Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något äter TV-apparater


Weyland

Rekommendera Poster

Nej, jag vet. Jag ville bara klämma in en sedelärande anekdot.. ;)

 

Och den var lärorik, jag får nästan lust att åka hem och prova rakapparaten på TVn medan jag väntar på återuppringning från verkstan :) (dom svarade iaf nyss, skulle se vem som hade bäst förutsättning att hitta ett såpass mystiskt fel å återkomma).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Här är en bildserie jag framställt för att visa hur defekten ungefär ser ut:"

Snyggt fångat Weyland!

Nu när jag ser defekten så här tydligt, så kan jag nämna att jag har samma fel själv. Fast inte så tydligt. Och det syns på mörk bakgrund. En balk, ungefär lika bred som din, som går lodrätt strax till höger om mitten. Jag hade likadant på min förra Sony-TV. Hade mycket kontakt med Sony om detta. De tog in apparaterna och åtgärdade något. Men utan godkänt resultat. Gav upp till slut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp. Hittade detta utdrag i nedanstående länk:

"Ground loop is a common problem when connecting multiple audio-visual system components together, there is a good change of making a nasty ground loops. Ground loops commonly cause humming noise to audio signals and interference bars to picture."

Om dina störningar är ekvivalenta med "interference bars" vet jag inte.

Kan gissa att din audio/video-uppsättning är ansluten till jord på ett antal ställen; comhemboxen, antennkabel (radio och tv?), Xboxen? (är väl typ en dator och vill väl ha jordat) och vanliga elnätet.

Visserligen borde väl dessa störningar försvinna om man kopplar bort allt utom en enda signalkälla. Så vida de inte ger upphov till skador på bildröret.

Länken:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

 

MVH

 

 

Tittade lite vidare och hittade detta poå sidan

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/video_isolation.html

Ser inte riktigt ut som de problem du har.

MVH

[inlägget ändrat 2002-08-07 11:48:29 av Monzilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeh, förvisso har jag faktiskt problem med ground loop i vardagsrummet igen - men det åtgärdas juh genom att avlägsna en av de två kopplingarna mot jord - antennkabeln, eller tidigare ljudsladd till datorrummet.

 

Xboxen, tvn och alla andra apparater i vardagsrummet ansluts med eurostickproppar och saknar förstås jordanslutning via elnätet...

 

Jag har nu ordnat en ny TV på garantin, och väntar fortfarande på samtal från verkstan som jag nu pratat med fyra gånger idag, dock tydligen inte rätt kille enligt dem. Min fråga är främst om dom kan mäta upp comhemboxen och antennsignalen, samt vad tusan dom kommer att vilja ta för detta? Man går juh på tight budget såhär på sensommaren, särskilt som min semesterersättning är inbakad i timlönen på extraknäcket.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt fångat Weyland!

Nu när jag ser defekten så här tydligt, så kan jag nämna att jag har samma fel själv. Fast inte så tydligt.

 

Såpass. I butiken idag när säljaren (jävligt trevlig människa!) pratade med Philips sa dom att felet var bekant och erkände att det fanns... (se inlägg längre ner)

 

När jag stod i butiken och väntade på 1001 telefonsamtal för att ordna ett utbyte från annan butik med tv i lager, så noterade jag åtminstone en TV till med liknande defekt, en sony. Dock noterade jag att flertalet såg defektfria ut, såvitt jag kunde bedöma.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"... så noterade jag åtminstone en TV till med liknande defekt, en sony."

Jag tror att vi har ett skarpt öga. Hemma hos mig är det ingen annan som sett felet. Endast då jag demonstrerat så har andra sett.

Jag har inget extra kopplat till min TV. Bara video via s-ingång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordslinga heter det på svenska, men annars ville jag bara ha sagt att det är ofint att lyfta en tråd mellan två forum utan att lämna någon slags adressändring.

 

:thumbsdown:, herrar IDG-moderatorer!

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ofint att lyfta en tråd mellan två forum utan att lämna någon slags adressändring.

Men adressen är väl densamma?

URL'en alltså..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men adressen är väl densamma?

Förvisso. Men när man bläddrar via Kanaler/Forum/Trådar Där Det Stod Att finna, eller Trådar Man Bevakar så är det inte så kul att behöva anlita sökmotorn för att hitta hit. Ett tag trodde jag faktiskt att Weyland hade svurit till det så till den grad att ni varit tvungna att ta bort tråden.

 

:thumbsdown: på er!

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...