Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

telia adsl eller bredbandsbolaget?


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Just nu tar jag hem tre trailers på ett spel (XIII) mest för skojs skull å se hur det ser ut - jag hann inte ens börja ladda ner den andra filen förräns den första var klar.. å den andra å den tredje går ner parallellt i 320KB/s just nu.. filerna är på 12-16MB styck och tar alltså inte särskilt många sekunder. Bara för att lite snabbt titta på några nya spel :)

 

Inte allt ligger i USA heller...

 

http://www1.giga.de/stories_u4/0,3204,39011,00.html

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-09 12:07:36 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

:-) varför Telia och inte BBB?. Som jag sa skulle jag gärna ha BBB, eftersom jag ofta flyttar stora filer till arbetet (använder Bostream), men för den enskilde användaren kan telia vara ett bättre alt. än BBB, inte prestandamässigt men stabilitetsmässigt. Tjänsten är krångligare med t.ex inloggningsförfarande men ger kunden en 'grund' och en trygghet som 'ekonomiskt instabila' BBB inte ger idagsläget. Får man bara kopplat upp sina jack man installerat kommer BBB def. vara den utan tvekan bästa tjänsten som finns, då pengarna kanske börjar rulla in istället för ut. Då säger kanske den uppmärksamme: Varför kör du då Bostream? Det er juh svindyrt! Jo, för som jag sa tidigare skickar/hämtar jag filer i storleken 3-5Mb och detta går iallafall 5 ggr Telias hastighet. (ursäkta sidospåret)

:-)

Det är inte alltid så att hastigheten är det viktigaste för den med normala surftider.

 

.Morpheus II

 

_________________________________________________

"Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls."

/Oscar Wilde

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på Telias lednings yttranden har jag svårt att se varför det - men dumma uttalanden kanske indikerar stabilitet? Dessutom har juh BBB bland annat Intels finansbolag som investerare, dom är juh knappast kända för att backa - särskilt inte som BBB erbjuder en tämligen unik och omfattande tjänst i skandinavien? Låter som en väldigt löjlig anledning att dissa BBB, "tänk om dom dör? dom är inte starka nog! blah blah" :)

 

Juh fler som ansluter sig till ett av Sveriges absolut bästa kommerciella bredbandsnät, juh bättre går det för BBB och alla som vill ha bredband hemma, right?

 

-

 

Nu ska jag nog inte uttala mig om sånt här egentligen, då jag har absolut noll koll på ekonomi eller om det jag skriver ens är rimligt, än mindre korrekt :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-09 12:28:22 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: Alla har inte samma behov av att ladda hem trailers och annat.

 

Fungerande mailservers och en support som kan sin grej, t.ex, kanske prioriteras högre på sina håll.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerande mailservers och en support som kan sin grej, t.ex, kanske prioriteras högre på sina håll.

 

Och vart är statistiken bakom detta uttalande? Inget som jag har upplevt nämligen... ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm.. Återigen.. (suck) Strunta i behovet! Det handlar ju om att välja mellan 2 produkter, där den ena är enormt mycket snabbare och bättre, medan den andre är långsam och dyrare. Vad väljer man då? Tänker man så här då, enl dig: "Ja, jag surfar ju så lite, så ja tar telias adsl som är dyrare och slöare"?

 

Vore en helt annan sak om BBB var mkt dyrare, då kan man ju säga att detta är värt kontra inte värt de extra slantarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Nu ska jag i ärlighetens namn deklarera att jag inte haft varken Telia ADSL eller BBB, däremot har jag kört Comhem (vilket absolut inte är lika bra som Telia ADSL). Som det är nu kör jag BoStream hemma och en 0,5 Mbits DSL-uppkoppling via Song på jobbet.

 

Att bara öppna en vanlig sida går mycket snabbare hemma. Det känns som att de ynka 2 Mbiten gör en bra skillnad.

 

De andra nyckelfaktorerna vid val av leverantör är pris och support. Priset är i det närmaste detsamma. Supporten hos Telia är vad jag stött på (telefoni och ISDN för ett år sedan) väldigt yxig. Det går inte att få ett konkret svar utan att bli runtkopplad mellan X antal personer i milslånga telefonköer. BBB har jag ingen erfarenhet av alls.

