Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Okunskap...


Carl Hult

Rekommendera Poster

...eller ignorans, som det också heter, tycks vara ledstjärnan här. Speciellt vad gäller stafvningen. Men det är av underordnad betydelse. Vad som gör mej bekymrad är att det bara tycks vara experter som hela tiden kommer till tals och dessa tävlar inbördes om att få sista ordet. Jag är en "normal" användare (både Mac och windows) men jag har också ett stort intresse för det jag använder. Dessa experter har en gång frågat sej hur det ser ut för en som aldrig använt en dator och för dom som "bara" använder den till kontorsgöra. Det var några stycken som visade kunskap och förståelse för oss andra.

 

Men vissa andra vill tydligen bara stoltsera med sina programmeringskunskaper och hitan och ditan. Borde inte i så fall denna delen av forumet delas upp på två avdelningar: en för er experter och en för oss som bara vill debattera Mac vs Windows för att lära oss av varandra?

 

 

 

Vad säger ni? Svara (om ni vågar...)

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog hålla med Carl ändå. Visst lär sig "nybörjarna" av experterna men de lär nog inte våga ställa en fråga i den här avdelningen av rädsla att verka dum. Vanliga användare blir ofta sedda som halvidioter fast de egenligen är nog klart mycket proffsigare än oss på de program de använder dagligen.

 

Det handlar ju inte bara om vilken hårdvara som är bäst utan också vilket operativsystem och programvaror som är bäst. Och det är nog inte många PC-tekniker som är haj på allsköns programvara, de kan mest pula i operativsystemet, men står sig rätt slätt i Excell, Word, Photoshop eller vad du vill.

 

Så sträck på er "nybörjare" - alla är duktiga på sitt område!

 

Samtidigt tycker jag också att forumet är till stor nytta för de som inte riktigt kan men vill lära sig mer. Som mac- eller pc-nisse anammar man ju "sina" argument och blir starkare när man debatterar just sitt val av dator. Och visst är det rätt skönt att få skriva av sig lite och skälla på dessa korkade mac/pc/linux/unix-användare ibland som inte fattar att just MITT system är bäst. ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Usch och fy på dig Petra du verkar vara en alldeles för normal människa med allt för vettiga synpunkter. :D

Jag som trodde att kriteriet för att få vara med och posta inlägg på detta forum var att man skulle vara lite halvskum och mysko, som jag är (eller som folk ser mig som)..

 

Nåja skämt åsido det är ju skönt att alla inte har blivit blinda av raseri för att dom tycker att just deras eget datorsystem är överlägset alla andras..

Nu när vi har fått vädra våra åsikter såå känns det nästan som om hela diskusionen om datorkrig har trubbats av, eller finns det avlösare i bakgrunden som är beredda på att ta emot stavfett-pinnarna och fortsätta datorkriget på en annan nivå..

På tal om proffs VS vanliga användare, om det nu är så att man är en vanlig användare/nybörjare så är ju detta det ultimata stället att samla på sig en massa information så att man kan bli ännu duktigare. Om man inte frågar så får man inget svar!

 

//Lycka till med ert fortsatta datorkrig, jag kommer att övervaka det hela i bakgrunden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger vad jag vill....Petra säger vad hon vill....Micke säger _verkligen_ vad han vill...Tor sprider sin outtömliga kunskap över oss......osv..

 

Är det ett problem?

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär har helt rätt i sin tolkning av mitt inlägg. "Experterna" är dom som gärna krystar till en fråga så att den till slut är oigenkännlig. Jag behöver inte ge några exempel. Vad jag har förstått så finns redan ett antal expertforum (såvida inte e:et i eForum står för expert) ex iMacforumet.

 

Men vad jag inte fått nån respons på är antalet felstavningar eller är det programmeringarna som förblindar? Jag ska tillägga att antalet felstavningar är fler från PC-misterna. Kontrollera gärna alla inläggen från november och framåt så ska ni se att jag har rätt. Jag räknar förstås inte med de datorer som inte har svenskt skrivbord.

 

Vi "vanliga dödliga" har ju förstås 'Sista sidan' men där lyser tydligen alla med sin frånvaro så där kan man ju inte vara, ännu. Men som de säger inom musikbranschen:

 

Keep on rockinn!

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Till alla nybörjare, att påpeka andra personers stav anses som ohyfsat på nätet.

Ett ganska bra sätt att skilja nybörjare och vana surfare.....

Spelar det egentligen någon roll om man stavar fel? Det är ju ungefär som att säga att alla invandrare som inte har lärt sig det svenska språket får vara på detta forum.

Självklart förekommer det mer stavfel bland PC användare än Mac ägare eftersom det finns fler PC användare än vad det finns Mac ägare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå stavfel, jag har upptäckt att det är väldigt svårt att upptäcka stavfel direkt. Dem ser jag när jag får upp mitt inlägg efter jag klickat "Skicka Svar". Och då är det redan för sent. En typ av hemmablindhet alltså och ett ganska vanligt syndrom som inter har något att göra med om man är mac- eller pc-ägare.

 

Ett tips till eForum vore att man kunde ändra innan man slutligen skickar sitt svar (typ när man får upp svaret innan man går tillbaka till forumet igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dan!

 

Jag försöker inte visa mig på styva linan utan vill bara att man ser upp i detta forumet eftersom man inte kan ändra sin text innan man sänder den då man tryckt på "Skicka svar". Se mig inte som en purist utan som ett sorts "minisamvete". Det som sades i ett annat svar var också bra om att det borde införas en möjlighet att ändra eventuella fel innan det verkliga svaret skickas.

 

Jag har själv fallit offer för felstavningsdemonen. Vem har hittat på placeringen av tangenterna?

 

Stavningen var inte mitt huvudämne här men jag tyckte ändå att det kunde vara en bra bifråga. Många brev och svar har varit helt oläsbara. Ska det vara så eller är det nåt nytt rövarspråk? Jag omyndigförklarar ingen och att jag nämner PC-anhängarnas eventuella stavfel beror helt och hållet på de som diskuterar här. De tycks vara en produkt av vårt urusla skolsystem. Kanske inte hör hemma i denna debatt så jag förväntar mig inga svar på den punkten. Jag vill inte heller förtala någon så jag vill bara säga att om någon känner sig träffad så ber jag om ursäkt.

 

Om du sen tycker att jag för en löjlig debatt så får det stå för dig!!!

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...