Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asteroid kan utplåna jorden?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Vetenskapen är bara den teori som för tillfället stämmer bäst med verkligheten

 

Förrutom matematiken då, det som empiriskt kan bevisas är ju för alltid sanning.

 

Inom andra vetenskaper som är tunga matematiska vetenskaper som tex. fysiken finns det ju också saker som kan epiriskt bevisas.

 

Däremot vetenskaper som mer eller mindre beror på observationer som tex biologi ändras precis som du säger ständigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Skapad
  • Senaste svar

Kan hålla med om matematiken. Enligt mig är fysiken däremot "bara" approximationer som förbättras i och med att nya teorier framförs och "överbevisar" de gamla.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang "vittnen":

 

För ett antal år sen bevistade jag ett föredrag av en viss Sten Lindgren. Det var ganska säreget att framför sig livs levande se och höra en person som påstod att han sett och träffat utomjordingar, och förstås även sett deras rymskepp.

 

Man vill ju inte gärna tro att karln bedrev föredragsturnéer baserade på rena lögner.

Jag får väl utgå från att han verkligen upplevt sig sett och varit med om det han berättade om.

 

Kanske handlar det helt enkelt om, som jag varit inne på förut, att man ska ha den speciella förmågan.

 

I det sammanhanget kan man ju anknyta till den Jesus, som ska vara Guds son: Anser ni att han är vetenskapligt bekräftad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran bara. Hur effektiv är egentligen en kärnvapenexplosion i rymden? Jag menar utan luft så blir det väll ingen tryckvåg att tala om.

 

För övrigt håller jag med ett tidigare inlägg om ett cyklist universum. Just nu så rör sig galaxerna ifrån varandra som ett resultat av big bang. När sedan tillräckligt många stjärnor i en galax kollapsat och blivit svarta hål så kommer de svarta hålen i galaxen sluka varandra tills hela galaxen är ett svart hål. Ja, till slut kommer galaxerna att sluka varandra tills det bara finns ett enda (stort?) svart hål som kommer att kollapsa av sin egna tyngdkraft och resultera in en ny big bang.

 

Hittad på allt precis just nu. ;)

______________________________________________

Verkar som jag har fått tillbaka mitt alias.

Tror jag, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, till slut kommer galaxerna att sluka varandra tills det bara finns ett enda (stort?) svart hål som kommer att kollapsa av sin egna tyngdkraft och resultera in en ny big bang.

 

Antar att du syftar på mitt inlägg eftersom det var jag som skrev så.

 

Ser att du satte ett frågetecken efter ordet "stort". Mycket riktigt. Svarta hål kan aldrig vara stora eftersom de inte har någon yta.

 

En undran bara. Hur effektiv är egentligen en kärnvapenexplosion i rymden? Jag menar utan luft så blir det väll ingen tryckvåg att tala om.

 

Helt riktigt behöver en atombomb ett medium att verka genom. Det är naturligtvis asteroiden själv. Nu menar jag alltså att man låter atombomben/atombomberna kollidera mot asteroiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle spränga en asteroid borde det väl bli en otroligt farlig och svårberäknelig "splitterbomb" - splittret far väl åt alla håll ända tills det träffar något...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på asteriodens avstånd från jorden vid missilens anslag mot asteroidytan. Om spillror når jorden så brinner majoriteten av dem upp i atmosfären. De som ändå träffar jordytan utgör inte ett lika stort hot eftersom kraften fördelas i mindre delar. Tänk också på att de flesta landar då i vatten där de som mindre bitar inte gör någon skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att denna tråd aldrig slutar ....

 

Men iallafall, en intressant/kul sida om väl använda felaktigheter i Astronomin är:

http://www.badastronomy.com/

 

Det finns också 'Bad/Good-science'-rescensioner av Sciencefictionfilmer.

 

Det står lite om hur man spränger asteroider, eller hur en del tror att man gör, på film.

