Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga ut död musik?


Sture888

Rekommendera Poster

Man får väl lägga ut Mozart musik på sin hemsida om man själv spelat det, eller att en pianist spela in det åt mig gratis?

 

Mozart dog ju för väldigt många år sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är säker på att det är nån som äger denna musik.

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår saken rätt:

Den som skrivit text/sång/musik har upphovsrätt till verket hela sitt liv och i 70 år efter sin död.

 

Om en artist har spelat in musik har denne rätt till ersättning (stim-pengar)till just denna inspelning (alltså inte musikverket i sig, utan bara denna inspelning) spelas upp. Detta gäller även hela dennes liv och i 70 år efter denna artists död.

 

Vill du veta mer eller kolla om jag har rätt, kolla

www.stim.se

 

Innehåller även info om datorer, mest web och shoutcast/webradio och liknande. Typ att spela musik via internet.

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag förväntade mig att få svaret här, det var ju rena misstaget när jag lika gärna kunde maila direkt till någon och fått svar direkt på frågan.

 

Varför ändra på min fråga?

Om en pianist ställt upp (gratis) att spela in ett Mozartstycke?

Eller om jag själv lärt mig stycket på piano får man lägga ut mp3 filen då?

 

Det här diskussionen är avslutat om det ska vara så svårt att svara efter hur frågan är ställd.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här diskussionen är avslutat om det ska vara så svårt att svara efter hur frågan är ställd.

 

Är det din andra personlighet som dykre upp nu igen precis som i vissa andra trådar på forumet:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=295142#295949

 

Där du sitter och svär och bråkar med dig själv ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Man får väl lägga ut Mozart musik på

> sin hemsida om man själv spelat det,

> eller att en pianist spela in det åt

> mig gratis?

 

Ja, det är upp till den som har spelat in det. Så om någon gjort det åt dig behöver du dennes tillstånd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är den svårighet att hålla dig till diskussionen?

 

Men du kanske gillat att få ett annat svar som inte är efter hur frågan var ställd?

 

När jag gör frågan så tydlig att om någon ställt upp gratis med pianospel då snackar någon om att ta betalt alltså stim. Snacka om att man inte förstått frågan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur är med Boogie Woogie då? All Boogie Woogie låter ju princip likadan

Det ända som är skillnaden att olika Boogie Woogie låter lite olika med sina små melodier?

Det kanske är förbjudet att spela en lite melodi som redan existerar i en Boogie Woogie ? Dom små melodier brukar vara 4 taktslag långa.

 

Hur är det med Gubben Noak och Björnen sover, det är ju samma melodi? Då borde den ena vara förbjuden att lägga ut?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

För att ett verk ska vara skyddat av upphovsrättslagen måste det vara tillräckligt unikt. När det gäller instrumental boogie-woogie-musik ligger det unika mer i framförandet och inspelningen än i melodin. (Är den inte instrumental kan ju texten göra den mer unik.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sture888:

Min TOLKNING av vad lagen säger:

Om du själv spelar in en MP3-låt av Mozart = Helt OK.

 

Om en annan artist spelar in (det spelar ingen roll om denne gör det gratis eller inte) en MP3-låt av Mozart åt dig = Helt OK om du har PAPPER på att du får använda den, annars helt fel.

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ännu en text till Gubben Noak:

 

"Fettet dallrar, fettet dallrar, i sitt lilla bo. Boet börja brinna, fettet börja rinna".. Copyrajt Pedagogen. Skrev den när jag var 9 år i skolans musikundervisning.. hehe.

 

För att återgå till grundfrågan, så ifrågasätter jag om man ens kan lägga ut en egen text på internet? All publicering/"broadcasting" etc. innebär ju att man skall betala STIM-pengar, även om dessa kommer tillbaka till en själv?

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förväntade mig att få svaret här, det var ju rena misstaget när jag lika gärna kunde maila direkt till någon och fått svar direkt på frågan.

Slappna av lite. De flesta av oss som frekventerar detta forum är lekmän. Vi är med andra ord inga experter. Vad vi förhoppningsvis kan hjälpa till med är att peka i rätt riktning för en mer detaljerad hjälp. Bewern2 gav dig en helt kort genomgång av vad som kan antas gälla. Dessutom har han gett dig en länk till de verkliga experterna på området, nämligen STIM. Mer kan du helt enkelt inte begära?

