Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarvänliga datorer


blubb

Rekommendera Poster

Vi måste få mer användarvänliga datorer.

 

För mig är det funktionen, inte tekniken som är det viktiga. Mac OS har de funktioner och den användarvänlighet som jag behöver. Det enda alternativet för "normala" användare är Windows, och jag har provat det i olika varianter. Jag är inte imponerad.

 

Windows är en parodi på användarvänlighet och funktionalitet. Prova att installera 15 program på en Mac och 15 på en pc med Windows 98.

 

Ta sedan och avinstallera alla program och försök att återställa systemet som det var från början. Inga problem på en Mac, tack vare Tilläggskontroll och Macens smarta gränssnitt, men i omöjligt i Windows, om man inte vet exakt vad alla dll:er, drivrutiner och annat jox heter. Windows kan inte tala om för dig vad de olika tilläggen har för uppgift och vilka program de hör ihop med.

 

Jag tycker uppriktigt sagt synd om alla som valt Windows - och det säger jag absolut inte med någon sorts sarkastisk elakhet. Det är tråkigt, helt enkelt, och ett slöseri med människors tid och pengar.

 

Jag tänker inte på hyperintresserade 17-åriga pc-genier som vet precis allt om Windows alla skrymslen och vrår, dll:er, initar, Fan och hans moster. Den sortens kunder klarar sig alltid, även om systemet kraschar totalt.

 

Jag tänker på alla hemanvändare som tvingas stå ut med Microsofts arroganta attityd till sina kunder och Windows totalt idiotiska uppbyggnad. Helt vanliga, normalbegåvade banktjänstemän, hantverkare, butiksanställda, lärare och polisassistenter som köpt en ny pc på Onoff, City stormarknad eller Elgiganten. De grejar det inte.

 

Det är därför det går att sälja såna otroliga mängder datortidningar, Windows för Dummies-böcker, datorutbildning på cd-rom och liknande. Det finns ett behov av dessa i och för sig utomordentliga produkter som hjälper användarna med att hantera jobbiga pc-burkar, och det är Windows som skapar behovet och problemen.

 

De flesta människor är inte experter. De köper persondatorer därför att de vill surfa på Internet, köra cd-romspel, skriva e-post, jobba hemma eller helt enkelt ha kul med sin dator. De flesta vill inte slösa bort sin tid med att lösa maskinens problem med systemfel och inkompatibilitet. De vill slippa att installera om systemet och så vidare. De vill bara använda datorn. Den ska fungera. Punkt, slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Men vilken tur att detta forum, passagens dataforum och Usenet finns så att människor med datarelaterade problem kan ställa sina frågor och få dom besvarade av 17åriga PC-genier (är det Zoomdriver du tänker på? :-D )

För om jag har fattat saken rätt så finns forumen till för att man ska kunna diskutera och hjälpa varandra med diverse problem.

Sen är det en sak som jag inte fattar. Om man avinstallerar ett program i Windows så är ju windows redan återställt, vad är problemet?

IOM att du avinstallerar ett program så raderas dll-filerna. Skulle man ändå vara osäker så finns det program som håller reda på alla filer och som dessutom loggar varje installation av nya program så att man sedan smärtfritt ska kunna avinstallera eller manuellt radera alla filer som hör till det program som du vill avinstallera.

Eller om du vill vara ännu säkrare, så byter du till NT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

tyvärr är inte det det goda slutet vi alla vill ha... Java på Mac är extremt segt. där är faktist win95 bättre!!!

då blir iaf inte animerade giffar på en hemsida att gå för slött för att det är ett java program igång nånstans i datorn...

sorry... Macs bad side... men det är ju på väg att bättras tror jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"IOM att du avinstallerar ett program så raderas dll-filerna."

 

Uhmmm... pojkvännen (PC-tekniker) kom just hem och svor ve och förbannelse över en kund som "avinstallerat" sina program fel.

 

Istället för att använda programmet Installera/Avinstallera i kontrolpanelen så hade killen raderat hela katalogen, och var urförbannad för att programmet fortfarande visade sig som installerat.

 

Sedan försökte han avinstallera genom den "rätta vägen" och fick miljoner felmeddelanden typ.

 

Låt oss kalla min pojkväns kund "normal-användare", alltså vilken pc-nisse som helst som inte har full kontrol över hur det funkar att avinstallerar program i windows. Och såna normalanvändare kryllar detta land av!

 

Jämfört med mac är det så barnsligt enkelt även om vissa program inte har en installerare/avinstallerare. Man tar bara programmappen, slänger den i papperskorgen och adjöss med den. Sen om man vill storstäda får man förstås radera programinställningsfilen i systemmappen också, men de är så enkla att hitta, "programnamn prefs" vanligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Klart att om jag gör en sökning på dll-filer så får jag ju upp en massa.

