Just nu i M3-nätverket
Jump to content

disabla textruta genom markering av checkbox

TicoRoman

Recommended Posts

Tjaba!

<input type=text name=email2>

<input type=checkbox name=emailch>

Någon som kan några enkla rader javascriptkod, som disablar textrutan "email2" vid markering av nedanstående checkbox, och tvärtom dvs enabla textrutan när checkboxen avmarkeras.

Almir - Speakar svengelska för fullt idag.

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

<script language="JavaScript">

<!--

function disable(dis)

{

document.formname.email2.disabled = dis;

}

//-->

</script>

<form name="formname">

<input type="checkbox" onclick="disable(this.checked)" /><br />

<input type="text" name="email2" />

</form>

<form> och <input> måste tilldelas varsitt namn som stämmer med namnen i javascript koden (formname och email2 i det härfallet)...

Tack för svaret. Det funkar. Värt ett poäng.

En sak till som jag behöver hjälp med, som jag glömde nämna, är att jag vid samma händelse (markering av checkboxen) vill att innehållet från textrutan "email" skall ersätta innehållet i den disablade "email2".

Vid avmarkering och enable-ing ska "email2" behålla värdet som den fick från "email".

Almir - ...

hmm... då blev det ju värre, javascript var aldrig min grej riktigt...

du vill alltså att när man klickar den här mystiska checkboxen så ska det som man fört in i textrutan email införas i email2 och sen ska email2 disablas (underbar svenska det där)...

får nog fundera på det imorrn, huvet känns inte riktigt klart just nu...

hmm... då blev det ju värre

Hmmm värre blev det nog när inte ens jag riktigt förstår vad jag ska ha. Borde nog funderat på det innan jag ställt frågan. Mitt fel..

Men visst du hade rätt, det var det jag skrev i förra inlägget, men måste nu tänka om och kanske förklara hela situationen så att man får helheten.

Det är så att besökarna ska kunna skicka "nåt grej" från webbplatsen till någons e-mail adress som är email. De måste också skriva sin egen e-mail adress, dvs avsändaradress, som är email2.

Men om besökarna vill skicka "grejen" till sig själva så ska de ju inte behöva fylla i samma e-mail adress i både email och email2. Det är där checkboxen kommer in i bilden. Genom att markera/klicka på den så email2 disablas och innehållet från email överföras till den.

Då måste jag troligen ha en "event" i textrutan email, typ onChange="kopiera()" som är kopplad till funktionen kopiera() som så fort något ändras i email överför innehållet till email2.

Haken är den att funktionen kopiera() är beroende av om checkboxen är checkad eller inte. Alltså ska innehållet från email INTE överföras till email2 OM INTE checkboxen är checkad, utan endast när den ÄR checkad.

javascript var aldrig min grej riktigt...

Inte min heller. Har inte tid eller lust att "lära mig hela" javascript bara pga en sån här tämligen enkel funktion.

Tack i förhand. Om du kan lösa det här så blir jag mycket tacksam!!

Ska själv leta lite på nätet ikväll igen. Lyckas kag hitta något så skriver jag en rad förstås.

Almir - ...

[inlägget ändrat 2002-08-11 23:12:18 av MagicBoy (Almir)]

såg faktiskt inte alls komplicerat ut när jag vakna imorse... la bara till lite till functionen disable...

<script language="JavaScript">

<!--

function disable(dis, email, email2)

{

document.formname.email2.disabled = dis;

email2.value = email.value;

}

//-->

</script>

<form name="formname">

<input type="text" name="email" />

<input type="checkbox" onclick="disable(this.checked, email, email2)" /><br />

<input type="text" name="email2" />

</form>

Tack. Har gjort om scriptet lite så n fungerar det som det ska, så tack för alla svar!

Almir - ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...