Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
NumeriusNegidius

Mac OS X 11.0 eller Mac OS XI

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius
"significant evolution" innebär i princip helt omskriven kod, ja.

Jo, men nedanstående motsäger det ovanstående.

... it’s such a major upgrade that it probably ought to have been called Mac OS XI...

För att tillägga din brasklapp om god programmeringssed, anser jag att även det motsäger det översta citatet.

Nog om det. Antingen namnger de "enligt god programmeringssed" eller så namnger de OS X enligt tidigare mönster, dvs av marknadsmässiga skäl. Ärligt talat gör det mig detsamma. Det kan mycket väl bli så som du påstår. Precis lika gärna som det kan bli enligt det andra resonemanget, som uppenbarligen Mr Mossberg gissar.

Nu är inte detta datorkrig, och jag har inte för avsikt att ge mig in i något sådant heller. Dock, om du nu kört mac så länge borde ju du - om någon - vara väl medveten om att du betalar både för kompatibilitet, funktionalitet, ett överlägset operativsystem, samt en massa features som din PC saknar.

Vilken märkes-PC för 13.000 har dubbla FireWire, 1 GB Ethernet, ADC, ett vettigt ljudkort, i-apps eller motsvarande osv.

Och du har inte läst på ordentligt om du jämför Intel-MHz med G4-dito.

Du kan inte jämföra äpplen och päron. Men visst, vill du hellre köpa en NoName-PC från Jula postorder, så varsågod.

Min dator är av märket Specitek, dvs noname. Min noname innehåller märkesgrejor. MSI, Kingston, IBM, AMD, 3com, Creative, Sony osv. Same shit different price. Monterad i Sverige.

Och jag är mycket medveten om vad skillnadena är mellan Windows och Mac OS och hårdvaran de är anpassade för. Men jag är fortfarande inte rik och programmen jag använder gör exakt samma saker vilken plattform jag än väljer. Mängden småprogram (bl a iApps) som inte finns till Windows går inte att ställa i proportion till mängden småapps som FINNS till Windows.

Och det är inte heller som att jämföra äpplen och päron. Möjligen Transparent blanch och Golden delicious.

Jaha, och hur bra går det då? När såg du en PII köra XP senast med acceptabelt resultat?

Jag har aldrig sett en PII som kör XP. Jag har läst att det går. Jag har inte heller sett en Powermac G3/233 Gossamer som kör OS X, men jag har läst att det går. Jag har även läst att det går dåligt på båda två.

Och visst har jag tittat på Apples benchmarks när de jämför Photoshop på en dual 800 MHz och en 1,8 GHz P4. Jättefina siffror. Varför jämför de inte Maya på en gång? :)

Vad det här har med Mac OS XI vs Mac OS X 11.0 vet jag inte, så jag tycker precis som du att vi lägger ner det. Jag gillar Mac OS jättemycket. Men det räckte inte när jag skulle köpa en ny dator!

Linux är ett alldeles utmärkt system. Men man kan knappast beskylla det för att vara användarvänligt, eller hur? Inte så mycket för faster Agda i Säffle direkt...

Visst är det det. Sålänge hon inte ska dra igång en webbserver.

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

[inlägget ändrat 2002-08-25 23:42:50 av NisseSthlm]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan R

Apple kommer någon gång i framtiden att lansera version 11 av deras operativsystem.

NisseSthlm, har jag förstått frågan rätt så undrar du vad version 11 kommer att heta, stämmer det??

/Stefan R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jetmoon

Det finns ett utvecklarverktyg som heter X11 som följer med tiger.

för att installera det måste man starta datorn från installskivan. Med det får man möjlighet att köra program som tex open office.

/Jetmoon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...