Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorkrasch! Panik!

TobbeOl

Recommended Posts

Jag har fått en krasch på en av mina datorer som jag har hand om. Det är en gammal amd k6-2 266 om jag inte har helt fel.

Det började med att jag surfade på sparbankens internetbank, när datorn plötsligt stängde av sig själv! När jag sedan startar upp den så står det "felaktig systemdisk, vargod byt" eller liknande. När jag sedan startar upp datorn med win me startdiskett, så kommer jag in i DOS, men han krånglar och säger att han inte kan läsa ifrån C: när jag kör "DIR". Vad kan det vara för fel? Virus? hdd:n kan väl knappast krascha så på en gång?

Låter nog som om filsystemet gått åt skogen... Om du inte har ngt som du MÅSTE ha på just den disken, så formatera den och se om scandisk hittar

något fel på den. Mitt tips är att disken har åkt till diskarnas sälla jaktmarker, dvs att även om det går att få liv i den igen så kommer det att hända igen...

Magnus Gladh

Visst kan disken krascha så!!

Har du inget du vill spara på den, så testa att formatera den och installera om igen och se om det hjälper.

Om du har saker du vill spara så testa att slänga in disken som slave i din andra burk och se om du kan läsa den där.

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Det är ju ganska viktiga grejor på den, typ bokföring osv.int eså kul å bli av med det.

Jag körde scandisk i dos, och då sade han att "det gick inte att läsa sista klustret på enhet C". Sedan så sa programmet att jag var tvungen att ha LBA (logisk blockaddressering) aktiverat för att det skulle gå å kolla disken med scandisk?

Windows startar ej när jag skriver WIN i dos, det står bara "Går ej att hitta sektorn".

För det första, försök att göra så lite som möjligt på datorn.

1. Om du misstänker fysiskt fel på hårddisken (om hårddisken låter konstigt eller så), så bör du skicka den till något företag för att återskapa data. (dyrt)

2. Om hårddisken inte låter konstigt, så sätt in hårddisken i en annan dator, ta en kopia på hårddisken med Ghost eller liknande program (se till att göra en "raw copy")

3. Använd något "återskapningsprogram" för att försöka återskapa filer från datorn.

Ciao,

Anders

tillägg: fixade lite typos.

[inlägget ändrat 2002-08-12 11:52:37 av Anders N]

Jag hade precis samma problem med min Fujitsu40G, den tvärdog, samma problem...

Har du testat disken i en annan maskin? hur ser den ut i Bios, kommer du åt den med korrekt Biosnamn?!

Jag har lagt in disken i en annan dator nu, och det finns inte virus på den, och diskkontrollsprogrammet som finns i win2000 hittar inget fel.

Jag fattar ingenting, det finns inget fel på disken enligt win2000! Disken är nydefragmenterad och kollad med scandisk, och allt funkar? återstår att se om den funkar i original datorn..

Nej det funkar inte i "original" datorn!

Men jag kopierade över allt innehåll på disken till min andra dator utan problem?!

Men likt förbannat funkar det inte där..

går det att använda disken om jag formaterar om skrället?

Det är ingen compaq? Kommer du åt din BIOS..

NOTE: har inte läst hela tråden....:(

//Dreben

Nix ingen compaq.

Jo jag kommer åt bios, och har gjort kontroll av den, men det funkar ändå inte...men däremot har jag kunnat kopiera över allt innehåll till en annan dator. Får nog ta och slänga in en annan hårddisk ser det ut som...

Kommer du åt hårddisken/filerna när den sitter i den andra datorn, eller säger den att det blir fel/den är oformaterad?

Ciao,

Anders

Gick den att läsa i den andra datorn så borde det vara bios eller hårdvara som strular i första datorn. Prova sätt i den igen, se ifall bios hittar den, etc.

Ciao,

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...