Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något äter TV-apparater


Weyland

Rekommendera Poster

Toudi!

 

Vi har haft en billig 32"-TV i nästan 10 månader i en lägenhet vi bott i ungefär lika länge... den utvecklade en bilddefekt som gradvis blev värre och värre - vilket till slut gjorde att den åkte in på verktstad, utan framgång, varvid vi lyckades häva köpet.

 

Har nu köpt en ny TV i samma storleksklass som är helt underbar... men bara efter en vecka (nu) så börjar den uppvisa precis samma defekt, om än väääldigt svagt ännu. Något är seriöst fel någonstans :(

 

Skadan _verkar_ vara permanent, då den gamla TVn flyttades runt i lägenheten för felsökning, exempelvis till andra sidan lägenheten 10m bort och inte kopplad till antennuttaget längre, så uppvisade den samma defekt, som om bildröret eller en bildgenererande krets helt enkelt blivit skadad.

 

Jag måste desperat få klarhet i problemet då jag vägrar få tv-apparater förstörda, särskilt i dessa prisklasser. OnOff ville att jag skulle ta bort mina stereohögtalare som jag har placerade en meter åt varje sida av TVn och testa ett dygn för å se om det hjälpte. Jag vill ha ut någon som kan ta reda på vad som orsakar skadan samt förstås få en ny TV som är oskadad efteråt (tvn är trots allt bara en vecka gammal, är försäkrad samt har 30 dagars öppet köp om onoff vägrar se någon defekt).

 

Och jag VILL ha den här TVn, den är så überbra annars..

 

--

 

Följande kandidater har jag som misstänkta bovar:

 

1. Kylskåpet som står bakom väggen bakom TVn, en decimetertjock lättbetongvägg skiljer tv-rummet från köket, och kyl/frys-skåpet står precis bakom TVn med kanske en halvmeters avstånd.

 

2. Comhemboxen, digitaltv-boxen har fått en lånetv att krascha (!) regelbundet - och det var efter att vi fick denna som vi började se defekter i den gamla TVn.

 

3. Nätströmmen, den tredje gemensamma nämnaren är lägenhetens eluttag - vilket låter totalt orimligt.

 

4. Antennsladden. Sladden har aldrig anslutits direkt till TVn, utan bara till comhemboxen och videon, som i sin tur är anslutna till TVn via RGB Scart.

 

Jag får magsår av sån't här... OnOff vill oxå att jag kommer ner med TVn så dom får testa där för å se om samma defekt syns hos dom... vad dom tänker dra för slutsatser av resultatet vet jag inte riktigt... om dom inte ser någon defekt kan jag väl i teorin ångra köpet å köpa en ny likadan hos dem, om dom ser defekten borde dom ersätta tvn med en ny då det bara gått en vecka... inget av alternativet hjälper juh förräns någon 'sanerat' tv-rummet mot detta VIRUS.. :(

 

Idéer? Liknande erfarenheter någon?

 

-- defekten består av --

 

Visst ja, defekten uppenbarar sig som två vertikala skuggor i bilden.. ungefär en decimeter breda - starkare i mitten än i kanterna, och ungefär en decimeter in ifrån respektive kant, fast ngt (~5cm) förskjutet åt vänster (dvs ej symmetriska i bilden som helhet). Dessa syns främst vid mörka sändningar, då bakgrunden i princip är svart fast ändå inte... går även relativt enkelt att se vid enfärgade ytor, som vid tecknad film/anime eller exempelvis tv-ut på en dator med en mediaspelare med ett mpeg-kodat filmklipp som är tänkt att visa svart... ofta rätt svårt att notera defekten vid normal tv-tittning av live-action i god kvalitet.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att jag missat någon detalj i ditt inlägg, men testa att koppla bort digitaltv-boxen, videon och sådant, dvs ta bort alla grejer mellan TV och väggen. Kolla om det fortfarande är störningar då.

 

Min TV har nämligen också vissa bildstörningar och dessa beror på parabol-mottagaren. Om parabol-mottagaren är avstängd så blir det bildstörningar, men när den är på så försvinner störningarna. (på kabel-tv-kanaler alltså!)

 

Vete fan varför och hur parabol-mottagaren stör när den är avstängd, men den gör det. Så testa om det är något liknande hos dig kanske...

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-07-31 06:28:59 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På det sätt du beskriver felet så har iaf jag svårt att tänka mig att det är magnetfält som spökar. Om man har starka magnetfält för nära TV-apparaten så brukar det istället bli missfärgningar i bilden.

