Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java virtual machine


Roger31

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius
...utan att Sun inte ville släppa Java till ett standardserings organ.

För att fortsätta off topic och för att flika in lite trots att diskussionen är avblåst. ;)

 

Lustigt nog läste jag idag en notis i Internetguiden nr 4 97 (som jag till min barnsliga lycka hittade i tvättstugan och raskt snodde med mig hem). I den står det följande:

 

Java blir ISO-standard?

I mars 1997 lämnade Sun Micorosystems in en ansökan till [...] ANSI om att göra en internationell standard av [...] Java. [...] Det kommer ta cirka tre månader att ta ställning till Suns ansökan och sedan ytterligare sex månader att handlägga själva standardiseringsproceduren.

Sen blev jag ju mycket nyfiken på hur det gick efter det och rotade fram lite artiklar på Wired som var intressanta...

 

http://www.wired.com/news/technology/0,1282,8075,00.html

http://www.wired.com/news/technology/0,1282,19413,00.html

 

Man skulle ju kunna tolka det som att Sun ville göra Java till standard, men att de inte fick igenom det om de fortfarande ville ha total kontroll över språket... Och det hela grundar sig i ett sandlådekrig mellan de stora...

 

/Nisse

[inlägget ändrat 2002-07-24 05:47:00 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna tolka det som att Sun ville göra Java till standard, men att de inte fick igenom det om de fortfarande ville ha total kontroll över språket... Och det hela grundar sig i ett sandlådekrig mellan de stora...

 

Det är precis vad det handlar om, men de flesta inser inte att Sun är "skurken" i detta sammanhang utan gnäller på MS hela tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Man skulle ju kunna tolka det som att Sun ville göra Java till standard, men att de inte fick igenom det om de fortfarande ville ha total kontroll över språket... Och det hela grundar sig i ett sandlådekrig mellan de stora...

 

Det är precis vad det handlar om, men de flesta inser inte att Sun är "skurken" i detta sammanhang utan gnäller på MS hela tiden.

 

Ja, det är verkligen synd om Ms. Om jag fick bestämma så skulle de få göra precis som de vill med allt och alla :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är verkligen synd om Ms. Om jag fick bestämma så skulle de få göra precis som de vill med allt och alla :)

 

Du missar hela tiden poängen med flit.

 

I detta fall är det ju Sun som gör det du hela tiden beskyller MS för.

 

Hade Sun på allvar släppt Java till ett standardiserings organ hade vi aldrig varit i denna situation, men det var mer intressant för Sun att jävlas med MS än att göra något bra för utvecklare.

 

Jag förstår inte riktigt vad du motsätter dig hela tiden, är det bra att ETT företag vill behålla allsmäktig kontroll över ett programmerings språk ? Hade det varit MS som hade gjort skulle du minsann hoppat på dem direkt, men nu när det är Sun då är det ok ?

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-24 15:11:05 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror

Inte alls!

 

Jag förstår bara inte varför Sun som ÄGER java måste vika ner sig för Ms.

 

Om jag har skrivit ett program eller utvecklat ett språk så vill jag naturligtvis har rätten att bestämma hur mycket det ska kosta att använda det samt i vilka sammanhang det ska få förekomma. Detta är grundläggande i marknadsekonomin och borde även vara uppenbart för varje individ.

 

Om Sun har dolda motiv, Om de är dumma, Om de är djävulens hantlangare är mig totalt egalt.

 

Det enda jag säger är att Sun inte gör fel. De har rätten helt på sin sida och de beter sig inte djävligare mot Ms än vad Ms brukar göra mot många andra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår bara inte varför Sun som ÄGER java måste vika ner sig för Ms.

 

Vika sig för MS ? Nu missade du poängen igen, vad har MS begärt förrutom att få använda Java och föreslå ändringar som vilket annat språk som helst ?

 

Det är en viss skillnad om man säljer en produkt eller utvecklar ett programmerings språk man vill sprida, då SKA det skickas till ett standardiserings organ.

