Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tanka över.............


Johan Lundqvist

Rekommendera Poster

Johan Lundqvist

Tjena!

Jag är en riktig nolla på datorer och ingen direkt tekniker heller............

 

Så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med en grej.

 

Det är så.........att jag har en IBM Laptop som jag skulle vilja trycka in lite program i. Det är bara det....att jag inte har någon cd-rom. Kan man på något sätt koppla upp laptopen till min stationära burk och tanka över de program jag vill? Hur gör jag detta? Kom ihåg att jag är novis så jag behöver ett tydligt svar......

 

Det skulle vara mycket snällt om Ni kunde hjälpa mig.......TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Grundförutsättningen är att du har Windows i laptopen.

Då kan du göra på flera sätt.

 

Det bästa är om du har ett nätverkskort i datorerna. Då köper du en s.k. korsad nätverkskabel (finns i de flesta datorbutiker för ett par tior) och kopplar in den mellan din stationära dator och laptopen.

 

Sedan går du in på din stationära dator och öppnar utforskaren. Där högerklickar du på C: (eller den enhet som du har programmen på, t.ex. CD-ROM enheten, fast då måste du ha en skiva i))

 

Väljer sen "dela ut", och fyll i ett lämpligt namn (t.ex. "c disken" eller vad som helst)

 

Nu kan du gå in i utforskaren på din laptop, och i enhetsträdet (till vänster) klicka på nätverket -> hela nätverket -> "Din stationära dators namn" -> "c disken"

 

Den kan du nu använda som om disken fanns på laptopen (fast det går lite långsammare).

 

Alternativ 2 är att koppla ihop dem med ett s.k. Nollmodem. Denna kabel finns också att köpa och kopplas in mellan serieportarna på datorerna.

Sedan kör du ett program som heter "direkt kabelanslutning" finns under start->program->tillbehör->kommunikation.

Denna metod går väldigt långsmat dock så det rekomenderas inte för filer större än 10-20 MB

 

Om du inte har installerat nätverk eller programmet "direkt kabelanslutning" så sskriv tillbaka så försöker jag hjälpa dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Lundqvist

Hej!

 

Tack för ditt snabba svar........

 

 

Jag har inget nätverkskort i varken den bärbara eller den andra. Så jag kör på "nollmodem".....

heter kabeln så eller?

 

//Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Japp nollmodemkabel.

Bör som sagt finnas i välsorterade databutiker.

 

Kolla om du har direkt kabelanslutning installerad (finns programmet i star->program->tillbehör->kommunikation ???) Det måste finnas i båda datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Då kan du installera det genom att välja

 

kontrollpanelen->lägg till/to bort program->Windows installations program (fliken)

Under kommunikation borde du hitta direkt kabelaslutning (kan heta något liknande) klicka i kryssboxen och välj nästa så installeras det.

 

Det finns en hake dock, på Laptopen måste du ha windows installations filerna på hårddisken (eftersom du inte kan "sätta i windows CD skivan", men de borde ligga under C:\windows\options\cabs eller något i den stilen, om inte programmet hittar dem automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...