Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sista chansen att påverka Eforum 5.0


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius

En sak till jag kom på:

Det skulle vara kul att kunna bifoga bilder i ett inlägg. Kanske helt onödigt, men ändå! ;)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Osäker på om detta redan har tagits upp, har för mig att jag har sett det, men är inte säker, därför kommer det igen:

 

Under mina inlägg vore det väldans bra om det kunde komma upp en röd flagga om någon har lagt ett nytt inlägg i den tråden sen man själv var där senast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

Aha! Du kommer att få ångra detta generösa erbjudande ;-)

 

Jag vill ha möjlighet att infoga kalkylblad i inlägg, vilka skapas av verktyget HTML Maker 2.0 som är ett tilläggsverktyg till MS Excel (fungerar i 97 / 2000 / XP).

 

Det används framgångsrikt i ett XL-forum i USA.

 

Här får alla en länk till en sida jag nyligen har satt upp:

http://www.xldennis.com/HTML%20Maker.htm'>http://www.xldennis.com/HTML%20Maker.htm

 

Det går att få formlerna på svenska också :-)

 

Det här är ett smart sätt att arbeta på och vid närmare eftertanke tror jag att jag t o m kräver det :-) :-)

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 17:14:39 av Dennis Wallentin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul att kunna bifoga bilder i ett inlägg.

 

Bra idé...men det måste begränsas på nåt vis...man får inte ha hur stora bilder som hälst...och man måste ha möjlighet o stänga av bilderna...

 

Rättstavningsfunktion vill åtminstonde inte jag ha...jag tror att det skulle dra för mycket från eForums kapacitet, och jag tycker att ett svar/inlägg blir mer mänskligt med lite stavfel här o där...;)

 

En fungernade "se-vem-som-är-online"-funktion vore skoj oxå...privata medelanden kan vara bra oxå...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 18:26:14 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske som på http://www.webforum.nu

 

Där kan man skicka privata meddelande (PM) till enskilda medlemmar. Meddelandet hamnar i en "inbox" som man hittar bland sina inställningar. Funktionen inbjuder inte, i mitt tycke, till chatt utan kan användas just för att skicka personlig information.

En sådan kanal kan även vara användbar för moderatorer om man märker att en tråd är på väg att spåra ur, då kan man skicka ett PM till berörda och be dem lugna ner sig istället för att försöka styra upp med ett offentligt inlägg.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul att kunna bifoga bilder i ett inlägg

I så fall endast som en länk... Det blir så fullt med en massa bilder av olika slag. Sedan börjar folk lägga in dem i signaturen och plötsligt ser Eforum ut som vilket fjortisforum som helst... :P

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...vara användbar för moderatorer om man märker att en tråd är på väg att spåra ur, då kan man skicka ett PM till berörda och be dem lugna ner sig istället för att försöka styra upp med ett offentligt inlägg."

Utmärkt idé Stefan!

 

LarsW skrev:

"...sortera träffarna per tråd."

Visst. På vissa sökord kan man nu få nästan en full sida med inlägg från samma tråd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vore bra om det kom en knapp "Hem" mot slutet av 100 inlägg där det nu står "Föregående sida".

 

Som det är nu får i alla fall jag klicka på någon annan flik för att sedan klicka på "Hem"-fliken igen, för att komma tillbaka till inlägg 1. Annars får man ju backa bakåt 10 inlägg i taget för att komma tillbaka. Rätt hopplöst!

 

Mailidén verkar inte alls dum. Alla vill ju inte lämna ut sin privata mailadress för risken med spam och annat man kan råka ut för. Personen man kommit på kant med i en diskussion i en tråd vet man ju inte vad denne får för sig med en privat mailadress. Jag tänker på hämndaktioner och liknande.

 

Det behöver som sagt inte vara något chattliknande, sedan kan man ju själv få bestämma om man vill aktivera den funktionen eller inte. För att inte problemen ska ventileras i mailen så kan man begränsa antalet tecken på något sätt. I stil med SMS via nätet med 160 eller 200 tecken. Korta koncisa meddelanden med andra ord.

