Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dokumentation på nätet. Hur göra?

Jakob Nanneson

Recommended Posts

Jakob Nanneson

Meh, då blir det väl bara en lång sida? Jag vill ju ha index, "nästa" "föregående" och liknande... sök vill man ju också ha.

Har stöd för MS SQL samt ASP o dyl.

Kristianstad

Till en början med har jag en fråga om hur dant Word-dokumentet ser ut! Är det mycket text som skall göras kursiv, fet, etc.

Om så inte är fallet kan du kopiera det till Anteckningar och spara det som en html-fil där istället. Du måste naturligtvis lägga till radbytningar etc.

Dela då upp texten på flera html-sidor - spara det som sida1.html, sida2.html, sida3.html, osv.

Länka sedan bara mellan dessa filerna.

Sökfunktionen gör du i ASP!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Jakob Nanneson

Nej vilken hemsk lösning, det måste gå att göra automatiskt på något vis? Har du kikat in hur det är uppbyggt på länken?

Kristianstad

Ok, den såg jag inte!

Men du får nog ändå göra det för hand. Du kan ju göra dessa sidorna i Word - men i sånna fall kommer hemsidan antagligen inte funka så bra i Netscape, Opera (?).

Gör en sida för varje "del". Döp dem till något du förknippar dem med, t.ex. history.html. Mellan sidorna får du länka till nästa sida respektive föregående, men också till indexsidan.

Gör även en indexsida som du länkar till.

Vad är det som du har mest problem med, indexsidan eller länkningen? Vet du hur du länkar till olika sidor?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Daniel Wahlgren

Smidig teknisk lösning... vill du publicera som HTML får du köra HTML, annars skulle du väl ha kört med ett riktigt dokumentationsprogram och inte word, som inte direkt är gjort för den sortens publicering.

Dokumentationen på mySQL är ju ordnad så från början. Det är faktiskt inte så lätt att bara byta strukturer efter att man börjar.

Nej, köp en HTML 123 bok och börja knappa. Eller också får du försöka spara som TXT och skriva något script som letar efter rader som börjar på x efter en tom rad, hittar den så skapar den en fil utav det, tittar då efter x.y efter en tom rad, skapar fil, tittar efter x.y.z, skapar, tittar efter x.y.z.å hittar inte, tittar då efter x.y.z+1 hittar, skapar, letar efter x.y.z+2 hittar inte och letar därför efter x.y+1 etc...

tror inte det finns en färdig lösning eftersom det beror helt på hur du själv byggt upp din dokumentation. Har du inte börjat dina kapitel med 1, 2, 3 etc, så går det inte. Subsektioner med x.1, x.2 (1.1, 1.2 etc) så går det inte.

Om du sätter dig och knåpar så kan säkert några hjälpa dig...

Jag också, men vi måste då veta din nuvarande struktur...

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

[Edit]

Aaaarrrggg... att jag alldrig kan göra ett inlägg utan att stava som en 12åring!!!

[/Edit]

[inlägget ändrat 2002-08-13 21:08:51 av Daniel Wahlgren]

Jakob Nanneson

Det där med "riktigt dokumentationsprogram" låter intressant, har du förslag på vart jag hittar sånt? Det är inte så att all text redan är skriven i Word, nej nej. /j.

Daniel Wahlgren

har faktiskt inget bra progg i fickan, men någon här som sysslat med större utveckling borde ha... Vi skriker lite :P

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...