Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt forum: Hemmabio


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Erik Junesjö

Nu sparkar vi igång forumet Hemmabio. Vi kände att det fanns ett behov för detta.

 

Jag kan börja med att komma med ett tips på en site som är suverän om du funderar på att köpa en multifjärr:

http://www.remotecentral.com/

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka från semester nu..? Kan vi inte få diskutera vanlig HiFi här också? Eller måste det vara flerkanals surroundanläggningar..?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Ja, nu är semestern slut så nu kör vi på full fart igen.

 

Det går alldeles utmärkt att diskutera HiFi i detta forum.

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärbar unifjärr letar jag friskt efter - är nu uppe i 6 fjärrkontroller i bara vardagsrummet - helt hopplöst... å ändå är den senaste philipskontrollern gjord för att hantera 8 enheter enligt RC-standarden. Som om det hjälper.. allt den kan är justera volymen på recievern, inget mer... :/

 

Måste alla unifjärrar vara så förbannat fula eller klumpiga? Någon som har en som kan rekommendera den?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste alla unifjärrar vara så förbannat fula eller klumpiga?

Denna är bara en smula klumpig:

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=58&product=RC5000I

 

Hmm... Kanske lite dyr också...

 

Så finns ju denna i samma småperversa prisklass:

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=58&product=nadhtr5

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag har köpt en Sony RM-VL900:

http://www.remotecentral.com/vl900/index.html

 

Jag är riktigt nöjd med den. Den hade nästan alla mina prylar förprogramerade. Den enda jag var tvungen att programmera manuellt var Digitalboxen.

 

En trevlig funktion är de tre macroknapparna som underlättar på och avslagning av aparaterna.

 

/Erik

 

[inlägget ändrat 2002-08-05 15:20:39 av Erik Junesjo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju köpa en Ipaq 3900 som numera har kraftigare och bredare IR-signal (10m räckvidd). Det finns en programvara som simulerar en Philips Pronto Pro. Själv testade jag med en 3760, men den gamla räckvidden på 2-3 meter var inte tillräcklig hemma.

 

...dessutom får man ju en 400Mhz PDA på köpet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Givetvis KAN man göra det, men en fjärrkontroll för 8000 är lite VÄL mycket, men som sagt, du får ju med en PDA som man kan göra mycket skoj för...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Weyland, ta en tripp till Clas Ohlsson. De har en Unikontroll som klarar upp till 9 olika produkter. Har inte min kvar tyvärr (borde finnas på hemsidan) då jag trampade på den efter sagolikt många glas av den ädla drycken Cognac.

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dom? Jag som trodde jag letat lite där, hittade bara förprogrammerade kontroller sist - vilket inte fungerar med min diversifierade bunt enheter, jag har provat ett antal :(

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snåla nu inte... Skaffa en sådan jag lämkade till. Eller en iPaq... ;-)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hum.. brorsan har ju en så där megafjärris. Funkar kanonfint. Minns att den kostade ca 800 kr.

Han kan t.o.m. reglera takfläkten med den :)

Skall kolla upp vad den hette..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, snåla... vojne, en fjärr som kostar lika mycket som förra TVn - jo jag tackar jag :)

 

Eriks fjärr är dock klart intressant, frågan är vart man köper en enklast? Ska leta lite..

 

Hittade en Philips på netonnet också som såg lite halvtrevlig ut, dock lite mycket 90-tal:

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=16869

 

(Hittade en programmerbar på CO - den såg som plockad ur en tidig 80-tals-hifiblaska - ush! :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här för lite drygt 1300 spänn - ser åtminstone ut som något jag skulle kunna acceptera istället för philipstvns tjusiga silverpilfjärr:

http://www.danchan.com/feature/2001/05/31/uniremote/uniremote.htm

 

Aj, klarar visst inte macron... men det kanske inte gör så mycket :) Man kan juh ha en 'theatre'-enhet med de vanligaste knapparna programmerade istället...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-06 23:00:49 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, var den jag länkade till lite längre ner i tråden - ser väldigt mysig ut, får nästan bli en sådan tror jag... drygt 1300 på pricerunner (kollade aldrig vart dock).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Fjärr med macroknappar! Det är något jag letat efter sen dackefejden! Hur många devices kan den slå på samtidigt? Som det är nu så är jag på tre fjärrkontroller bara för att bekräfta att det bara är skräp på tvn.

 

Jag hade nåt buggigt remotecontrolprogram till min Palm V för ett par år sen. Nån som vet om det finns nåt program värt att köpa/ladda ner till Palmen idag som klarar macron?

 

/Nisse

 

[inlägget ändrat 2002-08-07 00:45:56 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, varför kan jag inte besvara just detta inlägg för? *testar igen*

 

De fjärrisar med macron jag tittat på har haft runt 16 kommandon per macroknapp - dvs du kan slå på 8-16 enheter beroende på hur du organiserat enheterna (enhetsbyte räknas ofta som ett kommando).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...