Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

telia adsl eller bredbandsbolaget?


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Hej

 

I går när jag kom hem till fastigheten jag bor i höll de på och installera "bredband" från BBB. Jag har Telia ADSL, ska jag byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
I går när jag kom hem till fastigheten jag bor i höll de på och installera "bredband" från BBB. Jag har Telia ADSL, ska jag byta?

Ja!!

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-08-08 08:57:56 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför? En snubbe här på jobbet säger att jag inte kommer märka någon skillnad i praktiken. Har han fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man säger så här, supporten på båda företagen är lika dålig, så där kommer du inte märka någon skillnad.

 

Privatkunder är alltid lågprioriterade hos både BBB och Telia.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia är väl 0.5Mbits och BBB 10Mbits. Så en viss skillnad bör du märka...

Han kanske missuppfattade dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han har fel, minst sagt.. Du får 20 gånger högre hastighet..! För antagligen ungf samma pengar. Ofta är det så att de som påstår att man inte behöver mer än 512kbit inte ens har suttit i ett snabbt fibernät.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, du HAr 20 ggr högre hastighet, men är du inte ett dugg intresserad av att plocka hem filer, så KLARAR du dig på ADSL, det är inget snack om det.

Men Givetvis, snabbare är bättre...Penisförlängning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Om det nu kostar lika mycker så kan du ju lika bra byta till BBB. Men om det är stora prisskillnader hade jag nöjt mig med Telia ADSL.

Men! Smaken är olika...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att via BBB får du upp till 5 IP-adresser, vilket gör det mycket enklare att koppla in flera datorer som samtidigt har tillgång till Nätet. Du slipper hålla på och routa den enda ynka IPn du får från Telia.

Tänk också på att uppladdningshastigheten är betydligt lägre än nedladdningshastigheten med ADSL. Det är intressant om man skickar mycket data. Vid "vanlig" surfning kommer förmodligen inte skillnaden vara så stor. Där är det så mycket annat som påverkar än bara bandbredden i ditt vägguttag, men så fort det handlar om att ladda upp eller ner filer så märks en enorm skillnad.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Men, den man laddar upp/laddar ner med måste ju också ha hög bandbredd. Om man t.ex. laddar ner en fil via ett peer-to-peer nätverk ifrån en användare med modemhastighet går det ju inte särskilt snabbt...

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Kazaa rätt mycket, så enligt er verkar ju BBB vara ett bättre alternativ då. Tack för tipsen :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Privatkunder är alltid lågprioriterade hos både BBB och Telia.

 

BBB skall inte ha några företag som kunder har de gått ut med, så det vore ju dumt att ha bra support till företag så fall.

 

Sedan klart att du skall byta!!!

Det finns ingen som helst anledning att stanna kvar hos telia om du kan få BBB..

- inget inlogningsförfarande.

- 20 gånger så snabbt

- fler ip-addresser

- tillåter dig att ha egen server (dock ej kommersiell)

- kommer att komma med många bra saker i framtiden så som ip-telefoni (jiipii ut med telias abonnemang också)

- filmer över nätet

 

Det finns inte en enda nackdel med BBB istället för telia.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

[inlägget ändrat 2002-08-08 11:29:14 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför? En snubbe här på jobbet säger att jag inte kommer märka någon skillnad i praktiken. Har han fel?

 

Som Wahl skriver, mycket fel... bara en så'n sak som att surfa på eforum går markant snabbare.. och det är ändå en tillämpning där begränsningen ligger i serverprestandan just nu verkar det som. Så ja, han har überfel :)

 

(Tänk på att du kan, om du har den förmågan, göra flera saker samtidigt också - samt 10Mbit ner och 10Mbit upp samtidigt :)

 

---

 

Om och när du bytt tycker jag du får återkomma till eforum och rapportera vad just du tyckte om bytet.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-08 15:02:58 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat är väl känslan av att tanka hem SDKs eller patchar ifrån microsoft.com i 1000KB/s tillräcklig? Eller nvidias nysläppta, senaste drivrutiner i 300KB/s? Vad det beror på vete tusan, cachning hos BBB? I fallet microsoft är det väl lokala speglar - men visst är det skönt å dra hem 100mb på under 2 minuter?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är det så att de som påstår att man inte behöver mer än 512kbit inte ens har suttit i ett snabbt fibernät

 

Mitt läge. Snabb fiber på jobbet och Telia ADSL hemma. Ändå röstar jag på Telia:

 

De flesta stirrar sig nämligen blinda på överföringshastigheterna som de vore avgörande, ungefär som om topphasigheten för en bil vore avgörande för bilköpet. Den viktigaste frågan är faktiskt vad ska du ha ditt bredband till?