 

TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 16:35:30 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.. och hur går det för alla dyrbara satelliter?

 

Om asteroiden är nära, illa. Tror dock ingen skulle bry sig om man kom i det läget. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande...

 

Idag fick jag nr 7 av gratistidningen "Vi i Villa", oftast ganska "torr" läsning om kakling, klinkers etc.

 

Men denna gång handlade hela sista artikeluppslaget om jordstrålning; den jättestora rubriken löd "Currylinjer - sanning eller skröna?"

 

Jag tittade genast om materialet även fanns på deras webbplats men fann det tyvärr inte där.

 

Återger därför spridda delar av texten här:

 

Där linjerna möts bildas kryss där jordstrålningen alltså anses vara extra stark....

 

Föutom dålig sömn beskrivs huvudvärk, ledproblem...

 

Linjerna anses också påverka växlighet - det finns vittnesmål om både grödor och träd som nästan inte vuxit alls därför att de stått i dessa "störzoner".

 

- Myrstackar är alltid placerade i kryss.

 

...man ska ta jordstrålning för vad det är: en med instrument icke detektbar strålning som bara kan förnimmas av biologiska system.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Det är väl inte många idag som bryr sig om artens (människans) överlevnad?

 

Det beror på att folk inte insett vad som väntar mänskligheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att folk inte insett vad som väntar mänskligheten.

 

Som om folket skulle bry sig om mänskligheten... pyttsan :9

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde aldrig att den skulle bli så här stor då jag startade tråden den 24 juli i år...

 

Rekord?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som om folket skulle bry sig om mänskligheten

 

Visst gör folk det. Folk har svårt att se krig och miljöförstöring som ett hot mot hela mänskligheten men det faktum att solen kommer förbränna jorden är mycket konkret och jag tror att man genom upplysning skulle kunna få igång ett engagemang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har svårt att se krig och miljöförstöring som ett hot mot hela mänskligheten men det faktum att solen kommer förbränna jorden är mycket konkret och jag tror att man genom upplysning skulle kunna få igång ett engagemang.

 

Får vi kanske se dig starta (om det inte redan är gjort) en förening med målsättningen att informera Jordens befolkning om den nära förestående förbränningen av vår planet, och kanske att motverka konsekvenserna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får vi kanske se dig starta (om det inte redan är gjort) en förening med målsättningen att informera Jordens befolkning om den nära förestående förbränningen av vår planet, och kanske att motverka konsekvenserna?

 

Om man försöker sätta sig in i vilka svårigheter som föreligger för att kunna rädda undan jordens befolkning detta problem så är det faktiskt ganska nära förestående.

 

Någon förening behövs inte. Det enda som behövs är att mångdubbla anslagen för rymdforskningen. Just när det gäller anslagen till rymdforskningen så har nog Brandchefen en hel del att tilläga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man försöker sätta sig in i vilka svårigheter som föreligger för att kunna rädda undan jordens befolkning detta problem så är det faktiskt ganska nära förestående.

 

Varför inte rädda undan hela Jorden?

 

"Giv mig en fast punkt och jag skall flytta jorden". Så ungefär sa visst han Arkimedes.

Men det borde väl gå även utan "fast punkt" - kanske kan man sätta någon slags raketmotor på den och dra iväg...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske kan man sätta någon slags raketmotor på den och dra iväg...?

 

Måste vara en rejält stor raket i så fall kan jag säga :)

 

Nej men seriöst, att kunna uppbringa en kraft tillräckligt stor för att kunna dra loss jorden ur solens fasta grepp är inte särskilt troligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppbringa en kraft tillräckligt stor för att kunna dra loss jorden ur solens fasta grepp

Alla vindkraftverk då?

Är det inte bara att lägga på lite spänning och veva upp dem i 3000 RPM?

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vindkraftverk då?

Är det inte bara att lägga på lite spänning och veva upp dem i 3000 RPM?

 

En miljöpartist skulle säkert köpa den idén :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...