Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur omvandla .dvg filer (autocad) till . pdf forma


akka1

Rekommendera Poster

Jag ska omvandla Autocad-ritningar i .dvg format till .pdf format. Går det? Hur gör man? Behöver man ett speciellt omvandlingsprogram?

Oerhört tacksam för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skaffar Adobe Acrobat så kan du "skriva ut" dvg-filerna till ett PDF-dokument.

Under förutsättning att du har ett program att skriva ut dem med (Autocad).

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Anp har helt klart rätt ute. Vad man kan göra är att man köper Acrobat Reader och då fåår man med Acrobat Destiller. Man ställer bara in Acrobat PDF writer som skrivare och skriver ut på den. Shouldn't be a problem?! ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker om vi har testat att bara skriva ut till PDF, men hur är det då med "pennor" och dess inställningar? Blir det bra det? Ja, jag vet inte.

 

Men trixsystems programvara kan man ställa in "penn" tjocklek och mycket mer.

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Är inte helt säker på hur det Penntjockleken påverkas, men jag tycker inte att det borde påverkas. Vad man gör då man skriver ut till PDF är ju i princip likadant som om man skriver ut till en skrivare. ´Men jag är ingen stjärna på Autocad dock.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man gör då man skriver ut till PDF är ju i princip likadant som om man skriver ut till en skrivare.

Vad jag tror dreben menar är att man oftast brukar skriva ut cad-ritningar på en plotter.

PDF-writer fungerar väl bara som en "rasterskrivare" så PDF-filen kommer att se exakt likadan ut som om man skickade ut den till en vanlig laserskrivare och inte en plotter.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Vad jag tror dreben menar är att man oftast brukar skriva ut cad-ritningar på en plotter.

PDF-writer fungerar väl bara som en "rasterskrivare" så PDF-filen kommer att se exakt likadan ut som om man skickade ut den till en vanlig laserskrivare och inte en plotter

 

 

Ok, se där.. Man lär sig nått varje dag ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop igen! Det var jag som ställde frågan om hur man omvandlar .dwg till pdf. Nu är det så att vi ska inget skriva ut på skrivare eller plotter. Ritningarna skall finnas på företagets webbsida så att kunderna kan titta på produkterna mer i detalj, de ska därifrån kunna ladda hem och skriva ut. Förändrad detta tillvägagångssättet? '

 

TACK för alla era inlägg, jag uppskattar dem mycket!!

/Akka1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en plug-in till webläsarna som heter Whip!Wiever och så finns det VoloView.

Om man vill titta på en CAD-ritning utan att ha CAD-programmet så måste ritaren först spara .dwg-filen till en .dwf-fil.

Det gör man i AutoCAD.

Det beror lite på vilken version man har om man bör använda Whip! eller VoloView.

Om kunden har plug-in'en installerad så kan kunden titta/Zooma/Panorera/släcka lager mm och skriva ut ritningen.

Penntjocklecken blir i Whip! det man ser på skärmen, alltså det tunnaste strecket som skrivaren kan skriva ut (har jag för mig).

Men med de senare versionerna av AutoCAD så ska även detta vara fixat och då använder kunden sig av VoloView.

 

Det är ett problem det där, AutoDesk har massvis med finesser och funktioner som ePlot och eView, OM man uppgraderar.

AutoCAD kommer väl ut med nya versioner ungefär 2 ggr/år, och de är inte speciellt gratis.

 

Mer info hos AutoDesk

http://usa.autodesk.com/adsk/section/0,,163301-123112,00.html/

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 08:19:41 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att vi ska inget skriva ut på skrivare eller plotter... Förändrad detta tillvägagångssättet?

Egentligen inte.

För att skapa PDF-filer så installerar man Adobe Acrobat. Då ploppar det upp en "virtuell skrivare" på datorn som heter PDF-writer eller nåt sånt.

 

Sen startar du AutoCAD, öppnar dvg-filen och skriver ut den till den här virtuella skrivaren. Det kommer då upp en ruta om vart du vill spara filen. Knappa in en sökväg och Whip! ;) så är PDF-filen klar. Bara att lägga på hemsidan och allt man behöver för att se den är Acrobat Reader.

 

Whip!Viewer låter också intressant, men då måste man ha ytterligare en plugin i webläsaren.

Fast då kan man göra lite mer roligt som zooma, släcka lager och sånt..

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 10:31:59 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina hjältar!!

 

Problemet fixat, nu spottar vi fram .pdf-filer på löpande band.

 

TACK alla för hjälpen!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...