Låt mig fråga dig, hur brukar du göra när du avinstallerar program på en PC?

Jo antagligen går du till kontrollpanelen och väljer "lägg till tabort program".

Vad är det som är så svårt med det? Något du inte förstår?

Dom olika "probe program" som finns funkar himla bra, vilket/vilka program är det som funkar dåligt menar du? Kan du namnge några?

Har jag sagt att kan identifiera alla dll-filer? Näe... Det kan ingen människa göra men däremot som jag beskrev så finns det program som för loggar över vilket program som installerar vilka dll-filer, vart.

Jag har inte haft några som helst problem med att installera och avinstallera IE på win95, dock kan jag väl som kuriosa nämna att jag har avinstallerat mer än jag har installerat det eftersom jag personligen hatar IE..

Känner att det börjar bli dags att avinstallera IE på 98an.

Om man inte har fått igång sin dator och inte kan använda sig Usenet och diskussionsgrupper så bör man fundera på att gå en datorkurs. Har man svårigheter att förstår att "Powerknappen" är där man ska trycka för att sätta igång datorn så kanske det är dags att skaffa en lek och lär-dator ifrån Stor & Liten, modell iMac..

Jag börjar känna av en viss gnällighet bland vissa inbitna Mac-gubbar. Så fort man säger "A" så är dom tvungna att säga "B", istället för att komma och gnälla stup i kvarten så tycker jag att ni som känner er träffade kan komma med något konkret istället för att framstå som manodepressiva..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Den typen som du beskriver är den värsta typen som finns.. Det spelar ingen roll hur många gånger man än säger till dom, så gör dom om samma fel om & om igen.

Är man så dum att man i tron att en raderat katalog = att ett program är avinstallerat så för man faktiskt skylla sig själv.

Jag känner en person som bara älskar att installera småprogram speciellt små gulliga shareware & freeware, typ hundar som springer efter studsande bollar och konstiga skärmsläckare och olika texteditorer. När han tröttnat på programet så tar han helt enkelt bort mappen men eftersom han installerar så himla många små skitprogram så fylls "c:\windows\system" & "C:\windows\system32" ganska snabbt med olika skumma dll-filer.

Så 1 gång i månaden formaterar han hela hårddisken och installerar om WIN98 på nytt.. Snacka om omständigt.. Men det är nog sant det där med att man inte kan lära gamla hundar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Det beror på vilken dator jag sitter vid.. Jag att det talar för sig självt när Chainsaw säger att IE lämnar massa skräp efter sig.. Desto större anledning att avinstallera IE eller hur?

Om man inte behärskar sin dator så kan man inte använda den.

Vet man inte hur man kör bil bör man inte ha ett körkort... Fast den jämförelsen var kanske lite långsökt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

******DEN PERSONLIGA HÄXJAKTEN PÅ ZOOMDRIVER******

 

Jag tror jag ska byta ålder här i eforum, från och med nu är jag 56år och jobbar inom något LO-anslutet företag.

 

Jag röstar på (S), utom i senaste valet, då protesterade jag och röstade (V).

 

I övrigt stämplar jag in 3:30 varje morron i trådvalsfabriken.

 

Jag har köpt en dator på personal-köp, och fattar ingenting.

 

Nu kanske ni alla vill svara på en fråga:

 

När jag trycker på fotpedalen så händer ingenting. Det gör det på frugans symanskin.

 

Hjälp mig!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lika många Mac användare som bygger sina påstående om PC på ren fantasi. Det är absolut inget ovanligt. De gånger jag själv använt Mac har det varit så omständigt att jag har valt att sätta mig vid en PC istället.

Avinstallation av program har jag inte haft några bekymmer med i Windows. Om programmet inte skulle dyka upp i "Installera/Ta bort program" så har de flesta program en egen avinstallerare.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter exakt som snubben min pojkvän svär över. Och visst är det väl lite hemskt att det ska vara så svårt att avinstallera (slänga) program på ett enklare sätt. Om nu dessa killar vi pratar om är signifikant för den "vanlige" pc-nissen, måste man kanske tänka om hur operativsystemet fungerar.

 

Är de korkade, eller är det bara så de flesta tänker? Släng programmet genom att slänga katalogen/mappen programmet ligger i. För mig känns det i alla fall naturligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

jasså...? det var ju på tiden... då blir Mac bäst där åxå!!

det mest ICQiga jag blir irriterad över är att dom aldrig släpper nån ny version där ÅÄÖ funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Hmm..Brukar du alltid ha denna nedlåtande aggressiva tonen när du pratar med folk *irl* också eller? Du kanske borde sats på att lite "ljusterapi" eller gå en charmkurs...

Jag har nog inte sagt att känner mig dum och okunnig när jag sitter framför en Mac, däremot kan jag känna ilska hur vissa detaljer är så himla dåliga..

