Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Typsnittsproblem?

mange71

Recommended Posts

Hej, har en fråga ang typsnitt och dokument f tryck. Säg att man gör en trycksak i Indesign, inkluderar alla typsnitt samt bilder osv och sparar ner som eps(i det här fallet).

Men filen går inte att öppna, tryckeriet får hela tiden felmeddelanden om att det är fel på typsnittet(Gils Sans). har aldrig råkat ut för det här tidigare - är det "vanligt" att detta händer och vad gör man, försöker installera om typsnittet eller vad?

Eller ska man kanske inte skicka med typsnitten alls?

Eller ligger kanske felet någon helt annanstans?

/Mange

Mmm... 64 slices of American cheese

Berndt Häggbom

Hej!

Varför inte skicka den som en PDF-fil?

mha Distiller).

Då har Du koll på allt är OK innan Du lämnar till tryckeriet.

HVH

/Berndt

Jo, men tryckeriet vill/måste ha eps.

Pdf:n ser bra, den bifogade jag också.

Det verkar dock inte vara bara typsnittet som är "fel" utan hela filen är oläslig i mac - deras iaf.

Oavsett om jag gör det hela i Indesign lr Illustrator och tar det t eps så funkar det inte. Inte ens .ai-filen (Illustrator) funkar öht.

Alla filerna funkar korrekt i andra PCs, vore mina program som var korrupta borde ju inte det heller gå tycker jag? Det verkar vara deras Macar som inte kan hantera det hela, även fast jag ser till att spara ner i rätt programversion f dom?

Finns det någon dold magisk extrafunktion som jag kan tänkas missa - det har ju funkar förr för andra macar?

/Mange

Berndt Häggbom

Hej!

Varför måste tryckeriet ha EPS?

Fler och fler tryckerier börjar använda sig av Distiller-PDF-er.

Det finns ibland, eller snarare ofta, problem mellan PC-MAC. När jag skickar annonser till olika tidningar vill en del ha AI (konverterat fr. Corel Draw), andra vill ha EPS. Till "mitt" tryckeri skickade jag filerna (50-60 sidor) som PS direkt till deras RIP. Men då hade jag ingen koll på resultatet förrän filmerna kom från RIPpen. Nu har dom accepterat att få dom som PDF och det funkar väldigt bra.

Att Ditt tryckeri inte kan ta emot PDF verkar minst sagt egendomligt. Jag tycker DU ska stå på Dig!

MVH

/Berndt

Tackar för svaren, har också kört pdfer t tryckeriet tidigare, men i det här fallet gick det inte. Eftersom det bara var fråga om en liten annons och allt material var färdigt och korrekt i sig, så fick dom sätta den själva. Det var inte TTF-fonter - går dom att verkligen att trycka?

Funderade lite på om jag hade för nya programversioner, kanske blir ngt fel i konverteringen först 10 till 9 och därefter från pc till Mac, Illustrator 10 & Indesign 2 osv kanske bara f Mac os X?

Undrar fortfarande vad som blev fel, men det löste sig iaf :-)

/Mange

Kör med outlines i Illustrator på texten så skall det inte vara några problem med teckensnitten! Då blir texten hanterad som en bild i annonsen!

Mvh

Hall

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...