 

Om Sun har dolda motiv, Om de är dumma, Om de är djävulens hantlangare är mig totalt egalt.

 

Jasså, men MS som enligt dig gör samma sak (vilket jag inte förstår i vilka fall du menar?) då är det inte lika ok ?

 

Snacka om att ha olika uppsättningar av moral. Det MS gör är alltid fel, det andra företag gör är alltid rätt eller ?

 

Det enda jag säger är att Sun inte gör fel. De har rätten helt på sin sida

 

Nja, inte den moraliska rätten, hade de standardiserat språket hade MS och andra kunnat skicka föreslag till standardiserings processen.

 

Men visst bröt MS mot licensavtalet som det var skrivet, varför sedan Sun inte ville göra upp i godo när MS drog tillbaka ändringarna...tja, vad kan det bero på ? Att Sun ville fortsätta jävalas förstås så långt de kunde.

 

Hade det inte varit bättre för Java och alla Java utvecklare om Sun hade gjort upp med MS i godo och vi nu hade haft en uppdaterad version av Java per default på alla Windows ?

 

Som sagt, Sun har bara skadat sig själva och alla Java utvecklare genom detta.

 

och de beter sig inte djävligare mot Ms än vad Ms brukar göra mot många andra.

 

De vanliga dravlet, ge mig ett exempel där MS betett sig på samma sätt som Sun nu gör emot MS ?

 

Det florerar någon sorts allmän inställning att "MS är ändå värst" men exakt vad de gjort kan få tala om, så ge mig gärna ett exempel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Vika sig för MS ? Nu missade du poängen igen, vad har MS begärt förrutom att få använda Java och föreslå ändringar som vilket annat språk som helst ?

 

Det är en viss skillnad om man säljer en produkt eller utvecklar ett programmerings språk man vill sprida, då SKA det skickas till ett standardiserings organ.

Varför skall Sun skicka Java till ett standardiseringsorgan när Microsoft ALDRIG (med undantag för C#) gjort det med något av sina språk?

 

Jasså, men MS som enligt dig gör samma sak (vilket jag inte förstår i vilka fall du menar?) då är det inte lika ok ?

 

Snacka om att ha olika uppsättningar av moral. Det MS gör är alltid fel, det andra företag gör är alltid rätt eller ?

Nu blir jag trött. Jag vill att du pekar ut ETT ställe där jag gjort detta påstående!!!

 

Nja, inte den moraliska rätten, hade de standardiserat språket hade MS och andra kunnat skicka föreslag till standardiserings processen.

 

Men visst bröt MS mot licensavtalet som det var skrivet, varför sedan Sun inte ville göra upp i godo när MS drog tillbaka ändringarna...tja, vad kan det bero på ? Att Sun ville fortsätta jävalas förstås så långt de kunde.

 

Hade det inte varit bättre för Java och alla Java utvecklare om Sun hade gjort upp med MS i godo och vi nu hade haft en uppdaterad version av Java per default på alla Windows ?

 

Som sagt, Sun har bara skadat sig själva och alla Java utvecklare genom detta.

Microsoft och andra KAN skicka förslag på förändringar till Java.

 

Eftersom jag bland annat är Java-utvecklare kan jag säga att det för mig personligen inte gör så mycket om det finns någon JVM som microsoft gjort eller ej.

Internet Exploder är inte en stor plattform i min värld utan där är java någon som normalt förekommer i en applikationsserver och dessa är vanligen inte av märket Microsoft i vilket fall.

 

Sun är en aktör på en öppen marknad. Om de vill göra något som skadar dem eller om de ens gör den bedömningen så är det i vilket fall ett besult som bara de kan göra. De har all rätt i världen att agera som de vill.

 

De vanliga dravlet, ge mig ett exempel där MS betett sig på samma sätt som Sun nu gör emot MS ?

