Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asteroid kan utplåna jorden?


Kristianstad

Rekommendera Poster

utgår från att vi människor här på jorden är "skapelsens krona" - och det inbegripet hela universum!

Människan ÄR skapelsens krona. Tills vidare.

Vi kan inte utgå från att andra civilisationer "gör jobbet år oss", s.a.s.

INGEN kan med säkerhet säga att vi inte är ensamma i universum.

Däremot håller jag med om att det är högst osannolikt att så skulle vara fallet.

 

Vad bibeln har med tråden att göra begriper jag dock inte..

Jag har läst böcker och sett mängder med filmer där utomjordiskt liv påvisas. Couldn't care less.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-27 10:58:31 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Skapad
  • Senaste svar

Hmm... det är väl (somliga av oss) vi själva som isåfall upplever sig som "skapelsens krona" och vi torde väl vara partiska.

 

Kanske t.ex. daggmaskarna och delfinerna också anser sig som "skapelsens krona"... fastän de inte går omkring och skryter om det?

 

Ang hur Bibeln dök upp i tråden, var det väl som "bevis" - där står ju alltihop, svart på vitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket inlägg tänker du på?

Det finns ett inlägg skrivet av dig 24 juli 13:52 i denna tråd.

 

Mitt fel. Ber om ursäkt, har haft lite problem med min skärm. Så jag såg det inte till en början.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det i min dator upphör kartan över trådstrukturen att fungera korrekt när tråden når ett visst "djup", som t.ex. efter inlägget "Starr 26 juli 2002 22:54".

Är det en bugg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det i min dator upphör kartan över trådstrukturen att fungera korrekt när tråden når ett visst "djup", som t.ex. efter inlägget "Starr 26 juli 2002 22:54".

Är det en bugg?

 

Det handlar väl om att det inte får bli för brett då den kan förstöra layouten.

 

För min del tycker jag trädet är mest irriterande, det faktum just att det slutar att fungera vid en viss punkt gör ju ochså att det blir oanvändbart för att se vem som svarar på vilket inlägg.

 

Kanske det vore bättre om man bara har en länk på inläggen som direkt skickar en till det inlägg som besvarades.

 

Finns ju "föregående inlägg" men hoppar den verkligen till det inlägg man besvarade ?

 

[inlägget ändrat 2002-08-01 12:28:15 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... se nedan ;-)

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det "Bug eller feature?" du syftar på med "se nedan"?

 

Ang "trädet" behöver det ju inte alls ha så långa "grenar" som nu. Det skulle väl räcka med bara en liten gnutta förskjutning i sidled.

 

F.ö. upphör ju "grenarna" nu växa långt innan de skulle behöva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på citatet jag har efter mina inlägg på Eforum. Här är det nog frågan om att mjukvaran inte klarar fler nivåer än vi ser här.

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Varför sprida ut sig egentligen?

 

Vad har man som individ för nytta av det, annat än att det kan vara spännande att bo på Mars?

 

Det är väl inte många idag som bryr sig om artens (människans) överlevnad?

 

I så fall skulle det väl vara mycket bättre på jorden (inte krig, miljöförstöring etc..)?

 

Det är nog bättre att se till/satsa pengar på att vi har det bra på jorden innan vi ger oss ut och förstör en planet till...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har man som individ för nytta av det, annat än att det kan vara spännande att bo på Mars?

 

Bara det är väl skäl nog, vart hade vi varit idag om vi inte hade varit nyfikna och gjort saker enbart därför ?

 

I så fall skulle det väl vara mycket bättre på jorden (inte krig, miljöförstöring etc..)?

 

Nja, nu tror jag du förenklar saker lite, problemet är väl att vi är alla individer och lever på olika ställen med olika regionala förutsättningar, jag tvivlar på att alla problem som finns på jorden någonsin kommer att till fullo lösas.

 

Däremot kan man ju hoppas att tex väpnade konflikter bli närmast obefintliga i framtiden och i de fall de uppstår snabbt kan lösas på internationell nivå men att tro att vi kommer klara krig och svält till 100% någon gång i framtiden det är att förenkla problemen.

 

När det gäller miljö förstörning så är vi nog på god väg, har man lite fantasi så inser man att vi fortfarande lever i den absoluta barndomen av den teknologiska utvecklingen, vi klarar nog miljö problemen på lite sikt men kanske inte utan att det först blir värre.

 

Det är inte mindre teknologi vi behöver på det området utan mera.

 

Det är nog bättre att se till/satsa pengar på att vi har det bra på jorden innan vi ger oss ut och förstör en planet till...