 

Testa, som MagicBoy skrev, att koppla antennsladden direkt till TVn. Vad händer om du kopplar bort allt utom din Xbox, samma störningar?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mönstret på skadan är mycket likt det jag kalibrerade TV'n och min förra video med. En liten testbild på kanal 38, om jag minns rätt, som man använde för att finjustera kanalinställningen sin SCART-fria gamla TV. Har du utrustning med liknanade testbild, titta där.

 

Å andra sidan måste det väl vara rena strålkanonen som bränner ett modernt bildrör...

 

Att det skulle vara en EM-störning tror inte jag heller. Då hade ju(h) fenomenet varierat med apparatens placering.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där lägenheten verkar drabbad, två TVapparater och en kyl/frys.

 

Du råkar händelsevis inte bo ovanpå en fet transformatorstation eller ställverk ?

 

Tappar mobiltelefoner täckning i lägenheten ?

 

 

/TN 1000-7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägenheten kanske befinner sig exakt mitt i en sån där korsning av hokuspokus-energifält som slagrutegubbar får fjong av. :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huuua, Huset som fastighets förvaltaren glömde.....

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fall!

 

Är du unik i huset med detta problem? Om felet inte varierar med position i lgh samt ej är beroende av vilken utrsutning du kopplar till TVn så tolkar jag det hela som en skada i TVn.

 

Uppstår defekten obereonde av vilken inkanal du har: SVHS, SCART, antenn... ?

 

Som Don Tomas skrev: Det finns inte någon tänkbar källa till störningar i elnätet? Ex.v. ett mycket gammalt kylskåp/frys (!exempel!) som genererar strömspikar i nätet? Vilka andra apparater sitter på samma propp?

 

En ren gissning aproppå EM-störning. Om det är ett svagt permanent fält kan det kanske med tiden ge en förändring av bilden, en förändring som sakta syns. Gör då ingen skillnad om man en kort tid flyttar apparaten då det skett förändringar i den. Som sagt verkar dock inte mönstret vara av sån art att man ska misstänka EM-störning. reparatör borde kännt igen det på den förra TVn.

 

Leta reda på den lokala TV-reparatören och ta ett snack med honom. Det borde finnas någon enmanna butik i ditt närområde med tokmycket erfarenhet ;)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att jag missat någon detalj i ditt inlägg, men testa att koppla bort digitaltv-boxen, videon och sådant, dvs ta bort alla grejer mellan TV och väggen. Kolla om det fortfarande är störningar då.

 

Har provat detta, i ett annat rum till och med... med bara xboxen inkopplad, eller bara videon... samma störning.. på pixeln exakt samma störning, om man nu kan uttrycka det så.

 

Störningen syns inte eller väldigt dåligt vid vanlig tv-tittning, dvs film/foto - utan mest vid exempelvis spel med mycket mörker i (Halo är utmärkt att starta å direkt leta fram en mörk hörna som visar störningen tydligast) - kan mkt väl tänkas att 1. förra reparatören var ett pucko, 2. dom inte såg felet - dock hade dom avmagnetiserat bildröret (trodde jag gjordes automatiskt vid uppstart) och bytt en krets - utan effekt alls...

 

Jag ska flytta tvn till en annan hörna i vardagsrummet i en vecka och se vad som händer tänkte jag.

 

--

 

Tycker också det borde finnas någon med tokmycket erfarenhet som kunde titta på detta på plats och direkt säga vad tusan som pågår. Släpa 72kg tv+kartong nerför 3 spiraltrappor gör jag INTE i onödan...

 

Uppstår defekten obereonde av vilken inkanal du har: SVHS, SCART, antenn... ?

 

Japp, på förra tvn varierade dock styrkan beroende på ingång - scart2 (komposit) exempelvis förstärkte effekten markant av någon konstig anledning mot scart1/rgb...

 

Som Don Tomas skrev: Det finns inte någon tänkbar källa till störningar i elnätet? Ex.v. ett mycket gammalt kylskåp/frys (!exempel!) som genererar strömspikar i nätet? Vilka andra apparater sitter på samma propp?

 

Kyl/frysen (som la av men är igång igen) är från 1995 eller något, tämligen modern faktiskt. Någon annan apparat kan jag inte komma på, inte inne hos oss iaf. Vi bor på tredje våningen/högst upp och har hustaket med ev. ventilationsutrustning ovanför oss...

 

Sitter inget konstigt på samma propp, inte som suttit där sedan förra TVn fick defekten i alla fall (monterat upp lite lysrör i köket nyligen).

