Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med 22"


mandel1

Rekommendera Poster

Hoppas någon här vet mer än mig om skärmar... Jag tänker köpa en 22" och har kommit fram med tre olika fabrikat med nästan identiska spec. och kostnad:

 

Samsung SyncMaster 1200NF

Iiyama HA202DT

ViewSonic p225f

 

Alla har en maximal upplösning på 2048x1536 vid 75, 79 och 85Hz. Har ni några tips, erfarenheter?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag diggar Iiyama - men gamla AH201 sägs vara bättre trots sämre specar :)

 

Tror inte du gör fel val med någon av dem - stirra inte på specarna utan försök utläsa vilken som eventuellt är bäst på det som är viktigt för dig... typ skarp skärpa, vass geometri, bra högspänningsdel osv.. dock skiljer juh detta sig enormt från exemplar till exemplar så... tja... sorry :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig hört talas om Iiyama tills för några dagar sedan..

 

Sedan är det svårt att se för mycket till specarna eftersom de är så lika. Några kg/cm mer eller mindre, samma upplösningar. Iiyaman verkar dock ha bäst upplösning med rek. 1600x1200 vid 112Hz. Kanske inte spelar så stor roll, vad vet jag.

 

SyncMaster 1200NF fick ju "bäst i test" av Datormagazin. Å andra sidan var inte motståndet så hårt med två 21" mot den.

 

Jag köper skärmen via internet så det finns ingen möjlighet att testa. Lägre pris mot mindre koll.. Svårt att välja!

 

 

Någon annan som har nån erfarenhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägre pris mot mindre koll.. Svårt att välja!

 

Jo, men när man ändå slänger ut en massa tusenlappar så vill man väll ändå ha lite koll? - bara en tanke

 

För så stor skillnad är det väl inte i pris?

 

Det jag skulle vara noga med är dock garantin och support, köper man ett monster så vill man ju att det ska hålla sig. En stor fördel med en butik är att man kan gå dit och få bättre respons än vad man normalt får via telefon och mail - fast det behöver ju inte vara bättre för det.

 

Vad gäller att testa skärmarna innan man köper dom så lär man väl inte upptäcka särskilt mycket under den korta tid man testar dom?

 

Om man inte lyckas få nån att ställa upp skärmarna bredvid varandra vill säga.

Om en skärm har någon störning så märker man ju sånt oftast efter att man använt den en längre tid.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, support och garanti är viktigt. Jag har som princip att det ska vara 3 års garanti och möjlighet till rent byte första året. Minst!

 

Alla skärmar ovan har detta så det blir förhoppningsvis inget problem med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iiyama har iaf direkt utbytesservice... fyll ett formulär på en hemsida så kommer en utbytesskärm hem till dig, å du packar ner den trasiga i samma emballage å ringer posten som hämtar den igen.

 

Jag tycker oxå som Bure att du bör definitivt gå och testa skärmarna. Det finns gott om butiker som visar skärmar, du behöver juh inte köpa skärmen där du testar den. Tyvärr finns det en nackdel, och det är att man helst vill testa just precis den skärm man tänker köpa - eftersom det skiljer såpass mycket mellan exemplaren idag tyvärr...

 

Upptäckte att priset på skärmar är lite bisarrt också, den jag köpte var överlägset billigast hos min lokala datorbutik (!) - slog alla onlinebutiker. Precis som med den nyligen inköpta TVn på OnOff faktiskt... ibland lönar det sig att åka runt lite ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-08-03 18:11:20 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar allihop! Jag tror jag har bestämmt mig för Iiyaman. Upplösningen för den skärmen var bäst..

 

1280 x 1024@ 130Hz

1600 x 1200@ 112Hz

1800 x 1440@ 93Hz

2048 x 1536@ 85Hz

 

Det låter ju iallafall bra! Jag vill också tillägga att jag just nu sitter med en Sampo (???) 17" med en upplösning på 1280x960 vid 60Hz. Som ett stroboskop alltså...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett lämpligt grafikkort kan du juh rikta in dig på att bli en 1600x1200x32@100Hz-are.. i windows och i alla spel - så slipper du bry dig om skärmlägesbyten, som av någon jobbig anledning fortfarande tar minst en sekund, ibland flera, på en PC... tacka vet jag amigans skärmbyten :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa ett ATI Radeon 9000 med 128MB minne. Det borde väl klara biffen så att säga. Sen om jag får råd (efter detta totalkalaset) så tänkte jag köpa en 19" och köra en dual setup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...