 

Vore kanon om funktionen med att ta bort inlägg man ångrar sig att man postade också kom med. Är tråden redan påbörjad så kan det ju komma upp ett pop-up i stil med Redigera-funktionen.

 

Idag får man ju skriva någon ursäkt med "Hoppsan blev fel :)" typ istället, eftersom det inte går att ta bort sitt inlägg.

 

---

/Stefan.E

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 20:03:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är nu får i alla fall jag klicka på någon annan flik för att sedan klicka på "Hem"-fliken igen

Den där Hem-fliken har jag inte ens sett :)

Jag använder bara Eforum-loggan längst upp...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag tyckte att 5.0 skulle få en slev fjårtis feeling! ;)

 

Det är klart, det ligger nåt i det du säger. På CGTalk.com hade de förut bilder inkluderade i inläggen. Nu har de bytt ut det mot en liten bildfilsikon längst ner i inlägget om man bifogat en bild. Kanske skulle vara nåt? Egentligen helt värdelöst iofs... en vanlig länk räcker ju isf!

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Som det är nu får i alla fall jag klicka på någon annan flik för att sedan klicka på "Hem"-fliken igen, för att komma tillbaka till inlägg 1.

För att komma till startsidan kan man klicka på loggan också!

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jojo, det kan man ju! :) Snabbt scrolla upp och klicka på loggan.

 

---

/Stefan.E

 

Ordet Data betyder: Dubbelt Arbete Till Alla

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 20:50:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag kom på ett annorlunda poängsystem nu som jag bara ville få ner i forumet. Jag vet inte om det är helt galet eller om det är bra... men det är annorlunda! :)

 

Alla användare tilldelas ett visst antal poäng vid registrering. Säg 10 st.

 

De poängen är ens egna poäng som man kan dela ut hur som helst. Ger man ett poäng så förlorar man ett. Får man ett så har han 11. På så vis kan man komma ner på 0 poäng och inte kunna dela ut några fler förrän man fått ett. Typ som vanliga pengar alltså... :)

 

Fler poäng kan man få genom att dels få ett poäng av en annan och dels genom att skriva några inlägg. T ex kunde man få 1 poäng när man skrivit 5 inlägg eller så...

 

Risken är att det blir en klassindelning eller att "giriga poängare inte ger några", men å andra sidan förhindras det att man ger ut godtyckligt.

 

En idé bara... vad tycker ni? :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex kunde man få 1 poäng när man skrivit 5 inlägg eller så...

 

Säg 1 poäng/15 inlägg så tycker jag det låter som en jätte bra idé...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 poäng / 5 inlägg var väl rätt bra ?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att poängen på något sätt ska spegla kvaliteten på inläggen och inte kvantiteten.

 

Att sen vissa ger poäng rakt ut i luften och att vissa inte ger det alls, det må vara hänt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Tack för alla förslag. Vi har nu tagit fram en kravspec som vi kommer att jobba efter.

 

Sen kommer designen läggas på. Det kommer inte skötas av mig utan av våran webbdesigner, Rushen.

 

Han är en mycket upptagen man så den nya versionen kommer att dröja några månader.

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XL-Dennis skrev:

Jag vill ha möjlighet att infoga kalkylblad i inlägg...

Vad mycket lättare det skulle vara att förklara och förstå om det fanns denna möjlighet.

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argh!

 

Medans jag kommer ihåg.. (även om ni förmodligen har det uppskrivet och sådant)...

 

Möjlighet att indentera kod är en funktion som i alla fall jag saknar.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja!!!!

Det behöver inte vara nåt avancerat, alla space inom kod-taggar kan presenteras som  .

Borde man ju kunna göra redan i dagens version.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill oxå ha indentering av kod! :)

 

Fast blir det inte problem med  ? - non-breaking, kan spamma eforum med extrembreda kodrader? Kanske kan ersätta varannat space (börja med det första på varje rad) med   och varannat med ett vanligt breaking space? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en länk i toppen på varje tråd, "Gå till första olästa inlägg"?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...