 

Ja fast vi människor funkar inte riktigt på det sättet, vi måste ha stora grandiosa "häftiga" mål att sikta in oss på för att något ska bli gjort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Jo, jag förenklar kraftigt.. ville bara ifrågasätta argumentet "vi måste sprida oss för att människan ska överleva". Det är ju inte många som bryr sig. Förutom om barn och barnbarn möjligtvis.

 

Jag tror, som du, att miljöförstöringen kommer att bli värre (förmodligen ganska mycket) innan de stora problemen löses. Kunde man bara få fusion att fungera, få effektiva och billiga vätedrivna motorer, solceller mm. så har man kommit en bra bit på väg. Då är iaf energi- och avgasproblemen lösta.

 

Sen har vi ju överbefolkning och svält mm. men jag tror att jag avstår från den diskussionen eftersom jag redan är off-topic...

 

/Oskar

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag hört i TV-program kommer Jorden att oavsett asterioidfaran så småningom bli omöjlig att leva vidare på pga att Solen börjar åbäka sig.

 

Kommer "det naturliga urvalet" göra att befolkningen till slut ryms i rymdskepp så de kan pysa iväg till något bättre solsystem?

 

Eller väljer man på ett tidigare stadium ut några få individer typ Noaks Ark...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bli omöjlig att leva vidare på pga att Solen börjar åbäka sig

Du vet inte hur rätt du har. Problemet har redan en egen webbplats:

http://www.y5b.com/

 

/Stefan :-)

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart äe vi inte "skapelsens krona", jag är övertygad om att det finns andra intelligenta eller superintelligenta livsformer på andra ställen i universum. Mänsklighetens framtid förblir dock lika viktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Din idé om att praktiskt tillämpa planeterna som gravitationsslungor är mycket bra. Ett mycket realistiskt scenario.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starre skrev:

Ingenting är omöjligt men det finns för många bevis mot ett sådant scenario...

 

Det beror lite på hur man menar. För byggstenar till människan kommer från rymden och byggstenar till rymden (Universum) kommer från Big Bang. Vilket gör att vi är släkt med de andra livsformer som (ev.) finns utanför jorden.

 

Detta i sin tur leder in på en ännu store och svårare fråga: Vad fanns innan Big Bang?

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.johnnyronnberg.com | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur man menar. För byggstenar till människan kommer från rymden och byggstenar till rymden (Universum) kommer från Big Bang. Vilket gör att vi är släkt med de andra livsformer som (ev.) finns utanför jorden.

 

Släkt med? Vår livsform kan mycket väl ha uppstått på en annan plats än den där andra civilisationer har uppstått?

 

Jag själv är övertygad om att den Big Bang som skapade vårt universa bara är ett i mängden. Att det finns flera universa är en ganska vanlig teori.

[inlägget ändrat 2002-09-08 17:04:31 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släkt med? Vår livsform kan mycket väl ha uppstått på en annan plats än den där andra civilisationer har uppstått?

 

Du förstår nog inte riktigt mitt resonemang.

 

Det jag menar är (och detta är en teori och inte min personliga åsikt) att allt i Universum är släkt med varandra med anledning av att de första byggstenarna skapades vid Big Bang. Människan är alltså släkt med andra (ev.) livsformer i Universum. Detta gäller t.ex. även med Visakort.

 

/Johnny - Som idag sprudlar av mer eller mindre seriösa teorier.

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.johnnyronnberg.com | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt i Universum är släkt med varandra med anledning av att de första byggstenarna skapades vid Big Bang

 

Du resonerar alltså så att eftersom allt är uppbyggt av materia är allt släkt? byt ut "släkt" mot "molekylärt ursprung" så kanske det blir lite mer troligt iaf. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du resonerar alltså så att eftersom allt är uppbyggt av materia är allt släkt? byt ut "släkt" mot "molekylärt ursprung" så kanske det blir lite mer troligt iaf. :)

 

Som sagt jag sprudlar av teorier i dag.

 

/Johnny -Som i dag sprudlar av mer eller mindre seriösa teorier.

 

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.johnnyronnberg.com | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog du inte riktigt förstår mig. När du hävdar att materia skapades vid Big Bang så hävdar jag att du har fel.

 

Universum är med största sannolikhet cykliskt vilket innebär att det Big Bang som "skapade" vårt universum bara är ett i raden av många tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som här har gjort anspråk på att bevisa något, vi för bara ett intressant resonemang.

 

Jag hävdar att teorin om det cykliska universumet är bättre understödd än den klassiska Big Bang-teorin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst på, förmodar jag att "cykliskt universum" innebär att att det ständigt omvandlas och "recyclas".

 

För någon månad sedan såg jag ett program om de intressanta 'svarta hålen' och som de framställdes där verkade de vara rena återvinningsanläggningarna, ALLT möjligt sögs obönhörligt in - svooooopp -"fragmenterades" och sprutade ut igen.

 

Snacka om kretslopp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...