 

Jag tar ytterst sällan hem stora filer, jag samlar inte musik och peer-to-peer är inte heller något för mig. Då är det egalt om jag har 0.5, 2, 10 eller 100 Mb i väggen 95 av 100 gånger jag aktiverar en länk.

 

Det jag kan säga till Telias fördel är att tjänsten är oerhört stabil och att svarstiderna när man går till ett nytt ställe är i princip omedelbara jmf min snabba fiber på jobbet, som man tror är nere ibland. Visst. På jobbet tar jag hem 100+ MB Servicepack på en nysning jmf hemma, men den snabba och stabila tjänsten från Telia är guld värd för en normalsurfare som jag.

 

BBB vet jag inget om, mer än att de två gånger jag hjälpt en släkting och pratat med supporten där, så trodde jag att jag hade ringt fel och kommit till en datasal på högstadiet. Och att deras mailserver går ner alldeles för ofta. Och länge.

 

Tar du inte hem många och stora filer, så röstar jag alltså på Telia. Och det kan vara värt att titta på bindningstiden i ditt ADSL-avtal, liksom att tänka över det här med att byta e-postadress med flera konsekvenser av att byta ISP.

 

Håll oss gärna underrättade om vad du kommer fram till, och varför.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar fortfarande :)

 

>Håll oss gärna underrättade om vad du kommer fram till, och varför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jag känner som har Telia ADSL har definitivt upplevt en mindre stabil tjänst än vad jag erhållt av Bredbandsbolaget. Och då ska vi nog inte ens nämna Comhem Internet Cable förresten :)

 

Det här börjar likna debatten om att köpa en 10GB-hårddisk för 1000 spänn för att "man inte behöver mer" när en 20GB hårddisk kostar 900 spänn... eller?

 

Sedan kanske jag är typisk amiganisse som är van vid och anser det som en självklarhet att göra många saker samtidigt framför datorn, och minst några webbläsarfönster öppna samtidigt, surfandes ett par olika sajter när jag är på surfhumör - gärna ett halvdussin sajter faktiskt. Känslan av att aldrig behöva vänta över någon sekund på något är tämligen oslagbar...

 

Många stirrar sig blind på den totala bandbredden och tycker att det är få servrar och webbsidor som klarar att skicka data till dig i den hastigheten. Men vem (som läser eforum och använder kazaa) sitter med endast en webbläsare uppe åt gången och absolut ingenting annat? :)

 

-

 

Hursomhelst slipper du inloggningen, och kan alltså använda nätverksenheter som inte är specialkonstruerade för telias inloggningstrams... 5 publika ip-adresser, egen server och så vidare.

 

Om man t.ex. laddar ner en fil via ett peer-to-peer nätverk ifrån en användare med modemhastighet går det ju inte särskilt snabbt...

 

Om man nu laddar från P2P-nätverk så inte tusan laddar man ner _en_ fil i taget från bara _en_ motpart?

 

Var väl ungefär det jag tänkte säga... flame me! :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vem (som läser eforum och använder kazaa) sitter med endast en webbläsare uppe åt gången och absolut ingenting annat? :)

 

Jag, t.ex. Utan Kazaa. Säkert många fler. Det är oklokt att döma andras behov efter sina egna ;-)

 

Hursomhelst slipper du inloggningen, och kan alltså använda nätverksenheter som inte är specialkonstruerade för telias inloggningstrams... 5 publika ip-adresser, egen server och så vidare

 

Det där med inloggning på Telia är inget stort problem. Det löser man basalt med att spara lösenordet i sin webbbläsare, grundligare med en connection keeper eller den lilla kryssruta som vi D-link 704-ägare har: "keep connection forever"

 

Fem IP-adresser låter bra, men det är nog inte alla som har användning för det, och så finns det ju en säkerhetsaspekt på det hela:

 

Med en router och NAT slipper man alla attacker på maskinerna innanför routern och kan känna sig tryggare än med lokalt installerade brandväggar. Jag har inte haft en enda trots att jag har en maskin som står på bra nära 24/7.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oklokt att döma andras behov efter sina egna ;-)

Jag tror att det ska tolkas som "erfarenhet" och råd. För frågan var ju...

Jag har Telia ADSL, ska jag byta

och det är ju utifrån sina egna behov alla försöker ge sin syn angående Telias tjänst vs BBB.

 

Nu har jag inte tillgång till BBB men har telias adsl, och telia har fungerat perfekt för mig, men "många vill ha mer och fan vill ha fler men helvetet blir aldrig fullt" (tror det var så...) men om jag kunde välja så skulle jag fastän nöjd Telia kund, välja BBB, och det är bara för hastigheten......

