Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony CDU-948s problem


Oscar Lindblom

Rekommendera Poster

Oscar Lindblom

Hej!

 

Jag har problem med min SCSI CD-R Brännare. Det är en Sony CDU-948s med Lacie skal. Från början fungerade den nästan smärtfritt, men nu har den börja strula rejält. Det kan hända att tre till fyra skivor efter varann pajar vid en bränning.

Den är väldigt känslig mot olika sorters skivor, jag kan nästan uteslutande bara använda BASF skivor, hitills.

Sony's egna skivor skall vi inte tala om, en av tio har fungerat. Börjar bli ganska dyrt. Jag har ett SCSI kort från Adaptec, AVA-1505 (ISA).

Har försökt att hitta Firmware updates till brännaren, men inte hittat några.

 

Har nån ett liknande problem, eller en lösning.

Hjälp!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla kylning

annars kan de vara så att du måste lämna in den för kalibrering

Kodak funkar kanon på min sony

min sony har varit den brännaren med minst problem som jag haft

har du testat de klassiska sakerna? defragga hd...eller som philips sa till dem som hade problem med 2000/2600.... "formatera om hela hårddisken och installera om allt från början"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Lindblom

Jag har formaterat HD:n ett antal gånger, det där med kylningen tror jag inte är några problem. Det är en extern låda med en enorm fläkt.

Hur då kalibrera...?? Lacie tar 800kr för en felsökning. Är det värt det?

 

De två senaste försöken, nu idag till och med.

Fick jag följande medelanden.

 

Försök 1:

 

T0100: I/O error (0B/AD/00) - Write error - buffer underrun occurred

T7127: TrackWriter error - Flush failed

T7118: TrackWriter error - Command retry failed

 

Försök 2:

 

T0100: I/O error (06/CB/00) - Write error

T7127: TrackWriter error - Flush failed

T7118: TrackWriter error - Command retry failed

D0100: I/O error (03/CB/00) - Write error

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan oxå prova att öka bufferten och mixtra med hur ofta bufferten skall fyllas på

kolla även så att kablagen sitter ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| j O h A N |

Låter som SCSI'n inte får tillräckligt med data. Det kan du ställa i dom flesta brännarprog, så det skall inte vara några problem.

 

Jag hoppas din startar om din dator varje gång du skall bränna?

Sen är det en myt att du kan använda datorn när du bränner pga att du har en SCSI brännare, det går inte i de flesta fall.

Sen kan det vara bra om det du skall bränna inte ligger på c:\.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är faen en MYT att man INTE kan använda datorn när man bränner!

spelar ingen roll om det är ide eller scsi

bara du inte kör program som använder samma hd mycket som du bränner från

obs! har du en dator med lite resurser kanske det är klokt att inte göra annat samtidigt...

jag använder datorn lika mycket när jag bränner som när jag inte bränner

dock kan ju igångsättning av nya program vara känsligt...

och givitvis är spel ingat man sysslar med när man bränner ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| j O h A N |

Öööö ... hur många skiver bränner du och vad använder du för brännar program??, hur många skiver lyckar/misslyckas du med.

Jag bränner ca 10-20 skiver i veckan med CDRwin och jag använder aldrig datorn när jag bränner, men jag misslyckas aldrig med en skiva.

 

Man kan bränna och jobba samtidigt men då skall man tänka på vissa saker, tex hur ser ide kedjan ut? eller vilka program använder jag. Hårdvaran spelar oxå in ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Lindblom

Jag använder Easy CD creator, Easy CDcopy när jag bränner och kopierar. Har också CDrWin men har inte använt det så mycket.

Det är väldigt olika hur mycket jag bränner, men om man skall säga på ett ungefär, 2-5 skivor i veckan ibland mer eller mindre.

Jag köpte härom veckan en kartong med tio Sony skivor. Två av tio funkade, reston var bara att kasta frisbie med, snacka om taskiga odds.

 

Jag e.postade tillverkaren Lacie och snackade med en kille där, han menade att min laser antagligen var slut, trots att den bara är nåt år gammal.

Jag fatar inte, jag bränner ju nästan ingenting, jämnfört med andra... Sen sa han att jag kunde sluta med att försöka flasha min bios, eftersom min brännare inte har nån bios. Varför har jag då hittat bios uppgraderingar.... finns det två versioner av samma brännare? en med och en utan P-ROM??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Roger Lindholm

Mysko, jag har också en cdu948s och den fungerar alldeles utmärkt. Har iof haft en del problem i början, men detta löste jag genom att flash min scsi bios. Sedan dess har allt fungerat pärfekt!

 

Kolla om det finns en uppdatering till din scsi bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...