 

Det florerar någon sorts allmän inställning att "MS är ändå värst" men exakt vad de gjort kan få tala om, så ge mig gärna ett exempel.

 

1:Borland

(Ms fick betala $100 miljoner) Patentintrång

 

2:Wang Labs

(Ms betalade $90 miljoner för att åtalet skulle läggas ner) Patentintrång.

 

3: Sy Net

(Företaget ägde namnet "Internet Exploder", Ms stämde dem på så många punkter att de till slut inte hade pengar att betala sina advokater och helt enkelt fick gå i konkurs. Sen kunder Ms snabbt plocka åt sig varumärket)

 

4: Stac

(Ville inte sälja till Ms. Ms skapade klon av Stacker och gjorde på så sätt patentintrång. Skadestånd $120 miljoner)

 

5: Micrografx

(Erbjöd sig att köpa programvara men ändrade sig och skrev egen version EFTER att ha reviderar Micrografx källkod)

 

6: Elictric Gravity

(Köpte Internet GamingZone och annonserade att sajten enbart skulle vara tillgänglig för windows-användare. Man var med andra ord tvungen att använda internet explorer för att ens kunna se den)

 

... det här är ganska så kul... det finns hur många som helst...

Detta är till största delen exempel som hamnat i domstol där Ms förlorat.

Gud vet hur många förlikningar som skett utan att vi får reda på det.

 

Kom inte och försök inbilla mig eller någon annan att Microsoft är snällare och godare än något annat storföretag.

 

 

 

 

 

 

 

----

Kom på en annan sak... vilket standardiseringsorgan vänder jag mig till för att föreslå ändringar i windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft och andra KAN skicka förslag på förändringar till Java.

 

Du menar JCP som Sun själva hittat på och själva helt kontrollerar ?

 

... det här är ganska så kul... det finns hur många som helst...

 

Jag vet inte om någon av dom var jämförbara.

 

Slut från min sida, vi har olika uppfattningar helt enkelt.

 

[inlägget ändrat 2002-07-24 17:41:08 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Du menar JCP som Sun själva hittat på och själva helt kontrollerar ?

Ja!

Istället för att konstant ifrågasätta, var snäll och tala om för mig på vilket sätt som JCP är dålig.

Hur har du mindre inflytande över Java via JCP and du exemplevis har över VB.

 

Jag vet inte om någon av dom var jämförbara.

Då kanske du skulle fundera över det och komma mer argument varför de inte skulle vara jämförbara. För det andra var detta inte meningen. Om du läst dina egna inlägg ser du att detta är svar på din uppmaning att framlägga exempel på microsofts dåliga uppförande vilket jag anser mig ha gjort.

 

 

Slut från min sida, vi har olika uppfattningar helt enkelt.

Det är väl möjligt att vi har. Jag är tillexempel av uppfattningen att man svarar på frågor i en debatt och att man kan styrka sina påståenden.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tröttsam du är, jag gav dig en chans att sluta men ok vi får väl fortsätta.

 

Jag svarade faktiskt i detalj på alla dina påståenden men tog sedan bort det mesta eftersom jag sa att vi skulle sluta, då kan man ju inte komma med frågor och påståenden kanske.

 

Tex förstår jag inte alls vad det faktum att de designar sidor "bara" för IE har med detta att göra eller att de ändrar sig om företags uppköp, båda helt normala saker.

 

Resten av det du tog upp låter ochså som helt normala tvister, inget hipp hoppande fram och tillbaka av det mått Sun håller på med mot MS just nu angående Java stödet.

 

Hur har du mindre inflytande över Java via JCP and du exemplevis har över VB.

 

Det var ett väldans tjat om VB men eftersom du tar upp det, VB är inte alls samma sak, VB har aldrig existerat under någon form av "gratis" licens som Java, dessutom var ju grejen att Sun först sa att de SKULLE standardisera men sedan fick nej eftersom (mycket riktigt) en del medlemmar inte gick med på att Sun skulle ha ensam kontroll över en standard (vilket är praxis, inget ensamt företag ska diktera en standard).

