Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kräv bättre logistik och tillgänglighet


Uno

Rekommendera Poster

Ingredienserna till vars och ens måltid skulle naturligtvis kunna flyttas hela vägen från jord till bord på mycket enklare sätt än vad som traditionellt sker. Samtidigt som de bereddes i önskvärd grad i depåer längs transportleden. På lämpligt sätt finansierade tävlingar mellan olika ”strukturarkitekters” detaljerade förslag, skulle kunna visas som scenarier på tv och simuleras på Internet.

 

Med väl användaroptimerad logistik och flödesnät, så borde det för konsumenten kunna bli nästan lika enkelt, billigt, energisnålt och lättanvänt, som det är att vrida på kranen för ett glas vatten. Kranvattnet hindrar ju bevisligen inte de som anser sej ha råd och lust från att köpa samma vatten på flaska, och dessutom bära dessa flaskor fram och tillbaka till närbutiken eller varuhuset. Ett motsvarande både – och - även när det gäller maten - skulle naturligtvis öka valfriheten för alla. Jordbrukssubventionerna skulle direkt kunna avskaffas osv.

 

Det behövs naturligtvis inte några nya uppfinningar för att bygga upp enklare och bättre system. Konstruktören kan naturligtvis liksom kocken och kompositören göra nya anrättningar med ett fåtal sedan länge befintliga ingredienser om det bara finns någon som beställer och betalar. Det underliga är att detta inte ens diskuteras i den offentliga debatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka! Det var länge sedan du sågs här.

 

Om jag förstått dig rätt så är du ute efter ett system där man kan få mer eller mindre färdig mat på ett sätt som liknar det vi använder för att få vatten via kran. Stämmer det?

 

Om det stämmer så bortser du från en, för mig, viktig bit med maten; själva tilllagandet. Jag gillar helt enkelt att handla en massa saker och sedan skapa något med dem. Den kreativa process som matlagning är vill jag inte avstå ifrån, att laga mat är till viss del ett nöje, och en avkoppling, för mig.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske mest intressanta är det som du poängterar. Den som bär hem vatten (färgat eller naturellt) är intresserad av någon extra upplevelse och beredd att betala för detta. Alltså, att leva livet, och därmed intresserad av att betala extra för själva upplevelsen, antingen det är den kanske annorlunda smakupplevelsen, eller om det är hela eller delar av beteendekomplexet som ger den prisvärda upplevelsen.

 

Om all försörjning med bostad och förnödenheter blir nästan lika enkelt, billigt, energisnålt och lättanvänt, som det är att vrida på kranen för ett glas vatten, så ökar valfriheten dramatiskt för alla människor. Tjänste och upplevelsesamhället kan förverkligas. Alla blir försörjda, men människan lever inte av bröd allena. Upplevelseverksamheten kan renodlas och fördjupas.

 

Fler och fler blir medvetna om att det är färskvaran att uppleva i nutid (och inte själva prylen) som man är beredd att betala för. Under de rätta, och helt individberoende betingelserna, så producerar kroppen själv färskvaran endorfin i tillräcklig mängd. Lämpligt utformad upplevelseterapi borde t.ex. kunna göra att knarkhandeln ointressant.

 

Om 95 % av de som för närvarande ”flyttar på saker” för människornas försörjning ersätts av beställarreglerade processystem, så borde tv-kanalerna – som komplement till de dagliga matkockarna – inbjuda ”transaktionskockar” som dagligen visar upp nya affärsidéer inom upplevelse- och tjänstesektorn. Kockar och kompositörer fortsätter att komponera nya anrättningar av befintliga ingredienser. ”Upplevelsekockarna” borde ha minst lika stora möjligheter att variera menyerna.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är jag benägen att hålla med.

Matlagning är en passion för mig. Tänk att få stå vid spisen(som en kärring;))och fixa & dona, krydda & röra om...kanske ta ett glas vin el. en öl samtidigt.

Det är avkopplande efter en veckas slit på jobbet(lagar iofs all mat hemma).

 

Sedan är det inte helt fel att få höra min sambo och mina barn säga "det var det godaste jag ätit". idag....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl meddelat ICA, KF, Axfood och regeringen dina rön?

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...