Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apache problem...


_matte_

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett litet problem med min Apache server som jag hoppas att någon här har ett svar på.

 

Jag skulle vilja mappa två kataloger som documentroot. Jag vet dock inte hur jag gör eller om man kan sätta upp en virtuell host. En del utav problemet är att båda katalogerna ska fungera på port 80, så jag vill inte sätta upp en vituell host på någon annan port.

 

Jag skulle bli mycket glad om någon skulle kunna förklara för mig hur jag ska göra.

Mvh

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Vill du serva två domäner från samma server? I så fall använder du virtual hosts. Eller är det så att filerna som ska ligga i roten är utspridda på två ställen? I så fall är nog det enklaste en vanlig symlänk.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, du använder virtual hosts om du vill ha två "servrar", ställ bara in som normalt, typ detta räcker:

 

<VirtualHost dom.dom.se>

DocumentRoot /home/user/webroots/dom.dom.se/web

ServerName dom.dom.se

ServerAdmin dom@dom.se

DirectoryIndex index.html index.php

</VirtualHost>

 

Detta ger dig en server som kan nås via adressen dom.dom.se, du kan ha både index.html och index.php som första sida.

 

Du måste även ha ett DNS namn som pekar mot din IP adress, annars kommer Apache vägra starta upp dina virtualhosts.

 

OBS att detta är namebased virtual hosts, du kan även låta de lyssna på två olika IP adresser.

 

--

Tycker du svaret var bra borde du ge poäng. Annars kan du väl skita i det...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag har mina filer på två olika ställen. Ett annat problem är att jag inte kan skapa en symlänk, eftersom Apache körs på en Win2K burk.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte med den VirtualHost som du skrev men den ger bara ett internt 500 fel om jag försöker nå den "riktiga" document root. Annars funkar Virtualhosten ok.

 

Mina filer som jag vill ha under documentroot finns i två olika kataloger på två olika hårddiskar, och jag kan inte sätta upp en länk i mellan katalogerna eftersom Apache körs på Win2K.

 

Mvh

Mattias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka så mycket för hjälpen. Jag lyckades med att få det att fungera genom att sätta upp två virtuella hosts, som pekar på varsin katalog. Hur det kommer sig att det fungerar vet jag inte men, jag är glad ändå.

 

Tack så mycket!

Mvh

Mattias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...