Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Altima - bärbar - uppgradering?


Samarit

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad bärbar "Altima" som jag nu vill uppgradera. PII 266 Mhz, från början 92 RAM som jag uppgrad till 160 Mb. H-disk på 20 Gb. Med programmet "Sandra" får jag reda på att CPU´n är överhettad och att Bios´n är för gammal. Tips på smidig, billig uppgradering och ev. fläktbyte önskas!? Jag använder mig av XP då den lätt hittar alla drivrutiner till t.ex. grafikkort o.s.v. Kan detta påverka överhettningen kanske? Arbetar min dator för hårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ytterst ovanligt att du kan byta processor på en bärbar, då dessa oftast är fastlödda direkt på ett systemkort. Nu är den såpass gammal så det kanske går ändå, men jag är tveksam.

 

Sandra kan inte avgöra om BIOSen är för gammal, det beror juh på om det finns några problem med den BIOS-version som används, och om det ens finns någon nyare att använda?

 

Jag har ingen koll på hur Sandra kollar hur processorn är 'överhettad' - men det låter också som något bullshit ifrån ett fånigt program vars bästa egenskap är att identifiera komponenter :) Någon annan vet säkert något om det dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar... Ja, jag vet inte mycket om Sandra men datorn känns väldigt het efter bara en kort stund. Kan detta inte bero på att den g:a häcken inte är avsedd för ett så kraftfull prog som XP? Hört rykten om ett behov på ca 400 Mhz och gärna ett ram på 256? Vad vet du om Altima i övrigt... själv läste jag bara nåt datatidningstest för några år sen, men firman NDK som sålde dem lade ned så...!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara datorer blir heta väldigt snabbt, se till att du inte har dem i knät eller på annat vis blockerar luftgenomströmningen. Se till att 'fötterna' är intakta, så datorn står en liten bit ovanför ytan den placeras på.

 

Att du kör XP bör spela mindre roll...

...dessutom, pentium2-serien är synonymt med hetta.

 

Hört rykten om ett behov på ca 400 Mhz och gärna ett ram på 256?

 

Låter ungefär som Microsofts _rekommenderade minimikrav tycker jag ja, men det är juh inte för processorns väl - utan för ditt personliga tålamods skull :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag var rädd för att en ny effektivare fläkt el.dyl var tvunget om jag körde med XP och hade uppgraderat från 92 till 160 RAM. Förresten, du som verkar allmännt sakunnig... ;-) Vid istallation och konfigurering av XP har jag nu fått ett problem. Datorn startar om automatiskt vid "Stäng av", och indikerar något systemfel? En blå ruta hänvisar till felsäkert läge... Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i din kontrollpanel "system iconen", där har du en flik som heter startup and recovery, där står en rad med "system failure" där finns några val, kolla om du har "automatically restart"...kolla om det är det

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 11:18:09 av dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte vid den datorn nu, men om jag inte missminner mig så har jag en inställning förbockad i Xp´n: Automatisk omstart vid systemfel tror jag den kallas... Vill trots allt gå till botten med varför den startar om. Skall kika in där senare...

 

Tillsvidare, jättetack för hjälpen ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...