 

-

 

Visst ja, glömde väl den sista misstänkte - mina högtalare som säljaren trodde på. Jag har svårt att tro att man inte kan ha ett par vanliga högtalare placerade ungefär 80cm ifrån TVns sida, 2-3dm bakom tvn - men jag har flyttat bort dem 1.5m åt sidorna och 1m framför tvn nu istället... (normalstora grundighögtalare med 2x6" å ett par diskantelement).

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-07-31 17:29:14 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...mina högtalare som säljaren trodde på. Jag har svårt att tro att man inte kan ha ett par vanliga högtalare placerade ungefär 80cm ifrån TVns sida, 2-3dm bakom tvn"

Inte för att jag i detta fall tror att det är högtalarna. Men högtalare placerade för nära en TV kan påverka bildröret. Det har jag råkat ut för ett par gånger. Resultatet har blivit att vita partier i TV-bilden blivit rosa. Men det har service kunnat fixa genom avmagnetisering av bildröret. Hur nära kan då högtalarna stå? Ja det beror på hur starka magneter de har och hur skärmade de är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag i detta fall tror att det är högtalarna

 

Det är rätt Maran, högtalare ger precis som du nämner upphov till missfärgningar. Weylands effekt är något helt annat, skumt att den inte var där när tv:n var helt ny, för det låter precis som en sådan effekt som många tv-apparater har från början. tekniken är inte alltid perfekt, särskilt inte om man jämför med tex dataskärmar som är oändligt mer påkostade i sin konstruktion även om tv-apparater lustigt nog är väldigt dyra ändå. Men man får väl lita på Weyland antar jag .. ett uppslag är radiostörningar; har du någon radioamatör boende i närheten(långa linor på taken) ? eller liknande .. där har du uppslaget med lokala tv-reparatören igen; han borde veta ... kan förstås vara en subtil ras av poltergeists ;)

 

Eller oxå är det en ren slump att du fått två defekta tv på varann ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller oxå är det en ren slump att du fått två defekta tv på varann ?

 

Det känns inte så troligt. Båda defekterna är så millimeteridentiska och dessutom inte symmetriska på något vis. Dessutom är defekten väldigt svag på den 'nya' TVn som bott här en vecka - och defekten fanns INTE på den när den kördes här första dagen, det kontrollerade jag noga och med stor oro.. :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

två defekta tv på varann ?

Det är nog inte så himla osannolikt ändå.

Att det rör sig om störningar i omgivningen känns inte så troligt, enligt vad jag uppfattar defekten.

Att få två exakt (på pixlarna) likadana defekter av omgivande "brus" ?

 

Jag skulle kunna tänka mig att det är någon komponent i bägge TV-arna som kommer från samma fabrik och med samma tillverkningsfel. Det kan gott och väl vara fler än Weyland som har drabbats, men hans skarpa öga upptäcker det naturligtvis mycket lättare än Svensson som tittar på en film och nyheterna emellanåt.

 

Tror jag.

 

Vad var det för märke/modell på apparaterna?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på förra tvn varierade dock styrkan beroende på ingång - scart2 (komposit) exempelvis förstärkte effekten markant av någon konstig anledning mot scart1/rgb...

 

Hmmm, som det heter när man börjar nalkas djupt vatten, vad är det du pluggar in i din TV egentligen?

 

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut ingenting om TV-apparater och störningar på dessa :) En sak slog mig dock... det kan inte vara så att det finns en mobilmast på taket av ert hus, som kan ge de störningar på TV:n som du beskriver?

 

Än en gång måste jag dock påpeka att jag är ute på extremt djup vatten nu och sannolikheten för att jag har helt fel är ganska god :)

 

/query

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Anp skriver är även jag extremt skeptisk till någon form av yttre störning, typ magnetfält eller strålning - då defekterna är extremt lika och väldigt exakta till sin form dessutom (om det blir värre på den här tvn får jag försöka fota det).

 

...däremot ansåg iaf min låtsasfar som elektriker att det inte alls är omöjligt att exempelvis comhemboxen är skadad och skickar ut skadliga signaler som på sikt påverkar och skadar någon krets i tvn som har med signalerna till bilden att göra...

 

Hmmm, som det heter när man börjar nalkas djupt vatten, vad är det du pluggar in i din TV egentligen?

 

Gamla tvn: comhembox sagem via rgb-scart, ingen antenn, stereovideo funai via kompositscart, ps2 via kompositscart genom comhemboxen, dator via kompositscart via videon.

 

Nya tvn: comhembox sagem via rgb-scart, ingen antenn, stereovideo funai via kompositscart, xbox via rgb-scart2, bärbar dator via y/c-front med 2m svideokabel.

 

Vad var det för märke/modell på apparaterna?

 

Gamla: Samsung 32WS66VS eller något i den stilen, billig 100hz-tv för 8kkr.