 

Sen blev Sun griniga och ville plötsligt inte alls standardisera alls just för att de ville fortsätta kontrollera Java.

 

Ser du skillnaden ? En produkt man säljer eller en produkt man ger bort gratis och först vill standardisera men sedan inte vill standardisera för att man itne får igenom ALLA sina egna krav.

 

Sedan, JCP är ett skämt, inbillar du dig att JCP kan jämföras med en oberoende standardiserings process när Sun helt sitter och bestämmer själva ??

 

Det är väl möjligt att vi har. Jag är tillexempel av uppfattningen att man svarar på frågor i en debatt och att man kan styrka sina påståenden.

 

Så du menar att en diskussion måste fortsätta för evigt även om man uppenbart har olika åsikter ? Det är ju kontentan av vad du säger.

 

När har du för övrigt styrkt några av dina påståenden ?

 

[inlägget ändrat 2002-07-24 18:14:50 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror
Vad tröttsam du är, jag gav dig en chans att sluta men ok vi får väl fortsätta.

DEt är möjligt. Men jag brukar bara vara envis när jag har rätt :)

 

Jag svarade faktiskt i detalj på alla dina påståenden men tog sedan bort det mesta eftersom jag sa att vi skulle sluta, då kan man ju inte komma med frågor och påståenden kanske.

Okej... det är ju inte så lätt att veta när man inte kan se svaren.

 

Tex förstår jag itne alls vad det faktum att de designar sidor "bara" för IE har med detta att göra eller att de ändrar sig om företags uppköp, båda helt normala saker.

Nu handlade det inte om att "designa" sidor utan att enbart tillåta IE (vilket är något som man normalt kan göra om man är i en marknadsledande ställning i syfte att kväsa konkurensen.

 

Nej, att ändra sig i uppköp är inte ovanligt. Men att göra det efter att man sätt källkoden till antal program som man sedan klonar är väl kanske i bästa fall moraliskt tvivelaktigt.

 

 

Resten av det du tog upp låter ochså som helt normala tvister, inget hipp hoppande fram och tillbaka av det mått Sun håller på med mot MS just nu agående Java stödet.

Det finns ingen lag som säger att man inte får vara obeslutsam.

Men om jag förstår dig rätt är det värre att vara obeslutsam än att driva företag i konkurs och stjäla patenterade lösningar?

 

Det var ett väldans tjat om VB men eftersom du tar upp det, VB är inte alls samma sak, VB har aldrig existerat under någon form av "gratis" licens som Java, dessutom var ju grejen att Sun först sa att de SKULLE standardisera men sedan fick nej eftersom (mycket riktigt) en del medlemmar inte gick med på att Sun skulle ha ensam kontroll över en standard (vilket är praxis).

Återigen: det är inte förbjudet att vara obeslutsam.

 

Det jag inte förstår är:

Om Sun nu är så dumma mot Java och Java-utvecklarna. Hur kommer det sig då att Java är det språk som ökar snabbast i antal utvecklare de senaste åren???

 

Faktum är att jag bland andra utvecklare hört väldigt lite oro (faktiskt inte någon) över detta (och det är knappast för att alla hatar Ms, de flesta av oss sitter trots allt större delen av dagarna på Ms Workstations av olika slag). Trots att vi sitter på Microsofts OS och trots att vi inte använder microsofts JVM så lyckas vi skapa program.

 

Att inte VB är gratis köper jag inte heller. Om jag gör en gratis programvara eller ett gratis språk (en kompilator måste man ju skriva någon gång i livet så varför inte nu) betyder inte det att jag måste frånsäga mig all rättighet till det.

Faktum är att för mig låter det som värsta formen av kommunism.

Om Sun är snälla nog att låta utvecklare jobba med Java så ska vi väl vara glada för det.