 

Detta var min åsikt. Jag personligen skulle inte tveka en sekund på att byta BoStream till BBB. Speciellt då jag kunde bli av med mitt telefonabonnemang och skaffa Digisip (www.digisip.com)! :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

däremot har jag kört Comhem (vilket absolut inte är lika bra som Telia ADSL).

 

Vad är det som är sämre med Comhem?

Comhem är numera 1 Mbit och kostar mindre än ADSL.

 

En sak som ingen har tagit upp är att man måste ha ett vanligt telefonabbonemang för att kunna få ADSL, så om man har ADSL från Telia så blir det ju som att Telia får betalt 2 gånger!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Jag betalar bara för 0,5Mbit men ligger ändå i 230kbps när jag laddar de där filerna.. hur kommer det sig att BBB "bara" presterar en tredjedel bättre, TROTS att det är 10Mbit..?? Servern ligger ju trots allt i tyskland så 360Kbps är ju inte vidare snabbt.. lr? Kanske jag som tar fel.. ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, du har nog fel.

 

Weyland:

går ner parallellt i 320KB/s

 

Wolkert:

Jag betalar bara för 0,5Mbit men ligger ändå i 230kbps

 

KB och Kbps är inte samma sak. 230 kbps (kilo bits per sec) är 28,75 KB (kilo byte), så Weyland var nog uppe i hela 1840 Kbps...

 

 

(What is the difference between a kilobyte and a kilobit?)

http://www.isu.edu:8000/kb/disppage.php?doc_id=187&sec_id=62

 

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB/s tolkar jag som kilobits per sec. efter som det är ganska svårt (och dumt) och ange hur många kilobyte man laddar ner per sekund.

 

Dock låter det mer rimligt, jag håller med dig, men man undrar ju samtidigt varför nån med Weylands erfarenhet skulla ange nedladdningshastighet i kilobyte och inte kilobit.

 

Det bästa är nog om Weyland förklarar själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samtidigt varför nån med Weylands erfarenhet skulla ange nedladdningshastighet i kilobyte och inte kilobit

För att de filer man laddar ner har storleksangivelser i kilobyte? För att de program man har och laddar ner filerna med anger hastigheten i kilobyte per sekund? För att det är lättare (för de flesta) att relatera till kilobyte än till kilobit?

 

Det bästa är nog om Weyland förklarar själv

Kanske, men jag hade en massa idéer om varför...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB/s tolkar jag som kilobits per sec.

Ytterligare en egen uppfattning om den eviga kb- Kb- kB- KB- kbit- KBit-diskussionen.

Men att KB/s skulle betyda kilobit/s hör nog till de mer udda uppfattningarna.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tolkar KB/s som kilobit, så är det helt enkelt du som har fel och inget annat. Svårt och dumt? Knappast, snarare tvärtom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok ok.. Var gärna snäll och förklara för mig i vilken situation man använder hur många KB/s man laddar ner och var man kan se det? Det kan vara bra att veta så man kan rätta sig efter det som är så bra.

 

Jag menar det verkar ju bara vara dumma lilla jag som går efter hur många kbps man laddar ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh oh oh..!! Så när det står ~240KB/sec när jag laddar de där filerna betyder det alltså att jag är uppe i.. vadå? med mitt 0,5Mbit abbonemang.

 

Tycker i alla fall att 360KB/s inte är nå vidare snabbt för 10Mbit om jag klarar 240KB/sec med 0,5Mbit.

 

My misstake, men rätta mig om jag tycker helt fel.

 

En dator gör lika många misstag som tjugo män som jobbar i tjugo år

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när det står ~240KB/sec när jag laddar de där filerna betyder det alltså att jag är uppe i.. vadå? med mitt 0,5Mbit abbonemang.

Det betyder att du utnyttjar din 0,5Mbit-lina till ca 450%. :)

 

0,5 Mbit/s bör ge en hastighet på ca 55 kilobyte/s.