 

Nya: Philips månadsfärska 9617 32" för 19kkr.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det blir värre på den här tvn får jag försöka fota det

Jaa, såklart, det är ju en bortglömd klassiker!

Prova att sparka på TV:n. ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

 

Hittat en trevlig verkstad i närheten (tv-justering tror jag dom hette) som ska försöka få tid att hälsa på nästa vecka.

 

Philips kundtjänst ville att jag skulle ta ut en elektriker (!) varpå jag muttrade något otydligt och förvirrat, varpå _dom_ muttrade irriterat att yttre störningar minsann inte går på garantin. Så konstigt, det kunde jag aldrig ha listat ut själv förmodar jag?

 

OnOff håller sig väldigt trevliga och vänligt inställda, var faktiskt dom som tipsade om verkstaden - fast jag hittade den först med ett litet insidertips på kontoret. Dom tar hand om TVn när problemkällan är avhjälpt, dock har jag inte någon koll på om jag får en ny (vilket jag självklart vill, den är tusan nyköpt) eller om dom vill skicka den till norrköping för försök till reparation först... den som väntar får väl veta antar jag.

 

-

 

I väntan fortsätter jag å glo på tvn i full fart, det är en upplevelse vill jag lova. Och spela xbox förstås. Tog isär min MS Advanced A/V-adapter å bultade dit en spdif-utgång för dolby digital, att dom inte gjort det som standard förstår jag inte - alla har inte toslink/optisk ingång i recievern. Nå, resultatet blev kristallklar 5-kanalspositionering istället för det brusiga dolby surround - läckert :)

 

Vill någon veta exakt hur man gör så säg till, kan posta schema å instruktioner - hade tyvärr ingen kamera hemma för dokumentation.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ush, nu har det gått två veckor och verkstaden har inte hört av sig.. börjar klättra på väggarna och fundera på vad jag ska göra.

 

Här är en bildserie jag framställt för att visa hur defekten ungefär ser ut:

 

http://lexx.flowersfx.com/tvproblem.jpg

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det ser akut illa ut... särskilt när man vet om det och direkt ser det vid minsta kamerapanorering vid mer kontrastrika bilder som normalt döljer defekter :( Titta på anime är helt hopplöst, får jag magsår av...

 

...sitter nu och väntar på att ställen ska börja öppna. Ska börja med att ringa comhem och påpeka att deras box kanske är elak, och höra vad dom tycker jag borde göra. Dom öppnar 9.

 

Sedan försöka få tag på verkstan som lovade höra av sig och komma förbi och titta och mäta - dom verkar inte svara i telefon dock, även om dom var hur trevliga som helst på plats. Jag får väl åka dit strax helt enkelt, idag ska jag lösa det - måste börja plugga snart, och det har jag inte ro att göra med 20kkr skrot i vardagsrummet...

 

Sedan är det onoff också förstås, nu har jag printat mitt fina bildkollage så jag tänkte visa dem det så dom vet vad som pågår och att det varit så i princip sedan jag köpte tvn för två veckor sedan. Jag vill inte att verkstans dröjsmål (rekommenderad av onoff) på något vis förstör mina möjligheter att byta tv direkt på garantin :(

 

*gnäll*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min ungdom (70-talet) fick jag för mig att dra en stark permanentmagnet framför TV:n för att det gav kul effekter. Farsan var inte lika glad för nyhetsuppläsarna blev rosa och lila i nyllet och det försvann inte med tiden...

 

Dock löste det sig genom att en elektronikingenjör i bekantskapskretsen tipsade om att dra en gammal 220V elektrisk rakapparat(!) över bildytan när TV:n var påslagen. Anledningen var att rakapparaten gav upphov till ett varierande magnetfält som hela tiden polvände till skillnad från permanentmagneten. Och se, det var som att tvätta nyhetsuppläsarna i fejset med tvålvatten. TV:n återfick nära nog hela sin gamla bild. Det enda som återstod var svaga rosa förändringar i kanterna. T o m min gamle far blev nöjd till slut...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast förändringen som Weyland försöker avbilda beror inte på magnetfält eftersom den inte påverkar färgerna...

 

/Stefan - som önska Weyland lycka till med dagens TV-bestyr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, låter juh som en avmagnetisering. De flesta tv-apparater utför idag en sådan vid uppstart - för att bli av med ev. magnetstörningar...

 

...synd att det här inte är lika enkelt :) ...som du skriver så blev nyhetsankaret rosa i nyllet - färgstörningar är väl effekten av magnetstörningar såvitt jag förstått - och några sådana har inte min stackars apparat :(

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...