Men därmed har jag inte sagt att Mac är dåliga.

Tycker faktist bättre om Motorola än Intel, en liten tröst är ju i allafall att vi har AMD.

Hur svårt är det att byta ifrån 95 till NT på en skala? Är man så dum så att man kör 95:an tycker jag faktiskt att man får skylla sig själv.

Det finns 100ggr bättre OS tll PC än just 95:an

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Nt kanske inte gör någon skillnad när man tabort program men det är stabilare OS..

Typ varför finns det bara en musknapp?

På vissa Mac så kopplar man in musen till tangentbordet, vad ska det vara bra för och hur dumt är inte det?

 

Sen det här med hur relevant det är med olika processorer. Det spelar en himla stor roll men jag orkar inte skriva ner allting igen så jag har kopierat vad jag tidigare har skrivit under "mikrodatorn/ PC-Prestanda mässigt Chanslös?"

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Om man ska gå till botten med saken så kan man kort sammanfatta att PCn aldrig har varit en speciellt bra dator. Detta beror på att IBM som skapade PCn valde Intels microprocessor. Jag vet inte hur det var på den tiden kanske var Intel billigare än tex Motorola? I allafall Motorolaprocessorerna har mycket bättre processor arkitektur än en Intelprocessor och visst har Intel den "know how" som krävs för att kunna göra en "kick ass" processor utan like men då skull det Inte vara en PC längre. Alla PC-datorer måste ju vara bakåtkompatibla just därför får Pc dras med att dom måste ha en sån himla kraftig processor och en himla massa minne för att det ska flyta på. Däremot Motorola baserade datorer behöver inte lika snabba processorer osv för att komma upp i likvärdig prestanda som en PC och allt detta elände bara för att skitskallarna på IBM valde en Intels processorer istället för Motorola eller tom Philips som också hade varit ett bättre val.

Nu kanske jag har förklarat detta alldeles för tekniskt men för att beskriva ett konkret exempel så kan vi ju ta tex WIN95 som låg på 25disketter när det kom ut (tror jag, rätta mig om jag har fel, det var iaf över 20diskar) sen har vi då

AmigaOS som gick att få på 4 disketter!? Dhöh?! Kanske ni säger. Anledningen till att 95an var så mycket större var helt enkelt att det krävs mer intruktioner för att styra en Intel x86 core processor. Det är också därför som PC-program är mycket större och minneskrävande än Mac och Amiga program.

Om det inte hade varit för att Amiga hade konkat så hade deras datorer helt klart varit en mycket farlig konkurrent till PC och Mac. ;-) Alla som är lite tekniskt insatta och som har hängt med har väl inte undgått att märka hur Intels processor mer och mer börjar likna dom processorer som sitter i "vissa" andra datorer, inga namn nämns.

Att hålla på och diskutera om grafiska gränssnitt är bättre i operativsystem tycker jag är löjligt, vill man sitta framför en Sparc Station och knattra i Unix-shell så Ok, det är heller inget fel att sitta och klicka med musen i MacOs, smaken är som baken.

Det är helt enkelt frustrerande när man inser att PC inte är en vettigt uppbyggd dator. Jag kan med 100% garantera att hade IBM fått göra om allting ifrån början igen så hade dom definitivt inte valt en Intel x86 core processor.... Därmed basta.

Det här var bara lite kortfattade personliga funderingar och tankar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

"Är intel en sämre processor när man kör unix?" Nä men Unix funkar bättre om det körs med en bättre processor.

 

Om tangentbordet går sönder så kan du inte använda musen heller.. Det är väl ingen nackdel kanske men jag tycker att det så löjligt ut...

 

Nej jag har inte sagt att Windows blir bättre om man kör den på en motorola eftersom du inte har kompilerat om kärnan i windows för Motorola bruk...

Du har nog missuppfattat lite av vad jag har skrivit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Musen SKA sitta i tangentbordet. Jag är så J#%&a trött på alla sladdar som trasslar in sig på väg från datorn (fast den ska naturligtvis ha två knappar). När det kommer ett billigt USB-tangenbord/muspaket till pzn så står jag först i kön.

 

2. Macens program har också börjat svulla till sig. Jag tror att det började när man bytte till RISC processorn. Men det kan bero på att man bytte system i samma veva. Jag har faktiskt ingen aning

 

/30-Årig Pzmist med finne på hakan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmen inte finns med i listan över "avinstallerbara" så kollar man om det finns nåt separat avinstallationsprogram (visserligen är det de som windows länkar till i den där listan men men...)

Om det inte finns nåt installationsprogram så tar man bort mappen bara. (Då har det förmodligen inte spridit ut filer, jag vet inte)

 

Poängen som han syftar på är poängen här i eforum.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...