 

Med din attityd lär du få svårt att överhuvudtaget få någon hjälp i fortsättningen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad snackar du om

 

Jag ställde min fråga så tydligt som det går och varför detta strulandet.

 

Det det Du som borde fundera över hur man besvarar andras inlägg efter hur frågan är ställd.

 

Kopplas loss din tranformator och kyl av den och besvara igen så funkar det säkert bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Gubben Noak och Björnen sover, det är ju samma melodi? Då borde den ena vara förbjuden att lägga ut?

 

Det är tillåtet att lågga ut båda två under förutsättning att man har gjort upp avtal med STIM.

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför du ständigt återkommer till detta forum när du tycker det är så dåligt.

 

Du har ju varit ute förrut med den där attityden så varför tycker du det är kul att återkomma ?

 

Om du nu inte får några svar på eforum så sluta kom hit och gå till ett annat forum som enligt dig är bättre men droppa attityden du har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till grundfrågan, så ifrågasätter jag om man ens kan lägga ut en egen text på internet? All publicering/"broadcasting" etc. innebär ju att man skall betala STIM-pengar, även om dessa kommer tillbaka till en själv?

 

Enda tillfället man behöver betala STIM-pengar är om kompositör/textförfattare/artist/författare har anmält till STIM att dennes verk ska övervakas av STIM. Vilket är ca 99% av ovan nämnda grupp.

 

Du och jag som privatpersoner är nästan aldrig "medlem" i STIM, så våra texter blir det inga pengar för. Men Copyright har vi på det vi skriver.

 

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Suck! Vad gnäggar du om, att folk ska jävlas men du tycker visst att det är kul också. Varför ställer du en sådan frågan?

 

Som dessutom inte har med ursprungliga frågan att göra.

 

Jag förstår inte riktigt varför du bryr dig, det kanske är ditt nöje också?

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-30 22:38:36 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag var i kontakt med ett svenskt skivbolag och jag frågade om jag fick lägga ut en viss låt på min hemsida så att vem som helst kunde hämta ner den.

 

Jag blev häpen över svaret - Javisst, men högst 30 sekunder, då behöver du inte betala för det.

 

Så, frågar man snällt så finns det en möjlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

30 sekunder, då hinner man ju inte att upplysa att filen finns att hämta. Sen tar det ju en viss tid att hämta filen.

 

Min tolkning är att den personen menade att man inte fick göra det?

Men vad spelar det för roll när folk lägger ut musik i filbytarprogram hur som helst?

Ingen har ju lyckas göra något åt det problemet? I så fall skulle den som lägger något olagligt på listan i filbytarprogrammet bli den skyldige, vad många det blir som skulle få böta !

 

Därför blir det för omständigt att göra något. Om inte det, i så fall skulle man löst problemet för länge sen hmm?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ahr en fantastisk förmåga att missuppfatta hela tiden, jag tror det som Mr Andersson menade var 30 sekunders snuttar och inte visa filen i trettio sekunder.

 

Tror jag i alla fall, rätta mig om jag ahr fel Mr Andersson ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur kan du påstå att jag missuppfattar? Klagar på MR Andesson som glömde skriva att det just var ljudfilen som bara får vara i 30 sek

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag trodde att det var uppenbart att det är musiksnutten som får vara 30 sekunder eftersom det är ett skivobolag som gav svaret........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Min tolkning är att den personen menade att man inte fick göra det?

 

Jo, det får du, men max 30 sekunder MUSIK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag snackar om?

Jag ställde min fråga så tydligt som det går och varför detta strulandet.

Svaret du fick av Bewern2 var enligt mig minst lika tydligt. Om du trots detta har problem med att förstå svaret så hjälper det inte direkt att svara på det sätt du gör. Be då istället om ett förtydligande.

 

Tro mig. En sur attityd leder bara till att folk kommer att ignorera dina frågor i fortsättningen.

 

Det är inte första gången du lyckas vända folk emot dig. Fråga dig själv varför det händer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...