Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hmm... lite hjälp här, tack! :P


Ahlberg

Rekommendera Poster

Jag skall just uppgradera min dator och bland annat skall jag ha ett nytt moderkort och ett nytt grafikkort. Dock är det så att jag har ett litet problem - jag vet inte vilken av nedanstående uppsättningar jag skall välja! Så, om ni har några åsikter om detta, så hjälp mig gärna litegrann! :D

 

alt1: Gigabyte GA-7VRXP VIA KT333 RAID + Asus GeF4 Ti4600

 

alt2: Soyo SY-KT333 Dragon Ultra Platinum + Asus GeF4 Ti4400

 

alt3: Soyo SY-KT333 Dragon Ultra Platinum + Asus GeF4 Ti4600

 

det tredje alternativet är givetvis lockande, men då går det på så jäkulskt mycket pengar...

 

alltså, tacksam för alla åsikter! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du överklocka?

Kommer du "bara" att spela spel?

 

Berätta lite mer så kanske det kommer några förslag på vad som är "bäst".

 

Sen kan man ju fråga sig varför du siktat in dig på ASUS som grafikkort och bara dessa två moderkort att välja på?

ASUS är ju inte mest känd för sina grafikkort...

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderar på att överklocka lite, ja... kanske inte supermycket, men litegrann iaf. hur högt tror du t.ex. man kan klocka ett Ti4400-kort, utan att behöva ta till alltför meckig kylning?

 

ehm, moderkorten har jag successivt sållat fram bland ett antal andra kort. kom fram till dessa två pga olika testvärden dom fått + att dom har integrerat ljud och 100mbit LAN.

 

grafikkorten mest för att dom verkar göra dom bästa (enligt dom tester jag läst)...

 

har någon förslag på andra märken än dom jag nämnt vad gäller mobos och grafikkort, så får ni gärna tipsa givetvis. jag skall mest ha datorn till spel, men även surfa, osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egna erfarenheter... överklockade mitt Ti4400 till Ti4600-hastighet - skillnaden i det usla programmet 3DMark blev så marginell så jag satte kaffet i halsen. Det är ingen mening att satsa på 4600, inte heller att överklocka 4400 enligt mig. Satsa på snabbare processor och/eller hårddisk istället :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ett KT333-baserat moderkort som du är ute efter (iaf är det två såna som du har skrivit).

 

Jag tror också att du INTE kommer överklocka så mycket (till en början iaf - eller?), vilket gör att du inte behöver det moderkort som är bäst för det ändamålet.

 

Sedan så skulle jag nog rekommendera (iaf till någon annan - det beror lite på hur medveten man är om vad man håller på med) något av de moderkort som har "Thermal Protection" inbyggt, såvitt jag vet så är det bara ASUS A7V333 och MSI KT3 (som finns i flera varianter) som har det stödet. Thermal Protection är en "funktion" som minimerar risken för att bränna CPU'n.

 

De flesta testerna som finns på nätet baseras alltsom oftast på prestanda i ej överklockat läge. Men sammanfattat så är det nog EpoX 8K3A(+) som ligger i topp bland de tester som jag läst. Tester som görs ska man ju också ta med en nypa salt i och med att man aldrig kan få exakt samma värden om man själv har samma uppsättning av grejer.

 

Men här kommer några läsvärda tester av KT333-baserade moderkort:

 

I Digit-Life's test finns inte någon solklar vinnare, kanske Abit KX7-333R (men mest för att det var snabbast, dock med liten marginal):

http://www.digit-life.com/articles/roundupkt333jul2k2/index.html

 

 

I Hardware-TESTdk.com's test så omnämns Soltek SL-75DRV5, ABIT AT7 och MSI KT3 Ultra som lite bättre än de andra i testet:

http://www.hardware-testdk.com/test_show.asp?id=975

 

I SharkyExtreme's test så omnämns EPoX 8K3A+, MSI KT3 Ultra-ARU (i nämnd ordning) som bättre än de andra moderkorten.

http://www.sharkyextreme.com/hardware/motherboards/article.php/10703_1367631__15

 

I Anandtech's test så får ASUS A7V333 och MSI KT3 Ultra lite bättre omdöme än de andra:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1636&p=1

 

Alla tester ovan är "round-ups" men om man går igenom enskilda moderkortstester så är det, som jag uppfattar det, följande kort som oftast får höga betyg:

 

EPoX 8K3a(+)

ASUS A7V333

MSI KT3 Ultra

Abit AT7

 

Själv har jag beställt ett Abit KX7-333R, som jag förhoppningsvis får idag. Detta mest på grund av att jag har ljudkort/nätverkskort redan och det har fått genomgående bra betyg i tester och det ska visst gå att överklocka bra.

 

Sen tycker jag som Weyland att det kan vara idé att satsa de extra pengarna på bättre RAM, HD eller CPU istället för ett värre grafikkort. Nu då jag ändå skrev om grafikkort så kan jag nämna att jag skulle köpa Gainward eller Leadtek (om jag fick välja alltså).

 

/f

 

[inlägget ändrat 2002-08-09 12:34:36 av force2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soltek DRV5, klar höjdare helt klart, om man inte bryr sig om extrafinesser.

 

Gainward och Leadtek, känns helt klart som trevligare märken för grafikkort än Asus. Dock har juh Asus sin Deluxe-serie - men det är mest en leksak, videoingången alltså...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... tackar för alla tips! :D

 

oavsett vilket moderkort och grafikkort jag väljer så kommer jag att köpa 512 MB PC2700 333Mhz-minnen och en AMD XP2100+-cpu... och det borde väl räknas som bra minne och processor? ;D

 

argh... mitt stora dilemma är att alla verkar rekommendera olika märken till höger och vänster... :P!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du köpa 2*256 eller 1*512 i RAM?

 

Jag rekommenderar 1*512 om du har möjlighet, gärna Samsung-minnen...

 

EPoX 8K3A+ är ett stabilt och prestanda-mässigt bra moderkort med många trevliga inställningar.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...