Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gäller brevhemligheten även e-post?


LarsW

Rekommendera Poster

En kamrat till mig hävdar med emfas att det är förbjudet att läsa andras e-post, därför att även elektroniska brev skyddas av den lagstadgade brevhemligheten.

 

Jag påstår att i så fall skulle rätt många företag som på det ena eller andra sättet filtrerar mail stå under åtal just nu.

 

Han hävdar också att det av samma skäl är olagligt att radera e-post, som många spamfilter gör redan i servrarna.

 

Visst har jag rätt?

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Nord

 

Med tanke på vad som gäller för vanlig snigelpost så borde det vara OK att läsa andras epost.

 

Snigelpost.

Post som är adresserad enligt...

 

Företaget AB

Kalle Anka

 

Får öppnas av vem som helst (nåja)

 

Post som är adresserad enligt...

 

Kalle Anka

Företaget AB

 

Skall anses som privat. Skillnaden är att namnet på mottagaren står FÖRE företagsnamnet.

 

EPOST

Brukar ju vara adresserad enligt...

 

kalle.anka@foretaget.com

 

"Företaget" står över "personen" i denna struktur, dvs alternativ 1 ovan i snigelposten.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Post som är adresserad enligt...

 

Kalle Anka

Företaget AB

 

Skall anses som privat. Skillnaden är att namnet på mottagaren står FÖRE företagsnamnet.

 

EPOST

Brukar ju vara adresserad enligt...

 

kalle.anka@foretaget.com

 

Men mottagare står ju före företagsnamnet här :-)

 

Ps. Va bara tvungen Ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är INTE olagligt att läsa andras E-mail, men däremot får du inte sprida vidare vad du läst. En mailserver-administratör får alltså läsa vilka mail han vill, men inte sprida innehållet vidare, tex berätta på kafferasten vad han läst....

 

Ett spamfilter raderar inte några mail, det vägrar ta emot vissa mail. Jag kan inte se något olagligt i det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skillnaden är också att du på ett kuvert kan skriva person resp företag i vilken ordning du vill. Det kan du inte i en mailadress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett spamfilter raderar inte några mail, det vägrar ta emot vissa mail. Jag kan inte se något olagligt i det

 

Ett spamfilter i t.ex en brandvägg hindrar ju e-brevet att nå mottagaren, vilket alltså skulle vara olagligt enligt min kamrat.

 

Vidare anser jag att reglerna för konventionella brev inte gäller de elektroniska. En distinktion inte alla gör, som synes.

 

De regelverk för elektroniska meddelanden jag känner till handlar om PUL, personupplysningslagen, och är näppeleigen tillämpliga när det gäller e-post.

 

Om en serveradministratör inte får föra vidare det han ev läser eller inte, är knappast reglerat i lagstiftningen.

 

Förhoppningsvis i den IT-policy som gäller där vederbörande arbetar, men inte i något lagrum vad jag vet.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ett spamfilter i t.ex en brandvägg hindrar ju e-brevet att nå mottagaren, vilket alltså skulle vara olagligt enligt min kamrat.

 

Har man informerat sina mailanvändare att det sker så ser jag inget olagligt, kanske lite mer tveksammare om man inte informerar, men jag är osäker på hur lagen ser ut, om det ens finns någon.

 

 

Om en serveradministratör inte får föra vidare det han ev läser eller inte, är knappast reglerat i lagstiftningen

 

Korrekt, men sprider han det vidare så kan han mycket väl åka dit för förtal eller något annat lämpligt.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-31 15:09:51 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är osäker på hur lagen ser ut, om det ens finns någon.

 

Precis min åsikt. Därav denna tråd.

 

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt fackförbund Jusek vill hävda att det är upp till var och en att kräva att en arbetsgivare tar ställning i frågan så att man därefter kan driva eventuella kränkningar vidare rättsligt, men att det alltså inte är olagligt initialt vilket nog många utnyttjar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Nord

 

I myndighetssammanhang anses en handling offentlig om den inkommit till myndigheten i brev, epost osv...

 

Myndigheterna gör därmed ingen skillnad på vanliga brev eller epost.

 

Vanligtvis så är det ju arbetsgivaren som äger epost-server, dator som mailet läses på, troligtvis tiden som du läser eposten på. Tycker nog att det upp till arbetsgivaren och ställa de krav de vill.

 

De företag som jag har jobbat på säger officiellt att man INTE får skicka privata mail på företagets mailadress. (Att man sedan inte kontrollerar detta är en annan sak.) Om man följer detta med att inte skicka/ta emot privat epost så skall det väl knappast finnas något att diskutera?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad företag och myndigheter har för principer i saken må vara intressant, men:

 

Jag är intresserad av vad som egentligen gäller. Hur lagarna i ämnet ser ut.

 

Kan man t.ex åtala någon för att ha blockerat spam för andra? Är det straffbart av en admin att läsa medarbetarnas e-post?

 

Om e-post vore jämställt med vanlig post så vore det obetingade "ja" på frågorna ovan. Men nu är det inte så.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va?

sen när skulle det vara olagligt att blockera spam?

om nån skulle *hostbrevbärarenhost* ta bort all gömd reklam och direktreklam som slinker med fast jag har en ingen reklam skyllt skulle bli förbannat glad. om sen företaget skulle stämma den som gör det skulle jag i min tur stämma företaget.

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> sen när skulle det vara olagligt att

> blockera spam?

 

Man kanske råkar blockera ett brev som inte är spam.

 

Jag litar inte på att ett datorprogram som någon annan skrivit fungerar som jag vill. Därför sorterar jag min post själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på att ett datorprogram som någon annan skrivit fungerar som jag vill. Därför sorterar jag min post själv

 

Vi diskuterar att sätta upp en blacklist-funktion i mailservern och om tusantals mail per dag. Då blir det svårt att "sortera själv" :-)

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>Han hävdar också att det av

>samma skäl är olagligt att

>radera e-post, som många

>spamfilter gör redan i servrarna.

 

Eftersom spamfilter är en FUNKTION som filtrerar data, så skulle det också vara olagligt att sätta upp "Ingen reklam tack" lappar på dörren, som fyller samma FUNKTION.

 

Det är alltså ingen FYSISK PERSON utan en FYSISK MOJÄNG som utför filtreringen.

 

Ett annat exempel; Anti virus programmet "Foobar" dödar epost virus; ytterligare ett exempel på kriminalitet och brott emot PUL!

 

(Ja, jag var ironisk)

 

Summering: Du kan inte åtala en server för "brytande av post och tele hemlighet".

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...