Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polyfon?


Stålis

Rekommendera Poster

Vad tycker ni om att uttrycket "polyfona ringsignaler" används i tekniska tidningar och i reklam för mobiltelefoner när de förmodligen menar flerstämmiga ringsignaler (fast de förstår de nog inte själva)?

 

Jag tycker det är en styggelse.

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 02:57:53 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter juh som konstig svenska... fast "16 toners polyfoni" däremot borde väl vara ett acceptabelt uttryck trots ordet?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Men visst betyder polyfoni flerstämmig?

Fast just ordet "polyfona" verkar vara lite hemmagjort. I musiksammanhang pratar man om så och så många toners polyfoni.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt NE:

 

polyfoni´ (grek. polyphani´a 'flerstämmighet', av poly´phanos 'flerstämmig', av poly- och phan\´ 'ton', 'ljud'), musik sammansatt av två eller flera självständiga stämmor

 

Adjektivet är "polyfon" (-t) enligt samma uppslagsverk så det blir nog rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man skriver polyfon istället för flerstämmig skulle jag tycka att det är lite väl kryptisk och inte speciellt genomtänkt med tanke på att människor i gemen inte fattar vad man menar, fast det kanske är syftet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öht göra telefoner med flerstämmiga ringsignaler är ofantligt meningslöst tycker jag.

Jag tycker inte mobiltelefoner i sig är särskilt störande. Vad som däremot är jävligt störande är alla idioter som har tramsiga minutlånga melodislingor på högsta volym.

 

Första varvet vet dom inte om att det är deras telefon som ringer.

Andra varvet går åt till att rota fram nallen ur nån innerficka.

Tredje varvet sitter de och stirrar på displayen för att kolla vem som ringer.

 

Ni som känner er träffade skall veta att jag har inga höga tankar om er...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första varvet vet dom inte om att det är deras telefon som ringer.

Andra varvet går åt till att rota fram nallen ur nån innerficka.

Tredje varvet sitter de och stirrar på displayen för att kolla vem som ringer.

Vist är det störande. Speciellt när det inträffar på platser där det inte borde inträffa, tex bio.

 

En annan variant är kvinnor som gömt telefnonen längst ner i handväskan...

Sedan finns det ju de som måste låta signalen gå ett varv till innan de minns hur man gjorde för att svara...

Tredje varianten är fjortisar som vill att kompisarna (och alla i omgivningen) ska höra vilken cool signal de hämtat hem och just därför låter telefonen ringa lite till...

 

Värst är dock de (fjortisar vanligen) som sitter och spelar upp telefonens samtliga signaler för sina kompisar... *ryser* Man får ju verkligen behärska sig för att inte slå ner någon ibland... :-/

 

Jag har själv en melodi på min telefon men aldrig på högvolym... Vanligen är rignsignalen dock avstängd, vibratorn räcker.

 

Hoppsan, detta blev visst lite OT och jag blev lite upprörd över dålig mobiletikett...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 11:19:43 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cool signal de hämtat hem och just därför
och lite mer OT....har nån undgått den där reklamen på Kanal 5....funphone.nu/ fan den är avskyvärd....:o(

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funphone har dessutom problem med att skriva korrekt... Titeln på deras webbplats:

 

Funphone! Din SMS Oas

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda ringsignal jag skulle kunna tänka mig att ladda ner vore en klang- och volymmässigt perfekt emulering av LM Ericssons svarta backelitpjäs, den som var Dialogens företrädare.

 

Dithän har nog ingen polyfon signalmakare kommit ännu.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite otydlig, för polyfoni betyder ju i och för sig flerstämmighet. Men för mig är det en musikteoretisk term för att beskriva ett sätt att komponera på, som t ex Palestrina eller Bach gjorde. Som det stod i NE, musik sammansatt av två eller flera självständiga stämmor, alltså en underavdelning av flerstämmighet, t ex i motsats till musik sammansatt av två eller flera ej självständiga stämmor.

 

Jag är inte helt säker på att jag skulle vilja ha en polyfon ringsingal. Men visst, Palestrina kanke inte ligger på topplistorna men han är inte helt oäven... ;-)

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 15:10:51 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...