Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

källa


Laki

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag undrar ifall det e lagligt att ta fakta om ett land från en annan sida och sedan skriva under "källa: ....".

 

dessa fakta är ju t ex huvudstad, antal invånare osv

 

tacksam för svar

 

MVH

Laki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Egentligen borde man inte kuna skydda sådana här "allmänna" fakta med

copyright bara utseendet. Att sverige

har ca 9 miljoner invånare kan jag inte ta copyright på bara för att det står på min sida.

Jag tror det är nåt sånt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir långt :-)

 

Man "tar" inte copyright i sverige. Man har upphovsrätt om man är upphovsman till ett verk. Dock krävs det att verket uppnår sk verkshöjd, dvs att kläcka ur sig "Far är rad, mor ror" och hävda att det är ett verk duger inte. På samma sätt funkar det inte att låta frontpage spotta ur sig en layout, lägga dit lite information om sig själv och hävda att man har nån rätt till formgivningen av sin hemsida.

 

Däremot beror det på vad det är för uppgifter det handlar om. Om det handlar om att citera upphovsrättsskyddat material så förväntas man citera endast i den omfattning som ändamålet kräver, man ska dessutom följa god sed (till vilket källhänvisning hör). Exakt hur mycket man får citera (och hur man får citera) beror på vad det är man citerar.

 

Personligen tycker jag dessutom att det är vanligt hyffs att kolla om det är ok, det kan ju faktiskt hända att den man citerar inte äger uppgifterna utan har betalat någon för att få lägga uppgifterna på sin sajt under en viss tid eller för ett visst antal visningar och då är det ju lagom snällt att komma och ta infon gratis (alldeles oavsett citaträtt eller inte).

 

Just när det gäller uppgifter av den typ som Laki frågar om man får ta så finns det dessutom en viss möjlighet att det inte bara handlar om upphovsrätt utan även om katalogskydd.

Katalogskyddet ger (om jag inte minns fel) ensamrät under 15 år att framställa exemplar och göra sammanställningen tillgänglig. Jag är inte helt säker men jag tror att det är svårare att citera saker som skyddas av katalogskyddet.

 

Jag rekomenderar föresten varmt Katarina Renman Claessons genomgång av ämnet, den finns att tanka hem som pdf på http://www.juridicum.su.se/iri/karc/

(klicka på publikationer, därefter "Upphovsrätt - En genomgång..."). Den är väldigt välskriven och känns aktuell, hittade den när jag sökte lite om katalogskyddet.

 

(ps. jag råkar bara vara intresserad av upphovsrätt, jag är ingalunda nån juridisk expertis. Betrakta det jag skriver som nåt som faktiskt kan vara fel)

 

Red: jag skriver som en kråka simmar när jag inte ser hela texten, fixade ett par forumleringar.

 

[inlägget ändrat 2002-09-12 21:24:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...