin e-mail för allmänheten

 

Agree, det skulle vara guld med en liten "brevlåda" som låg bland favoriterna, jag har ibland velat svara nån med ett "Löste det sig? Om du skickar filen till mig på asdf@asdf.com så ska jag kika på den". Det finns emellertid två saker som stoppat mig:

1. Jag har ingen lust att hänga ut min mail för allmänhetens och spamrobotars beskådande.

2. Jag vill verkligen bara hjälpa stackarn som jag erbjuder min hjälp, inte alla de som inte får nåt svar om nåt helt annat men ser att det finns en mailadress man kan skicka frågan till.

 

Som jag ser det kan "brevlåde-funktionen" vara extremt simplistisk. Typ en tabell med user-id, datum då meddelandet skrevs, ärende och ett textfält för själva meddelandet. Tabellen kan användas för samtliga konton och för att kolla om det finns nåt till just mig så kör eforum en select * from usermboxes where userid = 'blaha' med jämna mellanrum.

 

Om eForum tillåter det så kan man ju låta själva inlägget vila i de normala tabellerna fast och bara länka till det i brevlåde-tabellen.

 

Mina €0.02

 

Tillägg:

Jag vill inte ens att det ska gå att adressera någon direkt, jag vill bara ha en "besvara privat"-knapp eller så. Naturligtvis finns risken att nån skickar mig saker som jag inte bryr mig om men isf trycker jag bara på radera och ignorerar dem.

[inlägget ändrat 2002-08-13 16:03:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en smart ide som inte kommit upp här tidigare så är du mer än välkommen att bidra med den såhär i elfte timmen.

Jag vill ha några fler färger i texten.

[GRÖN], [GRÅ], [POLKAGRIS]...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag skulle vilja ha

1. Val av sortering på en tråd. Trädtruktur eller datum.

 

2. En egen färg på sina egna inlägg (i trädstrukturen överst) för att lättare se vilka inlägg man själv gjort. Eventuellt att man har en blå flagga eller så... :)

 

3. Statistiksida: hur många inloggade idag, hur många inloggade den här veckan, hur många inlägg idag osv... bara för skojs skull! :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha möjligheten att gömma inlägg, så man slipper se dem. Det finns en del inlägg som man av olika anledningar inte vill se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevakningsmailen hade jag gärna sett en annorlunda lösning på.

Tanken var väl från början att om man sprang på en diskussion som var intressant så skulle man få en notis när det gjordes ett inlägg i den tråden.

 

Men man vill dessutom gärna kunna följa upp trådar som man själv har deltagit i, främst för att hålla koll på om någon har åsikter om det man har skrivit. Man kanske var ute och cyklade när man skrev det... :)

 

Följden blir att man sätter en bevakningsbock på alla inlägg man gör, och det blir ju en hel del.

 

Man borde kunna utveckla sidan "Jag bevakar" på nåt bra sätt.

En del trådar vill man inte ha bevakningsmail på, andra trådar kanske man vill ha mail på.

 

"Hänt sen sist". Vilka trådar har det pratats mest i sen senaste besöket?

Osv...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är anledningarna till att du inte vill se vissa inlägg?

För att kunna "disabla" andras inlägg för dig själv så måste du ju ändå läsa igenom det och konstatera att "det här vill jag inte se, bort!"

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Man borde kunna utveckla sidan "Jag bevakar" på nåt bra sätt.

Sant! Jag skulle hellre vilja att de trådar jag bevakar flaggas upp på startsidan för Eforum ed ist.

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I listan som visas vill jag bara se trådar/inlägg som intresserar mig. Därför vill jag kunna "ta bort" ett inlägg (som tex handlar som spel, vilket intresserar mig mindre än sällsynta blommor i sydöstra indonesien).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...