 

Det du förespråkar liknar lite: "Tack för att jag fick en krona, Ge mig en hundring annars är du ett svin, och dessutom måste du ge bort en krona till alla mina kompisar annars är det inte rättvist"

 

 

 

 

 

Sen blev Sun griniga och ville plötsligt inte alls standardisera alls just för att de ville fortsätta kontrollera Java.

Återigen: Sun äger Java. Det är inte olagligt att vara velig.

 

Ser du skillnaden ? En produkt man säljer eller en produkt man ger bort gratis och först vill standardisera men sedan inte vill standardisera för att man itne får igenom ALLA sina egna krav.

Nej...

Som jag sa tidigare... Om jag skapar en produkt som jag ger bort så behöver inte det betyda att:

1. Alla ska få källkoden.

2. Alla ska få bestämma.

3. Att jag är ett svin för att jag vill bestämma över min egen produkt som jag vill.

 

 

Sedan, JCP är ett skämt, inbillar du dig att JCP kan jämföras med en oberoende standardiserings process när Sun helt sitter och bestämmer själva ??

Återigen: VARFÖR!!! Du har sagt vid ett flertal tillfällen nu att JCP är dålig (eller i detta fallet ett skämt).

På vilket sätt?

Vilken standardiseringsprocess är det du talar om?

ECMA, ISO och ANSI fungerar på lite olika sätt. Bara för att något är en standard behöver inte det betyda att du får mer inflytande över det.

 

Så du menar att en diskussion måste fortsätta för evigt även om man uppenbart har olika åsikter ? Det är ju kontentan av vad du säger.

Inte alls. Vad jag menar är att om man framlägger argument måste man också vara beredd att backa upp dem med fakta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syntaxerror

En liten formaliafråga.

Kan vi hålla oss ifrån att ändra i inläggen?

 

Det är lite jobbigt att behöva rätta sina inlägg när man svarat på en sak och sedan ser att frågan man svarat på ändrat sig...

 

Som svar på din senast ändring:

 

När har du för övrigt styrkt några av dina påståenden ?

Du frågade om jag kunde visa på fall där Microsoft betett sig illa - det har jag gjort med ett flertal exempel.

(Detta för att stärka mitt påstående om att Ms är bättre än Sun vad gäller hanteringen av konkurenter)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Återigen: VARFÖR!!!

 

Hmm, det går inte in alls vad jag säger eller läser du bara vart tredje ord ?

 

Jag har sagt det hundratalet gånger, Sun har ju ensam kontrollen över processen, stor skillnad mot en standardiserings process.

 

Skulle inte förvåna mig i dessa kristider på Sun om det blir licensbelagt att använda Java ochså, det är bara ett av problemen när ett ensamt företag kontrollerar språket.

 

Du missar hela tiden med flit det jag säger så jag orkar inte svara på resten av ditt svammel, du får tolka det som du vill men du VET ju redan att du har rätt sa du ?

 

Jag förstår fortfarande inte varför du opponerar dig mot det jag säger men, men.

 

Slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Vad ni tjatar om det här... Det är bara att inse att MS ligger i krig med väldigt många företag, t ex Sun och Oracle. Vad det beror på är marknadsandelar och dominans. Alla vill vara lika stora som MS och MS kämpar med näbbar och klor för att bibehålla sin position. Alla kör med fult spel, det är så en kapitalism fungerar idag...

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare Sun som tror att de ligger i krig med MS tydligen, att de offrar sina java utvecklare i samma veva struntar de i.

 

Men tyck vad ni vill, jag säger som syntaxerror i tråden, jag VET hur det ligger till ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Ja, det kanske du har rätt i. Sun och Oracle krigar med MS, men MS bryr sig måttligt? ;)

 

Om man lyssnar på Larrys och Scotts kommentarer om MS, så är det definitift krig. Frågan är om Bill beter sig snarlikt mot dem..? jag kan inte komma på nåt på rak arm faktiskt...

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...