10 Mbit/s ger en effektiv hastighet på mellan 600 och 700 kilobyte/s.

 

rätta mig om jag tycker helt fel

Det är sällan man kan tycka fel, men man kan förvilla ibland. ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör det mig till den lyckligaste mannen med 0,5Mbit. 100 spänn för 2,5Mbits prestanda är ju inte fy skam. Då föredrar jag det före BBB som bara är bråkdelen snabbare.

 

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker i alla fall att 360KB/s inte är nå vidare snabbt för 10Mbit om jag klarar 240KB/sec med 0,5Mbit.

 

Öhh? Teoretiskt max för 10Mbit är 1000KB/s, av vilket 360KB/s är ungefär en tredjedel - dvs ~3.6Mbit om vi räknar enkelt...

 

0.5Mbit är som Anp skriver enkelt räknat runt 60KB/s som _max_.

 

0.5Mbit är förstås detsamma som 500Kbit - vilket förmodligen är vad du räknar i ...

 

..en bit.. är åtta byte...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB/s tolkar jag som kilobits per sec. efter som det är ganska svårt (och dumt) och ange hur många kilobyte man laddar ner per sekund.

 

För att mina program som drar ner filer (exempelvis Internet Exploder! och ReGet och DC osv) anger hastigheten i KB/s såklart! Grr! :)

 

Idag rök en fil därifrån ner i 650KB/s btw, dvs drygt 5Mbit/s för en enda fil! (tänka på att jag kör FTP och DC i bakgrunden också)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-10 15:36:45 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en bit.. är åtta byte...

 

Det gäller väl bara i 'Weyland'? I resten av världen är en byte åtta bitar!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vart är statistiken bakom detta uttalande? Inget som jag har upplevt nämligen

 

Dina personliga upplevelser och erfarenheter kanske inte alltid går att tillämpa överallt :-)

 

Min statisik är annars att Teiia på fem år med telelina, ISDN och nu ADSL har krånglat noll gånger, BBB för min släkting under 2.5 år har krånglat månatligen. Som mest var mailservern nere i två veckor. Vid ett tillfälle kunde de inte ens spara mailen, så att inkommande e-post gick ner i ett svart hål under en veckas tid.

 

BBB är inget för mig, eller andra som föredrar stabilitet före prestanda.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB och Kbps är inte samma sak. 230 kbps (kilo bits per sec) är 28,75 KB (kilo byte), så Weyland var nog uppe i hela 1840 Kbps...

 

Korrigering av mina siffror:

 

Menade förstås att W var uppe i 2880 Kbps, undrar hur jag fick dit 1840...

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag har samma goda erfarenheter av telia som Lars W. Telias ADSL har legat nere 2-3 gånger (inloggningsservern som krånglat) sedan november 2000. Hade innan telia diverse utfors och tele2. Betydligt sämre kvalitet.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB är inget för mig, eller andra som föredrar stabilitet före prestanda

 

Att det kanske inte är något för dig får du stå för själv, men hur andra väljer kan du knappast ha insikt i,

 

Och eftersom du själv aldrig har haft BBB föutom genom dina bekanta så borde väl ditt uttalande vara rätt korkat. Eftersom människor överdriver rätt friskt när det inte fungerar som man vill.

 

Har just nu telia och hade BBB innan. På de två åren som jag använde mig av BBB så krånglade det 2 gånger och var uppe igen inom de närmsta timmarna. Nu har hag inte min mail hos min leverantör så det med mailen kan jag inte kommentera men är säker på att samma sak hade/kommer att hända hos telia.

 

Telia har inte krånglat på de 3 månader som jag haft det föärutom att de kopplade in mig på min gamla adress hur f-n nu det gick till, och inte gick det och byta eftersom det fanns flera innan mig i kö för att komma in på den plats jag hade????

 

Eftersom stationen var full fick jag vänta 4 veckor till innan de byggde ut, och sedan fick jag en flytträkning på 400:- som de tyckte jag sjulle betala.

 

- Magnus

som saknar sin BBB uppkoppling i alla väder och årstider.

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...