Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

telia adsl eller bredbandsbolaget?


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Dina personliga upplevelser och erfarenheter kanske inte alltid går att tillämpa överallt :-)

 

Nej men varför skulle då dina personliga upplevelser räknas i så fall? Bristande logik tycker jag.. ;p

 

Och ingen här vet vem din släkting är, eller hur denne behandlar datorproblem.

 

BBB är inget för mig, eller andra som föredrar stabilitet före prestanda.

 

Ytterst skumt uttalande, inget för dig är ok - men att påstå att BBB är instabilt bara för att din släkting inte kan maila är väl att gå till överdrift, för att inte tala om att försöka rekommendera en betydligt sämre, instabilare, osäkrare och allmänt urbuggigare tjänst före en bättre? Telias ADSL suger stenhårt och phett, kostar skjortan och tar 20 år att få inkopplat, för att inte tala om att all trafik går i ultrarapid och modemen brinner upp i varannan stuga! Nej nu fasen! =D *obs sarkasmer*

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
Telias ADSL suger stenhårt och phett, kostar skjortan och tar 20 år att få inkopplat, för att inte tala om att all trafik går i ultrarapid och modemen brinner upp i varannan stuga! Nej nu fasen! =D *obs sarkasmer*

 

Jag tror dig. Säg bara inte att det här med ISP kommer att gå över till något slags datorkrig mella messerschmittar av alla de slag.

 

Det är inte ql att kallas korkad av folk som inte orkat, eller förmått, läsa hela inlägget, så jag avstår från vidare inlägg i tråden iom detta.

 

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ql att kallas korkad av folk som inte orkat, eller förmått, läsa hela inlägget, så jag avstår från vidare inlägg i tråden iom detta.

 

Nej det förstår jag... tycker oxå vi lägger ner det här... hoppas jag inte råkat kalla dig korkad bara, men jag tror inte det? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är sämre med Comhem?

 

Högre ping om man tycker om att spela? Jag har iaf fått för mig det då det är vad folk i den här staden som har comhem IC klagar mest på.. (och att tjänsten ofta går ner långa perioder).

 

Bara ren spekulation förstås :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller väl bara i 'Weyland'? I resten av världen är en byte åtta bitar!

 

Oj, jag glömde ett frågetecken. Tänkte att det var så någon tolkade konceptet med bitar och bytes typ, dåligt skämt... :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog mitt inlägg han syftade på och inte ditt.

 

Och eftersom du själv aldrig har haft BBB föutom genom dina bekanta så borde vl ditt uttalande vara rätt korkat.

 

- magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Comhem ligger nere hela tiden, har "upp till 0,5 Mbps" (nu 1 Mbps iofs för mer pengar) vilket innebär typ 0,3 Mbps, rutten support som dessutom aldrig kan ge några konkreta svar.

 

Telia ADSL är stabilare och håller ungefär 0,5 Mbps (när jag har testat). Supporten har jag ingen koll på som nämnt i mitt tidigare inlägg.

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det där beror lite grann på var man bor och så.

Min Comhemanslutning har legat nere ungefär 2 veckor på ett år, och de två veckorna som jag inte kunde utnyttla fick jag kompensation för.

Jag har iaf varit väldigt nöjd, jag skulle aldrig vilja byta till ADSL. Fast å andra sidan så skulle jag ännu hellre vilja ha BBB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har de vart hemma hos mig och installerat ett uttag (i hallen av alla ställen). Sedan ska man tydligen kunna ringa BBB om ett par veckor och teckna abbonemang. Lutar väl åt det, om det nu är både billigare och snabbare som många säger.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll oss informerade om din åsikt senare!

 

Och kom ihåg att en bredbandsdelare typ en dlink804 inte är att rekommendera till BBB, dels för att 1) man får fem ip-adresser och har man fler än fem datorer hemma så är man nästan värre än mig, och dels 2) såvitt jag förstått orkar inte en billig dlink-bredbandsdelare med att routa 10Mbit, så prestanda blir lidande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChickenGeorge

Det finns ytteligare en aspekt att ta hänsyn till och det är att ADSL betyder att du har en egen lina medans en LAN anslutning innebär att du delar bandbredden med dina grannar. Så om du spelar spel och är beroende av låga ping kan det vara en risk att behöva dela bandbredden med sin grannar som laddar ned filmer för glatta livet.

 

Svar ja, du kan ladda ned mera än 0.5 MBits om du är ansluten till Telias LAN pga av att Telia kör med 2.5 MBits ADSL till dessa LAN fastigheter. Och då bör man kunna komma upp i runda slängar 300 Kb/s.

 

Telias support var hyffsat bra fram tills årsskiftet, men nu är det bara skit med den... du får aldrig tag i några bra tekniker längre utan du är hänvisad till deras jäkla mailadress...

 

My 2 cents...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med att man delar lina med andra i fastigheten när man har BBB, är det ett stort problem eller ej märkbart?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet delar man, hur man än är uppkopplad. BBB drar nästan alltid fiber in i fastigheten och kör sedan ett LAN därifrån. Att dela på bandbredd är inget "problem", det gör man med ADSL med, fast knutpunkten sitter i telestationen ist...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena!!

Nu har jag skrotat Telia ADSL och sitter just nu uppkopplad med BBB för allra första gången. Givetvis var jag tvungen att tanka hem en jättefil från Sunet för att testa: 1 025 Kb/s - inte dåligt! Det motsvarar ca 8,2 Mbit/s och är typ 20ggr snabbare än med Telias ADSL (jämfört med mina erfarenheter av ADSL, jag kom i stort sett aldrig upp i 512 Kbit, snarare runt 400). Dessutom har min BRF tydligen gjort en deal med BBB så jag pyntar bara 200 spänn i månaden :-))) Life is good!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer upp i 60kB/s ner och 70kB/s upp med mitt ADSL så det kan man inte klaga på.

 

Men så kom jag också upp i runt 800 kb/s när jag tankad ner från sunet när jag hade BBB.

 

Så whats your point!

Bara strö salt i såret på oss som har ADSL, eller glänsa för ditt BBB.

 

Hastigheten är inte allt det viktigast är "flatraten", jag fortsätter att ta ner mina DVDr filmer nu som förr, bara det istället för 3-4 timmar tar det nu 24-30 timmar istället. :(

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest för att glänsa ;)

Men också för att några i tråden ville jag skulle återkomma med jämförelser.

 

>eller glänsa för ditt BBB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest för att glänsa ;)

 

usch för dig :)

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag testat lite mer. Än så länge ångrar jag mig inte att jag bytte till BBB. Fast den stora förtjänsten verkar, inte helt överraskande, vara när man tankar filer från andra BBB-användare eller inom Sverige överhuvudtaget. I Kazaa går det lika segt som vanligt, förutom från vissa användare som jag gissar är BBB-kunder. Men totalt sett är jag nöjdare än med Telia ADSL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har du möjlighet till BBB, så tveka inte gosse. Jag har haft BBB när jag bodde i lägenhet, och blev "tvungen" att ta "felia" när jag skaffade hus. Fanns inget annat alternativ.

Det jag vill säga är att i och med ADSL så upplever jag det som att vara tillbaka till modemtiden!

Det är en fruktansvärd skillnad på nedladdningshastigheten framför allt, men även när man surfar så ser man skillnad. Så tveka inte! Ta BBB om du har möjlighet, allt annat är vansinne. BBB står för motorvägen !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...