Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av bärbart


Pettersson2

Rekommendera Poster

Ja, det här har säkert kommit upp ett större antal gånger men ioch med att jag inte finner något liknande ställer jag frågan ändå.

Det är nämligen så att jag är ute efter en ny dator men har inte riktigt bestämt mig för om det ska va bärbart eller stationärt. Just nu har jag en stationär k6-2 450mHz 64 mb ram och xp pro.

Datorn används mestadels till att surfa, lyssna på musik, lite Photoshop och lite Visual basic.

 

Jag har gjort en "liten" lista där jag har listat det jag har tror är för resp. nackdelar. Sen priset, jag är studerande och har alltså inte hur mycket pengar som helst men runt 12.000 till 15.000 kan jag kanske hosta upp, begagnat går bra. Vad ska man tänka på vid beg-köp?

 

Spel, är jag inte speciellt intreserad av, spelar inte nu (mer än harpan) men det kanske beror på att jag har en så kass dator... Kanske lite CS vore kul, men någon storspelare, det är jag inte.

 

Här kommer listan:

Dator, användningsområden: Nätet givetvis, bränna skivor, lyssna på musik, se på film (?), photoshop, scanna bilder, spel (?), word, outlook, visual basic, frontpage, nätverk (?),

 

Funderingar: Expansionskort som tv-kort till brb???,

 

 

 

Bärbart + :

 

Mobilt -> Inte bunden vid skrivbordet, kan ha med på resande fot

Häftigt -> ???

Mindre på skrivbordet à ja, mer plats för cd-skivor och annat skräp

 

Bärbart - :

 

Pris -> Finansiering?

Prestanda -> divX? , spel?, photoshop?, bränning?,

 

 

 

 

Stationärt + :

 

Pris -> jo, det är ju billigare

Prestanda -> kan spela de nyaste spelen (hur länge?), se på film, photoshop och xp flyter,

 

 

Stationärt - :

 

Stationärt -> japp, det går ju inte använda den på fler ställen (känns gammalmodigt att ha en stooor klump på skrivbordet)

Nytta av all kraft??? -> ja, har man verkligen nytta av all kraft egentligen? Visst framtiden, men ska man vräka på för framtiden?

 

Slut på listan.

 

Så, jag tror jag fått med en hel del här.

Är det något ni undrar så fråga, det vore verkligen JÄTTE snällt om någon tog sig tid och kunde svara på frågorna, som finns inbakade både i texten åvanför och i själva listan. Gärna med modellförslag.

 

Tack för att ni läst ända hit ner.

 

Andreas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en lista komponenter som vore lagom:

 

* PIII 900mHz-1000mHz

* 128-256mb ram

* dvd, diskettstation

* 20gb hdd

 

Räcker nog.

 

Andreas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan !!

 

Skaffa ingen begagnad bärbar dator, speciellt inte om den begagnade datorn kommer ifrån ett företag. Jag på mitt IT-jobb där är det ingen som det minsta rädd om sin laptop. Man slänger in den i baksätet på bilen och vid en hård inbromsning så åker den ner på golvet där ungarna satt dagen innan med blöta skor...hehe Typ. Men visst kan man köpa en begagnad utav en privatperson som inte haft datorn i jobbet utan bara privat.

 

Krav ett. Minst en PIII 1000Mhz ingen Celeron eller något sånt skit.

 

Just nu har jag en HP XE3 en PIII 1000Mhz, 128mb Ram, 20gb, DVD, Tv-out och den kostar ca: 14995kr inkl moms.

På denna dator flyter Unreal T och CS hur bra som helst. Fast jag bara har 8mb grafik. Leta helst efter en dator med 16mb DDR grafik om du ska spela.

 

PCMCIA TV-kort finns inte vad jag har sett....Men det finns ju TV-kort på USB

(http://www.hauppauge.com/html/usb_data.htm)

 

"Compaq 714EA

 

1GHz AMD Duron, 256MB RAM

20GB hårddisk, 8x DVD

14.1'' TFT-skärm, 56k modem

Nätverkskort 10/100, TV-out

16MB grafikminne (delat med RAM)"

14995kr på siba.se - dock ingen PIII

 

Maila gärna om du har fler frågor, synd att P4 Laptops är så dyra

 

//Adam

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen

 

Best 5150

Celeron 700

128MB ram

7.5GB HD

modem/NV-kort

CD-rom

Win98

1års garanti

ord pris 14 999:-

Nu pris: 7995kr - Man får vad man betalar för

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

GIVETVIS köper man en NY maskin, eller en maskin som fginns kvar i sortimentet hos leverantören. Det dyra i begagnatköp är alltid delen man inte behöver för tillfället..laddare, batteri eller liknande..kan kosta massor efter att maskinen gått ur sortimentet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

www.besttech.se

 

=o)

 

/Adam

 

 

Man-manager

Metropolitan Area Network - Manager

På svenska = Stadsnätsplanerare/Manager

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Compaq modellen som adam nämnde går bort direkt pga AMD ( = kass batteritid). HP XE3 kan man ta en närmre titt på, dock. Hmmm... får nog försöka skramla ihop lite mer pengar...

 

Jo, sen tänkte jag på Tysklan, vet ni hur det är att importera därifrån???

 

Andreas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jo, AMD är kanske inte bäst...Jag har ju själv en HP XE3 PIII 1000Mhz, DVD, 256ram, 20gb, Tv-out. m.m....på den räcker batteriet 3timmar 3 1/2 timme lätt....DVD uppspelningen.

 

Adam

_____________________

Man-manager

Metropolitan Area Network - Manager

På svenska = Stadsnätsplanerare/Manager

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en IBM R31 eller liknande, synd bara att dom inte finns med riktig pentium och disketstation.

Är bareri tiden något över 2h är jag nöjd. Men så lång som möjligt är ju bra.

 

Adam: Vart köpte du HP:n?

 

Andreas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP finns över allt nästan

 

www.inwarehouse.se

www.dustin.se

m fl. Jag köpte min på Siba för ett tag sedan. Elgiganten säljer även HP om modellen inte finns på hyllan kan dom alltid beställa in just den modellen du vill ha..

 

Adam

____________________________________

Man-manager

Metropolitan Area Network - Manager

På svenska = Stadsnätsplanerare/Manager

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan bestämt mig för en IBM R31, nu är det bara att fortsätta sammla tomburkar :) , finner man riktigt många kanske det kan bli den med pIII istället för cel. cpu:n.

Andreas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...