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Skall åter ge ett råd i denna svår fråga (hur nu det kan vara svårt)

 

Hade BBB innan jag flyttade och var tvungen att ta ADSL från telia!! Av någon lustig anledning var det ingen annan operatör som kunde ge mig ADSL, hur nu det gick till när alla andra säger att de kan leverera där telia kan... jaja...

 

Jag har inget att klaga på på kvaliten på telias ADSL lösning, den har fungerat smärtfritt sedan jag fick den och tanka hem i 60 KB/s och tankar upp i 75 KB/s. Har också satt en router så jag har inga problem med att man bara får en ip-adress och använder IC Login så jag slipper inloggningsförfarandet.

 

Och jag skulle inte tveka en sekund om jag kunde byta tillbaka till BBB om jag hade haft möjligheten.

 

För det först hastigheten, det spelar ingen roll om man bara surfar och plockar hem en fil då och då... man vill ändå att det skall gå blixtsnabbt, när jag tankar hem en fil på 3 MB så är jag otålig eftersom det tar mer än 4 gånger så lång tid som med BBB (att det sedan tar 24 timmar att ta hem en DVDr film är ju bedrövligt)...

 

Det andra är att hos BBB hade jag en webserver ståendes med runt 3000-4000 besökare om dagen utan att de gnällde, hade jag haft det hos telia, så hade de stängt linan dirket.

 

BBB kommer att satsa mycket på tjänster runt Bredband, så som IP-telefoni, video on demand, music on demand, larm och övervakning, osv osv... Allt detta gör att man måste ha tillräckligt med bandbred och det har BBB med inte Telia, BBB kostar idag 325 kronor, telia kostar 375 kronor (behöver du fler anledningar egentligen), Telia skall höja sin hastighet har de sagt och de gör de säkert tillsammans med en ny prismodel där man får betala för nerladdad mängd data.

 

Så valet är ditt, var en vinnare och välj BBB och låt oss andra snegla avundsjukt på dig eller var en förlorare håll kvar vid Telia så vi kan skratta åt dig och säga "vad var det vi sa"

 

- Magnus

 

p.s LarsW du jobbar inte på Telia va!!!

och nej jag jobbar inte på BBB, har bara haft erfarenhet av deras lina....

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som surfar: Telia För den som 'tankar' BBB. Miljardförlusten hos BBB skrämmer juh lite, men de har juh lyckats få in pengar genom 'investerare' förr så varför inte nu oxå?

 

.Morpheus II

_________________________________________________

"Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls."

/Oscar Wilde

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg, när jag anslöt mig till BBB var startavgiften 500 spänn, varav 200 gick att dra av om jag inte ville ha ett nätverkskort. Då ingick fortfarande en kritvit (!) tjusig TP-kabel av valfri längd, och den är juh nästan värd 300 spänn :)

 

ADSL-abben tar väl uppåt en tusenlapp i startavgift för modemet har jag för mig?

 

Och som sagt, BBB är än idag billigare än Telia ADSL - så varför skulle du inte byta? 10GB 4200RPM hårddisk för 1000 spänn eller 20GB 15000RPM för 900 spänn? Valet är ditt :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här jag hört om att BBBs fina hastighet bara gäller i deras eget nät? Om man tankar från t ex USA, är det då fortfarande en avgörande skillnad i hastighet vs ADSL?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst... :)

 

Det som ni som "försvarar" adsl mot BBB missar totalt här är just "varför betala mer för mindre?" Kan absolut inte begripa att någon vill betala mer för en kapacitet som är 20ggr lägre.

 

Sen om man har väldigt blygsamma surfvanor, än sen? Det är ju nåt som kan förändras, samt att man av ren princip borde ta den tjänst som ger mest för pengarna. Verkar mer som att en del som sitter med Telias adsl måste försvara detta med näbbar och klor. Ok, om det funkar för er, bra. Men kom inte och påstå att det är bättre att betala mer för mindre!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här jag hört om att BBBs fina hastighet bara gäller i deras eget nät? Om man tankar från t ex USA, är det då fortfarande en avgörande skillnad i hastighet vs ADSL?

 

Yes!

 

Lätt 300KB/s mot amerikanska servrar (som pallar det)... och utan problem 300KB/s per server mot tre olika amerikanska servrar samtidigt! Nuff! :)

 

(däremot har jag aldrig nått över ~300KB/s per session mot USA - vet inte varför det är så, någon form av bandbreddsbegränsning kanske? Spelar inte så stor roll eftersom det är tämligen snabbt i alla fall, och en session till på 300KB/s inte är något problem som beskrivet)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-09 12:01:27 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...